دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۴
۰ نفر

گروه اجتماعی- زهرارفیعی: شعار امسال روز جهانی جمعیت «همه به شمار می‌آیند» است.

این یعنی کیفیت زیستن آدم‌ها نیز مهم است.ابــراهیم رشیدی، مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور در نشستی به این مناسبت گفت که متولدین دهه60 به سن ازدواج رسیده‌اند اما آنها در اکثر موارد می‌خواهند بعد از 4-5 سال نهایتا 2فرزند بیاورند و این تعداد موالید منجر به سطح جانشینی جمعیت نخواهد بود.

با وجود اینکه وی  اذعان کرد که  این روند منجر به مشکلاتی در آینده می‌شود اما تشویق عمومی برای افزایش موالید را نیز صحیح ندانست و گفت: بهترین راه‌حل،  اعمال سیاست‌های هوشمند کنترل جمعیت است که طی آن براساس استان‌ها و بخش‌های مختلف سیاست‌های تشویقی اعمال شود.

برای مثال در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و... که نرخ رشد جمعیتشان چندین برابر متوسط نرخ رشد سراسری است سیاست‌های کاهش جمعیت و برای استان‌هایی مثل گیلان و قزوین و... سیاست‌های تشویقی اعمال شود ( نرخ موالید در سه‌ماهه اول امسال به‌طور متوسط 18 در هزاربوده است. این عدد در سیستان و بلوچستان 28 در هزار و در گیلان 12 در هزار بوده است).

وی با اشاره به اینکه معمولا با تشویق‌های کلی، افراد کم‌درآمد و کم‌سواد به افزایش موالید توجه می‌کنند گفت: این افراد معمولا فرزندانی را تربیت می‌کنند که به سمت شغل‌های کاذب روی می‌آورند.

کد خبر 111961

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز