دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۱
۰ نفر

کاملیا مافی: شهری را در نظر بگیرید که همه فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... در آن الکترونیک انجام می‌شود.

طرح

 در این شهر شما برای ورود به هر وزارتخانه یا سازمانی باید تعیین هویت شوید. یعنی باید کارتی داشته باشید که اسم، مشخصات ، عکس و یک شناسه اختصاصی (اثر انگشت، دی‌ان‌ای، اندازه‌گیری شبکیه چشم و...) روی آن ذخیره شده باشد. حال قرار است برای انجام یک کار پزشکی به یک مرکز درمانی بروید، در مقابل در ورودی، نگهبانی از شما کارت شناسایی و شماره پرونده‌تان را می‌خواهد، این اطلاعات روی کارت الکترونیک شما ذخیره شده است و قرار نیست همچون گذشته صد‌ها ورق و کاغذ را با خود یدک بکشید و هزاران شماره را در خاطرتان بسپارید، کافی است کارت را به دست نگهبان بدهید تا با گرفتن آن روی دستگاه کارت‌خوان تمام اطلاعات مورد نیاز نشان داده شود و به شما بگویند به کدام اتاق بروید و با کدام کارشناس یا پزشک صحبت کنید.در این شهر شما برای انجام هر کاری ساعت‌ها در صف انتظار نمی‌کشید، همچنین لازم نیست مدام درخواست مرخصی ساعتی بدهید تا به‌صورت فیزیکی در محل حضور یابید و ترافیک طاقت‌فرسای مرکز شهر را به جان بخرید. حتی تصور ایجاد چنین شهری هم به شهروندان احساس راحتی و آرامش می‌دهد چه برسد به این‌که بدانیم نسخه آزمایشی و مرحله ابتدایی اجرای این طرح اکنون در استان قم آغاز شده و قرار است در آینده‌ای نه چندان دور کارت های الکترونیک هوشمند در سراسر کشور توزیع شود.

به گفته علی‌اصغر عمیدیان، مجری طرح کارت هوشمند ملی، مرحله صدور کارت هوشمند ملی در قم به پایان رسیده و قرار است به‌زودی در سراسر کشور توسعه یابد.

کارت ملی هوشمند، رایانه کوچک، ساده و چندکاره‌ای است که به اطلاعات درون آن با اتصال به یک کارت‌خوان می‌توان دست یافت.

البته اطلاعات درون این کارت به‌طور امن نگهداری می‌شود و خود کارت به‌گونه‌ای طراحی شده است که از دسترسی‌های غیرمجاز جلوگیری می‌کند.یکی از مزایای اصلی کارت‌های هوشمند در مقایسه با کارت‌ها و سند‌های کاغذی، همین امنیت بالا چه از نظر بصری و چه به لحاظ دیجیتال است. به این ترتیب می‌توان اطلاعات محرمانه‌تری را با ضریب اطمینان بالاتر روی کارت هوشمند نگهداری کرد.

همچنین متصدی هر نهاد و سازمانی فقط امکان دسترسی به اطلاعات مربوط به حوزه کار خود را دارد. به عبارت دیگر گرچه اطلاعات گوناگونی روی کارت ذخیره می‌شود، اما برای دسترسی به هر کدام باید از کلید ویژه‌ای استفاده کرد. به‌عنوان مثال، پلیس‌راهبر فقط قادر به مشاهده اطلاعات گواهینامه رانندگی صاحب کارت است و امکان مشاهده اطلاعات مربوط به حساب مالی فرد را نخواهد داشت.

کوچک، اما چندکاره

کارت هوشمند، علاوه بر داشتن بدنه‌ای با دوام و دارای امنیت بیشتر، امکانات دیگری نیز دارد که کارت‌های کاغذی قادر به تامین آنها نیستند؛ امکان تصدیق هویت براساس رمزنگاری به‌صورتی که هم کارت و هم صاحب کارت و هم سامانه بتوانند 2 به 2 یکدیگر را گواهی هویت کنند.

همچنین امکان امضای دیجیتال، پردازش اطلاعات، تغییر اطلاعات پس از صدور، پشتیبانی از کاربردهای گوناگون، افزودن کاربرد جدید پس از صدور، دسترسی به اطلاعات بر حسب مجوزهای دسترسی مختلف و به‌صورت کاملا امن و استفاده از خدمات دولت الکترونیک از دیگر مزایای کارت هوشمند محسوب می‌شود.

کارت هوشمند سلامت

توزیع نسل جدید کارت‌های هوشمند در استان قم با کارت سلامت آغاز شده است. این شیوه به بیمار کمک می‌کند در زمان مراجعه به پزشک تنها با دردست داشتن کارت از امکاناتی همچون بیمه و صدور نسخه الکترونیک بهره ببرد. به گفته رحمت‌الله حافظی، مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی کشور، با این‌که این طرح به‌صورت آزمایشی در استان قم در حال اجراست، به‌زودی با آماده شدن زیر ساخت‌های الکترونیک در سراسر کشور نیز توسعه خواهد یافت.

پس از صدور کارت هوشمند سلامت، مردم می‌توانند صرفا با در دست داشتن این کارت به پزشک مراجعه کنند. وی تاکید می‌کند: با اجرای این طرح استفاده از دفترچه خدمات درمانی دیگر لازم نخواهد بود.همچنین امکان نگهداری اطلاعات پایه‌ای سلامت، همچون بیماری‌های مهم، حساسیت‌ها، واکسیناسیون، گروه خونی و سوابق اهدای خون، نسخه چشم پزشکی، مجوز اهدای عضو، پزشک خانواده و نظام ارجاع، مجوزهای سازمان‌های بیمه گر برای بیماران یا داروهای خاص و نسخه الکترونیک نیز در تراشه کارت وجود دارد.

کارت ملی هوشمند

سازمان ثبت احوال کشور به‌عنوان مرجع امور هویتی کشور، در نظر دارد تا در طرحی برنامه‌ریزی شده، کارت‌های ملی هوشمند را جایگزین کارت‌های ملی فعلی کند. کارت ملی هوشمند به‌عنوان مقدمه‌ای برای ورود به جامعه اطلاعاتی، می‌تواند موجب کاهش بسیاری از هزینه‌های دولت، مردم و بنگاه‌ها شود.

کارت ملی‌هوشمند می‌تواند اطلاعات مربوط به کالابرگ، سهام عدالت و حقوق مستمری‌بگیران را نیز در خود جا دهد، همچنین با استفاده از آنها امکان سوء‌استفاده‌ و جعل اسناد و مدارک به حداقل می‌رسد. همچنین از همین کارت می‌توان به‌عنوان کارت سلامت شهروندان استفاده کرد و سوابق بیمه درمانی اشخاص را در آنها نگهداری کرد. اکنون بیش از 100 تا 120 میلیون سند هویتی در سازمان ثبت احوال کشور وجود دارد که به‌صورت فیزیکی نگهداری می‌شوند که لازم است این اسناد الکترونیک شوند. به گفته رئیس اداره کل ثبت احوال استان قم، تاکنون 10 هزار و 42 نفر برای دریافت کارت ملی هوشمند نام‌نویسی کرده‌اند که کارت آنها به‌زودی صادر خواهد شد. محمود علی‌پور می‌افزاید: « از آنجا که احتمال تعویض کارت یا هر نوع تغییر دیگری وجود دارد، این 10 هزار نفر را از بین کارمندان دولت انتخاب کردیم تا دسترسی آسان به آنها وجود داشته باشد.»وی درباره جمعیت تحت پوشش این طرح می‌گوید: «اگر قرار شود که این کارت تنها به افراد بالای 15 سال داده شود جمعیت تحت پوشش 750 هزار نفر و اگر شامل افراد زیر 15 سال هم شود یک میلیون و 80 هزار نفر خواهد بود. »

علی‌پور همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا پیش از صدور کارت‌های فعلی اقدام به صدور کارت هوشمند نکردید، اضافه می‌کند: « کارت‌های قبلی مقدمه‌ای برای صدور این کارت بوده‌اند، ابتدا باید کارت‌های کاغذی را به در منازل بفرستیم تا درصورت مشاهده مغایرت مشخصات مندرج در کارت ملی با شناسنامه، ثبت احوال را مطلع کنند و سپس وارد مرحله صدور کارت‌های جدید شویم.»

چرا قم؟

مرحله نخست صدور2 کارت هوشمند ملی و هوشمند سلامت در استان قم در حال اجراست. شاید شما هم از خود بپرسید که چرا این استان برای اجرای آزمایشی 2 کارت‌ هوشمند انتخاب شده است؟ محمد ناظمی‌اردکانی، رئیس سازمان ثبت احوال کشور، دلیل این انتخاب را نزدیکی استان قم به تهران عنوان می‌کند.

اما علی‌اصغر عمیدیان، معاون فناوری اطلاعات سازمان ثبت احوال ایران با بیان این‌که استان فارس هم یکی از گزینه‌های اجرای پایلوت طرح بود، می‌گوید که صدور کارت هوشمند سلامت و برخی از خدمات دولت الکترونیک در قم باعث انتخاب این استان برای صدور نخستین کارت‌های ملی هوشمند شده است.

وی می‌افزاید: بستر‌سازی‌های آنلاین و آف‌لاین در استان قم انجام شده است.

علاوه بر این کارشناسان،جمعیت، مساحت، فاصله استان تا پایتخت و آمادگی برای ارائه خدمت‌های گوناگون در قم را از دیگر دلایل انتخاب این استان ارزیابی کرده‌اند.

صدور کارت هوشمند ملی در اواخر امسال در استان چهارمحال و بختیاری آغاز خواهد شد

محمدرسول غزالی، مدیرکل اداره ثبت احوال چهارمحال و بختیاری، با بیان این مطلب افزود: « این استان در صدور شناسنامه مکانیزه برای افراد بالای 15 سال نیز جزو استان‌های دوم یا سوم است که در اول تیرماه همراه با چند استان دیگر این طرح را با هدف اتقان اسناد 3 جلدی، پیشگیری از سوءاستفاده از شناسنامه‌ها و استفاده از سامانه نرم‌افزاری آغاز کرده است.»

 از سال 90 برای تمام مازندرانی‌ها کارت ملی هوشمند صادر می‌شود

فرج‌الله ملکی، رئیس سازمان ثبت احوال استان مازندران، با اعلام این خبر خاطرنشان کرد:« پیاده‌سازی‌ طرح کارت ملی هوشمند، امکان ارائه خدمات به روشی ساده، سریع و با کیفیت بالا به مردم را فراهم می‌کند. »

 مقدمات صدور کارت ملی هوشمند در یزد فراهم شده است

محمد طباطبایی، مدیرکل ثبت احوال استان یزد، با بیان این مطلب افزود: «کسانی که اعتبار کارت ملی آنها به پایان رسیده است نیازی به تعویض ندارند، چرا که اعتبار این کارت‌ها تا پایان سال 1390 تمدید شده است و تنها کسانی می‌توانند کارت ملی خود را تعویض کنند که مشخصات سجلی یا محل سکونت آنها تغییر کرده باشد. »

 صدور کارت ملی هوشمند از اواخر سال آینده در زنجان آغاز می‌شود

 مدیرکل ثبت احوال استان زنجان گفت:« از سال 1390 کارت ملی هوشمند با سطح امنیتی بسیار بالا در این استان صادر خواهد شد که با تحقق این امر امکان ایجاد یک بایگانی قوی برای برنامه‌ریزی‌های دقیق فراهم خواهد شد.» سیدیعقوب حسینی، افزود: «شناسنامه‌هایی که اکنون در اختیار افراد است، مشکل امنیتی خاصی ندارد، اما برای ارتقای آن اجرای طرح صدور مکانیزه شناسنامه در دستور کار قرار گرفته است و درصدد فراگیر کردن این طرح هستیم.»

دور کارت‌ ملی هوشمند از دهه فجر در خراسان جنوبی آغاز می‌شود

رضا غلامپوربمی، مدیر‌کل ثبت احوال خراسان جنوبی، تاکید کرد:« این شناسنامه‌ها به‌صورتی طراحی شده که قابل جعل نیست.

از سال آینده صدور کارت‌ ملی هوشمند در استان آذربایجان‌غربی آغاز می‌شود

محمد جوان،مدیرکل اداره ثبت احوال آذربایجان‌غربی درباره شناسنامه‌های جدید گفت:« شناسنامه‌های جدید از طراحی و ضریب امنیتی بالایی برخوردار است و امکان جعل و سوءاستفاده از آن ممکن نیست. »

کد خبر 112412

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز