سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۵ - ۲۲:۳۱
۰ نفر

حامد مومنی: فابیو کاناوارو در سال ۱۹۷۳ در شهر ناپل ایتالیا به دنیا آمد

فابیو کاناوارو

استعداد او در خیلی سریع توسط استعدادیابان باشگاه ناپولی کشف شد و این باشگاه، اولین جایی بود که کاناوارو در آنجا مشغول به فوتبال شد.

«دیه‌گو مارادونا» و «چیرو فرارا» هم سابقه عضویت در این تیم را داشتند و از این حیث، کاناوارو به تیمی بزرگ پیوسته بود.

کاناوارو به عنوان توپ‌جمع‌کن کارش را در استادیوم «سن پائولو» آغاز کرد ولی پیشرفتش آن‌قدر سریع بود که خیلی زود در کنار الگوهای دوران کودکی‌اش در تیم بزرگسالان ناپولی به بازی پرداخت.

اولین بازی باشگاهی فابیو در ناپولی، ۷مارچ ۱۹۹۳ مقابل یوونتوس بود و اگرچه او خیلی خوب برای تیمش بازی می‌کرد، به خاطر نیازهای شدید مالی مسئولان باشگاه، پس از دو سال حضور در ناپولی، به پارما پیوست.

دوران حضور او در پارما هفت فصل به طول انجامید و او در این مدت در کنار لیلیان تورام و همراه با جیان لوئیجی بوفون یکی از بهترین خطوط دفاعی سری A را تشکیل داد. پارما با حضور کاناوارو در فصل۹۷ تنها با یک امتیاز اختلاف نسبت به یوونتوس، به مقام دوم رقابت‌های سری A دست یافت.

تابستان۲۰۰۲ کاناوارو با قراردادی ۳۲ میلیون یورویی به آ. ث.میلان پیوست و پس از دو سال با عقد قرارداد با یوونتوس، دوباره در کنار هم‌تیمی‌های قدیمی‌اش تورام و بوفون قرار گرفت. همراه با یوونتوس بود که در فصل۲۰۰۵ کاناوارو موفق شد اولین «اسکودتو» را فتح کند.

فوتبال

و دومین افتخار او برای کسب این عنوان هم تنها یک سال بعد اتفاق افتاد تا فابیو طی دو سال، دوبار اسکودتو را با یووه فتح کرده باشد.

پس از پایان مسابقات جام جهانی۲۰۰۶ و با اعلام رای دادگاه فوتبال ایتالیا مبنی بر سقوط یووه به رقابت‌های سری B، کاناوارو پیشنهاد مسئولان رئال را پذیرفت و به عضویت کهکشانی‌های برنابئو درآمد.

اگرچه هیچ‌کدام از سران یوونتوس و رئال مبلغ قرارداد کاپیتان تیم ملی ایتالیا را فاش نکردند ولی مطبوعات دو کشور میزبان قرارداد او را ۲۰میلیون یورو اعلام کردند.

تجربه ملی

اولین موفقیت کاناوارو در عرصه فوتبال ملی در تیم زیر ۲۱سال ایتالیا و در سال۹۲ با مربیگری سزار مالدینی بود. ایتالیا موفق شد در این سال به مقام قهرمانی جام ملت‌های زیر ۲۱سال اروپا دست یابد.

کاناوارو سپس در تابستان۹۶ همراه با تیم زیر ۲۳سال ایتالیا در بازی‌های المپیک آتلانتا شرکت کرد. کاناوارو همراه با آلساندرو نستا خط دفاعی بسیار مستحکمی در تیم ملی ایتالیا ساخت که گلزنی را تقریبا برای هر مهاجمی سخت کرده بود.

فابیو همراه با تیم ملی کشورش در جام‌های جهانی۹۸، ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ و جام ملت‌های اروپا در سال‌های۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ شرکت کرده است. اولین بازی ملی‌اش در ژانویه۱۹۹۷ مقابل ایرلند شمالی بود و مهم‌ترین افتخارش در تیم ملی ایتالیا، کسب قهرمانی جام جهانی هجدهم در آلمان بود.

ویژگی‌های فیزیکی، ذهنی و فنی

تمرکز بالا و بازی‌خوانی فوق‌العاده کاناوارو همیشه زبانزد اهالی فوتبال ایتالیا بوده است. تکل‌های دقیقش در کنار زمین، قدرت بدنی بالا و آمادگی همیشگی‌اش باعث شده است تا همیشه از او به عنوان یکی از بهترین مدافعان فوتبال جهان یاد شود.

زندگی شخصی

  • کاناوارو در دو نظرسنجی که در ایتالیا و آلمان برگزار شده، به عنوان خوش‌هیکل‌ترین بازیکن فوتبال انتخاب شده است.
  • کاناوارو در بین طرفداران فوتبال ایتالیا به عنوان متواضع‌ترین و خوش‌اخلاق‌ترین بازیکن شناخته شده است.
  • فابیو یکی از موسسان انجمن خیریه FCF است و همیشه در رابطه با حرکات بشردوستانه پیشقدم بوده است. «FCF» مخفف «فابیو کاناوارو و فرارا» است.
  • الگوی او در فوتبال، چیرو فرارا و دیه‌گو مارادونا بوده‌اند.

مشخصات

فوتبال

  • نام: فابیو
  • نام خانوادگی: کاناوارو
  • لقب: ایل مورو دی برلینو(دیوار برلین)
  • محل تولد: ناپل – ایتالیا
  • نام فرزندان: کریستیان – مارتینا – آندره‌آ
  • تاریخ تولد: ۱۳سپتامبر۱۹۷۳
  • نام همسر: دانیلا
  • قد: ۷۶/۱ متر
  • پست: مدافع وسط
  • اولین باشگاه: ناپولی
  • آخرین باشگاه: الاهلی

فابیو کاناوارو با ۱۳۶ بازی رکورددار بازی ملی در ایتالیاست و پس از ناکامی این کشور در دفاع از عنوان قهرمانی و حذف از مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۱۰ از فوتبال ملی کناره‌گیری کرد.

وی از سال ۲۰۱۰ در تیم الاهلی دوبی توپ می‌زد و ژوئیه سال ۲۰۱۱ پس از یک سری معاینات پزشکی تصمیم به خداحافظی از دنیای فوتبال گرفت.

کد خبر 11269
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز