آرش نهاوندی: افرادی که برای مدت طولانی‌تر به تحصیلات خود ادامه می‌دهند، بهتر خواهند توانست با تأثیرات فراموشی و آلزایمر بر مغز مقابله کنند.

طرح

به گزارش بی‌بی سی، یک گروه از محققان فنلاندی و انگلیسی متوجه شدند که آن دسته از افرادی که به‌مدت طولانی به تحصیل می‌پردازند هم اندازه افرادی که کمتر درس می‌خوانند در سال‌های پایانی زندگی در‌معرض بروز علائم فراموشی و آلزایمر قرار دارند.اما علائم فراموشی در افرادی که بیشتر درس می‌خوانند نسبت به افرادی که کمتر درس می‌خوانند در طول دوره حیات کمتر مجال بروز پیدا می‌کند.

متخصصان می‌گویند: اکنون دانشمندان باید به تحقیق در این باره بپردازند که چرا خطر ابتلا به فراموشی و آلزایمر در افرادی که بیشتر تحصیل می‌کنند کاهش می‌یابد.

طی دهه گذشته تحقیقات روی فراموشی، حکایت از آن داشته که هرچه افراد بیشتر درس می‌خوانند کمتر درمعرض فراموشی قرار می‌گیرند.اما در تحقیقاتی که در گذشته انجام گرفته بود مشخص نشده بود که آیا تحصیلات طولانی به تنهایی در این امر مؤثر است یا درآمد بالاتر و سبک زندگی سالم‌تر ناشی از تحصیلات و آگاهی بیشتر، عامل حفاظت از مغز در برابر فراموشی است.

محققان در این تحقیق مغز 872 نفر را مورد بررسی قرار دادند. این افراد در تحقیقات بزرگی که در ارتباط با پیری انجام گرفته بود مشارکت داشتند. مشارکت‌کنندگان پیش از مرگ خود پرسشنامه‌ای مربوط به میزان تحصیلات خویش را پر کرده بودند.

بر مبنای نتایج این تحقیقات محققان به این نتیجه رسیدند که آن دسته از افرادی که از تحصیلات بیشتری برخوردار بودند بهتر توانسته بودند با تغییرات مغزی مرتبط با بیماری فراموشی مقابله کنند.نتایج این تحقیقات همچنان نشانگر آن بود که خطر ابتلا به بیماری فراموشی به ازای هر یک سال تحصیلات بیشتر 11درصد کاهش می‌یابد.

پروفسور کارول براین، محقق ارشد این تحقیق می‌گوید: نتایج این تحقیقات حکایت از این دارد که تحصیلات برای بهداشت مردم امر بسیار مهمی است و از همین رو نیازها برای سرمایه‌گذاری بر مرحله اول زندگی انسان‌ها و تحصیلات آنها مشخص می‌شود.

در واقع تحصیلات بیشتر سبب فعالیت بیشتر مغز و جلوگیری در از بین رفتن زود هنگام سلول‌های آن و در نتیجه کاهش احتمال ابتلا به فراموشی می‌شود زیرا مرگ سلول‌های مغزی علت اصلی بروز بیماری فراموشی و نوع حاد‌تر آن موسوم به آلزایمر است. هر چند فراموشی بیش از ۱۰۰ علت دارد اما حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آن به‌دلیل بیماری آلزایمر است. استعداد ژنتیک، افزایش سن، بی‌سوادی، ضربات شدید مغزی و بیماری پارکینسون، بالا بودن کلسترول و فشار خون، کمبود اسید‌فولیک خون، اعتیاد به الکل و اشتغال به فعالیت‌هایی که کمتر با خلاقیت و تفکر سروکار دارند، از علل ابتلا به بیماری آلزایمر محسوب می‌شوند.

کد خبر 112694

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز