جمعه ۲۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: فروشگاه‌های فست‌فود باید به مشتریان‌شان به طور رایگان قرص‌های استاتینی کاهنده کلسترول بدهند تا خطرات قلبی ناشی از خوردن غذاهایی چربی مانند برگر و سیب‌زمینی سرخ‌شده را "خنثی کنند."

burger

 به گزارش خبرگزاری رویترز این پیشنهادی است که دانشمندان بریتانیایی پنجشنبه 12 آگوست ارائه کردند. اما معدودی از  متخصصان می‌گویند مشتریان باید از فروشندگان بخواهند که در این مکان قرص استاتین عرضه کنند.

 در بررسی که در ژورنال کاردیولوژی آمریکا منتشر شده است،‌ دانشمندان از موسسه ملی قلب و ریه در امپریال کالج لندن محاسبه کردند که کاهش خطر حمله قلبی با ارائه کردن یک قرص استاتین می‌تواند افزایش خطر ناشی از خوردن یک چیزبرگر و یک میلک‌شیک را جبران کند.

دکتر دارل فرانسیس که سرپرست این تحقیق بوده است، گفت:‌ "استاتین‌ها همه اثرات ناسالم برگرها و سیب‌زمینی سرخ‌‌شده را برطرف نمی‌کنند. بهتر این است که از این غذاهای چرب به طور کلی اجتناب کنیم. اما بررسی ما نشان داد از لحاظ احتمال دچار شدن به حمله قلبی،‌ مصرف استاتین می‌تواند خطر ابتلا شما به این عارضه را کم و بیش به همان اندازه‌ای یک وعده فست فود آن را افزایش می‌دهد،‌کاهش دهد."

 او افزود:‌ "هنگامی که افراد به رفتارهای پرخطری مانند رانندگی یا سیگارکشیدن روی می‌آورند،‌ آنها را تشویق می‌کنند با انجام اقداماتی مانند بستن کمربند ایمنی یا انتخاب سیگارهای فیلتردار میزان خطر را کاهش دهند. خوردن قرص استاتین، شیوه‌ای عاقلانه برای کاهش برخی از خطرات خوردن یک غذای چرب است."

تأثیر استاتین در جلوگیری از سکته قلبی و مغزی]

با این حال پیتر وایسبرگ،‌ مدیر پزشکی در خیریه بهداشتی "بنیاد قلب بریتانیا" (BHF) می‌گوید نباید از ایده فرانسیس برداشتی بیش از حد تحت‌‌اللفظی کرد. او مردم را تشویق کرد که به حفظ یک رژیم غذایی سالم و انجام ورزش برای سالم‌ نگهداشتن قلب‌شان بپردازند.

 او گفت:‌ "استاتین‌‌ها داروهای حیاتی برای افراد مبتلا به بیماری قلبی یا در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری قلبی هستند. اما آنها گلوله‌ای جادویی نیستند که اثری معجزه‌آسا داشته باشند."

 در واقع یک بررسی در ماه ژوئن که در ژورنال آرشیوهای طب داخلی منتشر شد‌،نشان داد که استاتین‌ها جان بیماران بدن بیماری قلبی را نجات نمی‌‌دهند،‌هر چند که ممکن است از برخی از حملات قلبی غیرمرگبار پیشگیری کنند.

 دکتر فرانز مسرلی، رئیس برنامه پرفشاری خون در دو بیمارستان بیویورک، سنت لوک و روزولت،‌ نگران پیامی است که دادن استاتین‌ها به برگرخورها به آنها می‌فرستد.

 او گفت: "این بسته‌های مکمل قرص استاتین در فست‌فودخورها احساس کاذبی از امنیت خاطر ایجاد می‌کند."

مسرلی گفت با اینکه استاتین‌ها ممکن است برخی از اثرات زیانبار غذاهای چرب بر روی میزان کلسترول دارند را خنثی کنند،‌ اثرات منفی دیگری وجود دارد که این قرص‌ها نمی‌توانند آنها را برطرف کنند. میزان سدیم (نمک) این مواد غذایی بالاست،‌ فاقد فیبر غذایی هستند و مملو از کالری هستند.

استاتین‌ها از جمله پرمصرف‌ترین داروها برای درمان و پیشگیری از بیماری قلبی و سکته مغزی - دو عامل اصلی مرگ و میر در دنیا هستند.

 یک داروی استاتینی،‌ با نام ژنریک سیماواستاتین، از هم اکنون در دوزهای پایین بدون نسخه از داروخانه‌های بریتانیا قابل تهیه است. سایر استاتین‌ها مانند لیپیتور ساخت شرکت فایزر و کرستور ساخت آسترا- زنکا- که در میان پرفروش‌ترین داروهای جهان هستند،‌ نیاز به نسخه پزشک دارند.

 در آمریکا همه انواع استاتین‌ها تنها با نسخه پزشک قابل تهیه هستند.

 پژوهشگرانی که این تحقیق را انجام داده‌اند،‌ می‌نویسند:‌" گرچه جانشینی برای بهبودی عموی در سبک زندگی شامل رژیم غذایی سالم،‌ ورزش منظم، کاهش وزن و ترک سیگار وجود ندارد،‌ بسته‌های مکمل استاتین، با هزینه‌ای ناچیز گزینه مثبتی برای در مقابل مجموعه‌ای از گزینه‌های منفی ایجاد می‌کند.

 گروه فرانسیس که به طور مستقل کار کرده و هیچ کمک مالی از صنایع دارویی یا غذایی برای این پژوهش دریافت نکرده بودند- داده‌های به دست آمده از یک بررسی بزرگ قبلی در مورد تعیین کمی میزان افزایش حمله قلبی به دنبال مصرف روزانه چربی کامل و چربی‌های ترانس زیانبار را مورد استفاده قرار دادند.

آنها این داده‌ها را با کاهش خطر ناشی از مصرف استاتین با استفاده هفت کارآزمایی قبلا منتشر شده مورد مقایسه قرار دادند.

 فرانسیس در گزارشش از این پژوهش گفت:‌ "منطقی است که مکمل‌های کاهنده خطر که به همان آسانی مخلفات ناسالمی (مانند نمک یا کچاپ) که رایگان عرضه می‌شوند،‌ در اختیار قرار گیرند. هزینه این قرص استاتین به ازای هر مشتری کمتر از 5 پنس (0.07 دلار) است- که تفاوتی با یک کیسه کچاپ ندارد."

کد خبر 113779

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز