همشهری آنلاین: پرخوری همراه با مخلوط نادرستی از چربی‌ها در رژیم غذایی ممکن است باعث شود که چاقی از یک نسل به نسل دیگر انتقال یابد

هر دوی اسیدهای چرب چنداشباع‌نشده اومگا 6 و اومگا 3 برای سلامتی فرد حیاتی هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه اما دانشمندان در تجربیاتی با موش‌های طراحی‌شده برای اینکه تغییرات در رژیم غذایی انسان را بازتاب دهند، نشان دادند مقدار بیش از اندازه از چربی اولی و مقدار ناکافی از چربی دومی ممکن است به زایش بچه‌های دارای اضافه‌وزن بینجامد.

در طول چهار دهه اخیر، نسبت اومگا 6 به اومگا 3 در رژیم غذایی معمول غربی از نسبت سالم 5 به یک به 15 به یک در اغلب کشورهای اروپایی و نسبت 40 به یک در  آمریکا رسیده است.

در شیر پستان زنان آمریکایی نسبت میانگین چربی اومگا 6 به اومگا 3 به طور میانگین از 6 به یک به 18 به یک رسیده است.

تحقیقات قبلی رابطه‌ای میان این عدم تعادل این چربی‌ها و بیماری‌های قلبی را نشان داده بود؛ اما به گفته ژرار آیلو، متخصص بیوشیمی در دانشگاه نبس-سوفیا آنتیپولیس و سرپرست این پژوهش" این برای اولین بار است که افزایش شیوع چاقی در گذر از نسل‌ها" با میزان مصرف چربی‌ها اومگا ارتباط داده شده است.

او گفت: "اومگا 6 مانند یک بمب تولیدکننده چربی است."

کارشناسان در مورد اینکه چاقی بیشتر به خاطر میزان چربی در رژیم غذایی است یا ناشی از میزان زیاد کالری مصرفی است، اختلاف‌نظردارند.

این یافته‌ها که در ژورنال آمریکایی "پژوهش چربی" منتشر شده است، بعدی دیگری به این مباحثه در مورد علت چاقی اضافه می‌کند، و می‌تواند پرتو جدیدی بر همه‌‌گیری چاقی بیفکند که در تمام جهان، به خصوص کشورهای ثروتمند را دربرگرفته است.

 این پژوهشگران همچنین بر تداوم اضافه‌وزن تهدیدکننده سالامتی در برخی از خانواده‌ها اشاره می‌کنند- که در حالی که منشا ژنتیکی ندارد- ممکن است صرفا هم به خاطر عوامل محیطی هم نباشد.

 آیلو با اشاره به فرآیند پیچیده ترجمه اطلاعات در ژن‌ها به فعالیت شیمایی گفت رابطه میان عدم تعادل در چربی‌‌های اومگا و چاقی احتمالا منشا "اپی‌ژنتیک" (فرایندهای دخیل ترجمه ژن به پروتئین) دارد.
 
او گفت: "ژنوم و DNA جوندگان در این فرآیند تغییری نکرده است، اما این عوامل ممکن است بر طریقه بروز برخی از ژن‌ها اثر بگذارد."

در این تجربیات، چهار نسل موش‌ها با رژیم غذایی حاوی 35 درصد چربی دارای عدم تعادل اومگا که در اغلب رژیم‌های غذایی کشورهای توسعه‌یافته دیده می‌شود، تغذیه کردند.

 نتایج نشان‌دهنده چاقتر شدن موش‌ها در هنگام تولد، نسلی پس از نسل دیگر، بود.

این جوندگان همچنین مقاومت به انسولین پیدا کردند که یک نشانه پیشگام برای دیابت نوع 2،یکی از شایع‌ترین و ناتوان‌کننده عواقب چاقی در انسان‌ها، است.

به گفته آیلو افزایش به همان اندازه نامطلوب در چربی‌های اومگا 6 و کاهش در چربی‌های اومگا 3 را تا حدی می‌توان با تغییر رژیم دام‌ها از علف به غلات توضیح دهد.

او می‌گوید علف سرشار از اومگا 3 است، "اما برای افزایش تولید،دام‌ها را با غلات به خصوص ذرت تغذیه می‌کنند که حاوی مقادیر زیادی اومگا 6 است."

به گفته او اضافه کردن مقدار کمی روغن بذرک به غذای حیوانات می‌تواند به بازیابی تعادل چربی‌های اومگا در گوشت و لبنیات کمک می‌کند.

سه نوع اسید چرب وجود دارد- چربی اشباع‌شده، چربی‌تک‌اشباع‌نشده و چربی چنداشباع‌نشده.

 در فرانسه مقامات بهداشتی توصیه می‌کنند باید مصرف چربی بین 30 تا 40 درصد کالری مصرفی باشد و سازمان غذا و داروی آمریکا حدی میان 20 تا 30 چربی را پیشنهاد می‌کند.

 اما دولت‌ها توافق دارند که بیشترین میزان مصرف چربی باید از نوع چربی‌های چنداشباع‌نشده و تک‌اشباع‌نشده مانند ماهی، مغزهای خوراکی، و روغن‌های گیاهی باشد و نه چربی‌‌های اشباع‌شده که در گوشت قرمز و  لبنیات وجود دارد.

کد خبر 111879

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز