دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

آرش نهاوندی: تأسیس پلیس+10 گام مهمی در راستای تحقق دولت الکترونیک بود.

طرح

با این حال همچنان نارسایی‌ها یا عدم‌هماهنگی‌ها سبب نقص یا تاخیر بسیار زیاد در ارائه خدمات در این نوع دفاتر خدمات الکترونیکی می‌شود.

عدم‌هماهنگی در این میان بسیار پررنگ‌تر می‌نماید. این وضعیت به‌ویژه به هنگام تحویل کارت سوخت یا تعویض گواهینامه برای ارباب رجوع ملموس‌تر می‌شود.تصور کنید کارت سوخت فردی که خودروی خود را تازه خریداری کرده است بنا به عللی از سوی اداره پست به دست وی در منزل نرسیده است. فرد متقاضی پس از آنکه متوجه شد کارت سوخت در فرصت معین به دست وی نرسیده است ابتدا باید به دفاتر پلیس+10 مراجعه کرده و با ارائه کارت شناسایی کد رهگیری مرسوله پستی خود را دریافت کند. او سپس به دفتر پستی منطقه خود رفته و پس از مدت طولانی انتظار در صف باجه محل ارائه کارت سوخت با ارائه فتوکپی کارت خودرو و رونوشت کارت ملی، کارت سوخت خویش را دریافت می‌کند.

با توجه به این روند دومرحله‌ای این سؤال در ذهن افراد پیش می‌آید که آیا نمی‌توان راه حل ساده‌تری برای دریافت کارت سوخت پیدا کرد، مگر فلسفه تأسیس دفاتر خدمات الکترونیک کاهش رفت‌وآمد شهروندان و صرفه‌جویی در وقت، هزینه و مصرف بنزین نیست. مگر این دفاتر به‌صورت شبکه‌‌ای با بانک‌های اطلاعاتی سازمان‌های ارائه کارت سوخت، پست، اداره گذرنامه و اداره راهنمایی و رانندگی مرتبط نیستند. مگر از اهداف تشکیل دولت الکترونیک افزایش مراکز خدمات‌رسانی و متمرکز کردن آن در دفاتر منطقه‌ای و محله‌ای نیست و مگر نمی‌توان بخشی را در دفاتر پلیس الکترونیک جهت ارائه کارت‌های سوخت جامانده به متقاضیان تأسیس کرد تا آنان ناگزیر نباشند در وهله اول جهت دریافت کد رهگیری به این دفاتر مراجعه و سپس با پیمودن مسافتی طولانی با خودروی خود در ترافیک شهری به منطقه پستی جهت دریافت کارت سوخت مراجعه کنند و این دو کار در یک دفتر انجام شود.

یکی دیگر از مشکلات خدمات‌دهی در دفاتر پلیس+10 نیز هنگام ارائه مدارک جهت تعویض گواهینامه بروز می‌کند. فرد متقاضی پس از انجام اقدامات اولیه در این زمینه و ارائه مدارک مربوط به معاینه چشم در پاسخ به این پرسش که گواهینامه تعویض شده چه زمانی به دستم می‌رسد، پاسخ می‌گیرد که تا یک‌ماه دیگر، در این مدت نیز شما به‌دلیل نبود گواهینامه مجاز به رانندگی در سطح شهر نیستید.

به‌نظر می‌رسد پیش از تأسیس دفاتر پلیس الکترونیک و زمانی که متقاضیان به‌منظور تعویض گواهینامه ناگزیر به مراجعه به شهرک آزمایش بودند، خدمات سریع‌تر انجام می‌گرفت و متقاضی ظرف چند روز گواهینامه تعویضی را دریافت می‌کرد.این وضعیت در حالی رخ می‌دهد که هم‌اکنون تمامی دفاتر پلیس الکترونیک از طریق شبکه‌های اینترانت به بانک‌های اطلاعاتی سازمان‌های بزرگی نظیر اداره راهنمایی و رانندگی متصل هستند و به‌عنوان مثال با وارد‌کردن نام فرد متقاضی در سایت اداره راهنمایی و رانندگی و با یک کلیک ساده می‌توانند به اطلاعات فرد متقاضی تعویض گواهینامه دست پیدا کنند و دیگر نیاز به جست‌وجو در آرشیوها و زونکن‌های موجود در بایگانی نیست و می‌توان با سرعت بسیار بیشتری به ارائه خدمات پرداخت.

باتوجه به موارد پیش گفته شده و با توجه به اینکه هدف از تأسیس دولت الکترونیک ایجاد شرایطی جهت کاهش ‌رفت‌وآمد ارباب رجوع به ادارات و سازمان‌ها و کاهش اتلاف وقت افراد در صف‌های طویل و صرفه‌جویی در مصرف سوخت و انرژی است، به‌نظر می‌رسد راه طولانی تا تحقق این اهداف در پیش باشد. شاید باور کردن تکنولوژی جدید و ایجاد هماهنگی‌های مؤثر‌تر میان سازمان‌ها و ادارات و کاهش بخش‌های مختلف رسیدگی به یک موضوع بتواند از راهکارهای دستیابی به یک دولت الکترونیک مؤثر قلمداد شود.

کد خبر 112395

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز