دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۷
۰ نفر

ترجمه یکتا فراهانی: بارها شده که در گوشه‌ای نشسته‌ایم و مدت‌ها به فکر فرورفته‌ایم. در این هنگام در چه زمانی به سر می‌بریم؟ اغلب در گذشته سیر می‌کنیم و فکر و ذهن‌مان مشغول مرور گذشته‌هاست.

طرح

درواقع یکی از دام‌هایی که بسیاری از ما را اسیر خود می‌سازد، غوطه‌ور شدن در مسائل ناگوار گذشته است که کوچک‌ترین تغییری هم در آن ممکن نیست. اما برای رهایی از این مخمصه چه کار می‌توان کرد؟

 بهترین راه برای اینکه مسائل ناگوار را فراموش کنیم این است که ذهن را از افکار مزاحم مربوط به گذشته پاک کنید و در برابر افرادی هم که دانسته یا ندانسته می‌خواهند ذهنتان را به ناکامی‌های گذشته سوق دهند و شما را از برخورداری از زمان حال بازدارند با جدیت ایستادگی کنید. در اینجا نیز راهکارهایی ذکر می‌شوند که می‌توانند شما را یاری کنند خود را از گزند رویدادهای ناگوار گذشته در امان بدارید:

 

- چیزهای تغییر ناپذیر را بشناسید.

- مراقب باشید که اطرافیان با اشاره به ناملایمات گذشته، شما را آزرده‌خاطر نسازند.

- به جای بایگانی کردن اشتباهات گذشته در ذهن خود، عواقب اعمالتان را بپذیرید و سعی کنید از خطاهای خود پند بگیرید.

عوامل غیر قابل تغییر

 

رفتار گذشته شما ابدا قابل تغییر نیست. می‌توان از آن پند گرفت و از تاثیرات ناگوار آن در زمان حال کاست اما آن عمل یا رفتار غیر قابل کنترل است بنابراین اگر اندیشه‌های منفی سال‌های گذشته را به دنبال خود بکشید و با ندامت و پشیمانی، ذهنتان را به این نکته متمرکز کنید که چه کارهایی باید انجام می‌دادید یا از چه کارهایی باید دوری می‌کردید، جز اتلاف انرژی و از دست دادن لحظه‌های پربار کنونی، حاصل دیگری نخواهد داشت. این نکته را از یاد نبرید که زندگی فقط در زمان حال جریان دارد و اظهار تاسف درباره رویدادهای نامطلوب گذشته، به طور قطع نمی‌گذارد شما بتوانید از زمان حال بهره‌ای ببرید. در اینجا به بعضی مواردی اشاره می‌کنیم که تغییرناپذیرند اما می‌توانند ما را تحت تاثیر خود قراردهند:

 

 - آب و هوا: از خود بپرسید که تاکنون چندبار از میزان درجه حرارت و نامساعد بودن وضعیت هوا اظهار نارضایتی کرده‌اید. تردیدی نیست که هیچ‌کس قادر نیست آب‌وهوا را تغییر دهد؛ بنابراین هرگونه شکایت و گله درباره چیزی که به هیچ‌وجه تحت کنترل شما نیست، صرفا عملی آزاردهنده است. البته اجباری ندارید آب و هوای بد و نامطلوب را دوست داشته باشید اما اگر در این زمینه ناراحت و متاسف باشید یا بخواهید فعالیت‌های خود را تعطیل کنید، قربانی یک فرایند طبیعی و غیر قابل کنترل می‌شوید.

- سرعت گذشت زمان: زمان باتوجه به قوانین طبیعت با سرعت ثابتی پیش می‌رود. بنابراین میل و علاقه شما مبنی بر اینکه زمان چگونه جلو برود، تلاشی بیهوده است. به همین دلیل اظهار تاسف از اینکه وقت تند یا کند می‌گذرد جز اینکه شما را با یک تنش عصبی و فکری مواجه کند، حاصل دیگری نخواهد داشت.

- سن: سن هیچ‌کس قابل تغییر نیست. شما می‌‌توانید از ظاهر، نگرش،‌لباس و حتی احساس جوان‌تری بهره‌مند شوید اماتغییر سن واقعی شما هرگز ممکن نیست. بنابراین هرگونه تاسف در این زمینه تنها با خستگی و ناراحتی مواجه خواهد شد و فایده دیگری ندارد.

- عقیده مردم نسبت به شما: فراموش نکنید دیگران می‌توانند هرگونه می‌خواهند درباره شما فکر کنند. البته این امکان وجود دارد که اعمال و رفتارتان را به گونه‌ای تغییر دهیدکه در نظر مردم نسبت به خود تاثیر بگذارید در عین حال، نمی‌توانید به طور حتم و به حکم اراده به این نتیجه برسید. بنابراین هرگونه دغدغه خاطر نسبت به عقیده دیگران، فقط شما را از تمرکز بر اهداف و آرمان‌هایتان منحرف می‌کند و مانع از آن می‌شود که در زمان مناسب به هدف خود برسید.

- مشکل ظاهری: آنچه پس از ایستادن در برابر آینه می‌‌بینید، موهبتی خدادادی است که وضعیت آن از عهده شما خارج است. بنابراین هرگونه شکایت از وضعیت چهره، قد و اندام خود تنها به اتلاف وقت، صرف انرژی و در نهایت قربانی کردن شما می‌انجامد. وقتی نمی‌توانید چیزی را تغییر دهید بهتر است شیوه هماهنگی با آن را بیاموزید.

- بیماری نزدیکان: عزیزان شما هم مانند سایر مردم در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها هستند و غم و غصه و ناراحتی شما نه تنها در التیام ناخوشی آنها تاثیری نداردبلکه نیروهای سازنده شما را هم از کار انداخته و اعصابتان را دچار ناآرامی و اغتشاش می‌کند. هنگامی که در شرایط ناراحتی دائم موقعیت پیش آمده را زیر سوال می‌برید، ضعیف‌تر می‌شوید و به جای اینکه با قدرت بیشتر، اطرافیان و به‌خصوص فرد بیمار را یاری کنید، قربانی استدلالات نادرست خود می‌شوید.

بنابراین سعی کنید به مجرد برخورد با هر موقعیت غیرقابل تغییری، آن را بپذیرید و با ارزیابی‌های غلط خود موجب اتلاف انرژی ذهنی و جسمانی خود نشوید. به علاوه گذشته را رها کنید و فراموش نکنید که هیچ‌کس قادر نیست عقربه‌های ساعت را به عقب برگرداند. باوجود این بعضی افراد با تاکید بر اعمال و رفتارتان در گذشته باعث می‌شوند شما نتوانید مطابق عقربه‌های ساعت، تنها رو به جلو حرکت کنید.

برای بسیاری از ما بارها پیش‌آمده که به خود نهیب زده‌ایم: «چرا این کار را اینگونه انجام دادم!». با اظهار این عبارت، ذهن شما بر گذشته متمرکز می‌شود و از کار و هدفی که در حال حاضر به‌دنبال آن هستید غافل می‌شوید، بنابراین سعی کنید به دقت مراقب واژه «چرا» باشید.

این کلمه می‌تواند شما را به گذشته پیوند دهد. شما می‌توانید به‌جای آن از کلمه «چگونه» استفاده کنید. وقتی با هزاران چرا در ذهن خود مواجه می‌شوید، بلافاصله آنها را رها کنید و به دنبال آن از خود بپرسید: «چگونه می‌توانم دوباره این کار را درست انجام دهم؟» بدین ترتیب ذهن شما به‌جای درجازدن در گذشته، با پویایی بیشتری به زمان حال توجه می‌کند و در نتیجه آینده بهتری را رقم خواهد زد.بیشتر مردم معتقدند افرادی که در گذشته آنها را آزرده‌خاطر کرده‌اند، باید تاوان اعمالشان را بپردازند؛ حال آنکه با ماندن در زمان گذشته خود را قربانی گذشته‌ها می‌کنند. بنابراین همین امروز با ارسال یک نامه یا تماس تلفنی، خطای افرادی را که از آنان رنجشی به دل دارید، ببخشید و هرگز اجازه ندهید که خصومت و انتقام‌جویی بیشتر از این شما را بازیچه قرار دهد. حتی اگر نتوانید با آنها روبه‌رو شوید، می‌توانید تنها در ذهن خود آنها را ببخشید. همین‌که خشم و کینه را از خود دور کنید و خود را از قید و بند گذشته رها سازید، کافی است تا بتوانید بیشتر از زندگی خود لذت ببرید.

health.com

 

کد خبر 112424

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز