شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۲
۰ نفر

دومین جشنواره ارزیابی وب‌گاه‌های دولتی با اهدای تندیس و جوایز به 14 وب‌گاه دولتی روز سه‌شنبه هفته گذشته به کار خود پایان داد.

اینترنت

روز سه‌شنبه گذشته سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما میزبان دومین جشنواره ارزیابی وبلاگ‌های دولتی بود. در این جشنواره که 29 تیرماه در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما با حضور جمعی از مسئولان برگزار شد، کمیته علمی و داوران، پس از مطالعه و تدوین شاخص‌های ارزیابی دومین دوره جشنواره و براساس نتایج و تحلیل‌های به‌دست آمده از
خود اظهاری مشخصات فنی و ساختاری هر یک از وب‌گاه‌های شرکت‌کننده در جشنواره، بررسی میدانی وب‌گاه‌ها از سوی 2 تیم ارزیابی مقدماتی و ارزیابی پیشرفته وب‌گاه‌ها، ابزارهای اختصاصی برخط و برون‌خط طراحی شده برای جشنواره و ابزارهای عمومی برخط و برون‌خط ارزیابی وب و تأیید نهایی کمیته ناظران و ریاست جشنواره، اسامی برندگان هر یک از بخش‌های اصلی و ویژه این دوره از جشنواره را اعلام کردند.

کمیته علمی، وب‌گاه‌های شهرداری تهران، شرکت پست و دانشگاه علم و صنعت ایران را به‌ترتیب به‌عنوان رتبه‌های اول تا سوم بخش خدمات تعاملی سازمانی جشنواره اعلام کرد. همچنین از نظر این کمیته در این بخش وب‌گاه دانشگاه صنعتی امیرکبیر قابل تقدیر شناخته شد.

وب‌گاه‌های بانک ملی ایران، شرکت ارتباطات سیار و بانک صنعت و معدن به‌ترتیب به‌عنوان رتبه‌های اول تا سوم در بخش خدمات تراکنش مالی انتخاب شدند. همچنین وب‌گاه کمیته امداد امام‌خمینی‌(ره) قابل تقدیر شناخته شد.

وب‌گاه‌های سازمان صدا و سیما، پژوهشگاه علوم فناوری اطلاعات ایران و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی به‌ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را در بخش خدمات اطلاع‌رسانی کسب کردند و وب‌گاه شهرداری همدان قابل تقدیر شناخته شد.

در بخش ویژه وب‌گاه جامع، کمیته علمی ‌با توجه به شاخص‌های تعیین شده هیچ وب‌گاهی را شایسته احراز جایزه ویژه این بخش ندانست و با توجه به نتیجه ارزیابی صرفا 3‌وب‌گاه شهرداری تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و شهرداری همدان (شهر الکترونیک همدان) به‌عنوان وب‌گاه‌های قابل تقدیر بخش تعیین شدند.

همچنین در بخش ویژه امنیت وب‌گاه‌ها نیز کمیته علمی تنها وب‌گاه بانک ملی ایران را به‌عنوان رتبه اول دانست و بانک صنعت و معدن قابل تقدیر شناخته شد. در بخش ویژه پاسداشت بخش زبان فارسی هم هیچ وب‌گاهی شایسته کسب جایزه شناخته نشد و صرفا 3 وب‌گاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (رادیو اینترنتی ایران صدا)، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت تعاون به‌عنوان وب‌گاه‌های قابل تقدیر در این بخش شناخته شدند.

اپراتور چهارم وعده‌ای تازه

 

قائم مقام وزیر ارتباطات در این همایش ازتصمیم وزارت ارتباطات و فناوری برای راه‌اندازی اپراتور چهارم خبر داد و گفت: برخلاف 3 اپراتور دیگر که در زمینه تلفن همراه فعالیت می‌کنند، اپراتور چهارم در زمینه فناوری اطلاعات فعالیت خواهد کرد.

مهدی اخوان- قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور فناوری و بین‌الملل - در دومین جشنواره ارزیابی وب‌گاه‌های دولتی درباره مباحث فناوری اطلاعات و قسمتی که مرتبط با ماموریت وزارت ICT است، سخنرانی و اظهار کرد: در حوزه فناوری اطلاعات داخل کشور ارزیابی‌های متفاوتی وجود دارد و دیدگاه‌های مختلفی حاکم است و سیاست‌های متفاوتی هم وجود دارد به‌طوری که هر سازمان و گروهی با دیدگاه خود موضوع را نقد و بررسی می‌کند و راهکارهایی برای بهبود وضعیت ارائه می‌دهد.

وی گفت: ‌به‌عنوان مثال سرویس گوگل به این نتیجه رسیده که خط یک گیگابیت بر ثانیه را به یک سری از خانه‌ها بکشاند. چون افزایش عرض باند تا این حد باعث سود اقتصادی بیشتر می‌شود اما ما در کشورمان می‌خواهیم اینترنت را داخل کشور تقویت کنیم و مواخذه می‌شویم که چرا قیمت اینترنت در کشور بالاست، درصورتی که همه می‌دانیم اینجا دولت است که ترافیک بین‌المللی را خریداری کرده و توزیع می‌کند و دولت نیز سود چندانی نمی‌کند و طبیعی است قیمت تمام شده برای ما بالا می‌شود چون در آن طرف مرزها مثل کشور ما نیست.

به گفته او در کشور ما سرویس و محتوا در جای دیگر است و فقط به موضوع نت‌ورک توجه می‌شود اما دیدگاه ما در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که یک همت و اجماعی در جامعه شکل بگیرد و کارهایی که باید، انجام شود.

قائم مقام وزیر ارتباطات تأکید کرد: تا زمانی که ما شبکه‌ای به عرض باند بسیار وسیع در داخل کشور نداشته باشیم، توجیه اقتصادی ندارد؛ باید یک سرویس‌دهنده هم به‌صورت جدی در این زمینه وارد شود.

پیشرفت یا پس رفت

 

دبیر شورای‌عالی اطلاع‌رسانی در دومین جشنواره ارزیابی وب‌گاه‌های دولتی گفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات باید ما را به سقف ارزش‌ها برساند و اگر قرار است این فناوری ما را از خدا دور کند، موجب پیشرفت نیست بلکه موجب پس‌رفت می‌شود و نباید ما را از معنویات دور کند.

در این دوره نیز شهرداری تهران مانند 2سال پیش توانست رتبه اول را به‌خود اختصاص دهد و برای دومین دوره پیاپی پرتال شهرداری سرآمد وب‌گاه‌های دولتی باشد. براساس بیانیه هیأت داوران دومین جشنواره ارزیابی وب‌گاه‌های دولتی، از 14 وب‌گاه با اهدای تندیس و جوایزی، در بخش‌های اصلی، قابل تقدیر و ویژه، قدردانی شد و شهرداری تهران، بانک ملی و رادیو اینترنتی ایران صدا ، جایزه ملی وب را به‌خود اختصاص دادند.عصر روز سه‌شنبه سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما میزبان جمعی از مسئولان بود؛  جایی که قرار بود ارزیابی کمیته داوران دومین جشنواره وب‌گاه‌های دولتی نتیجه بررسی‌های خود را اعلام کند تا در عرصه‌ فناوری اطلاعات،  دستگاه‌های دولتی پیشتاز مشخص شوند.

دکتر حمید شهریاری با بیان این مطلب اظهار کرد: ‌فناوری در ذات خود واجد ارزش مثبت است زیرا موجب پیشرفت انسان می‌شود.

وی با بیان اینکه در واقع هر نوع ابداعی که ما داریم، کپی از آفریده‌های خداوند است، تصریح کرد:‌ اکثر چیزهایی را که انسان خلق و ابداع می‌کند، در واقع از اصل آنکه توسط خداوند آفریده شده کپی‌برداری شده است.

او با بیان اینکه فناوری بهره‌ای از صفات خداوند بوده که همان ابداع است گفت:‌ البته فناوری می‌تواند علاوه بر کارکرد مثبت، کارکرد منفی نیز داشته باشد. آنچه مهم است اینکه اگر کارکردهای فناوری بخواهد ارزش‌مدار باشد، باید ببینیم فناوری می‌خواهد ما را به چه سمتی ببرد.

او افزود: فناوری‌های نوین در گام اول باید کمک کند نیازهای ضروری انسان که شامل خوراک، مسکن و خانواده است، برآورده شود. فناوری‌های نوین همچنین باید کمک کنند تا بتوانیم نیازمندی‌های جامعه خود و نیاز نیازمندان را برطرف کنیم که اگر بتواند چنین کارکردی داشته باشد می‌توانیم بگوییم ICT گام نخست را برداشته است.

به گفته او، در گام بعدی موضوع سلامت مطرح می‌شود و ما باید واجد بانک‌های اطلاعاتی باشیم که در این بانک‌ها انسان سالم از انسان بیمار قابل تشخیص باشد و به انسان بیمار سرویس‌دهی مناسب صورت ‌گیرد و در واقع فناوری اطلاعات باید بتواند ما را در دستیابی به سلامت
کمک کند.

کد خبر 112217

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز