شنبه ۲۶ تیر ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۲
۰ نفر

ترجمه یکتا فراهانی: برای همه ما پیش آمده که با توجه به تغییرات پیرامون خود، خواسته‌ایم ما نیز در وجود خودمان تغییر و تحول ایجاد کنیم

 زیرا در عصر فناوری و ارتباطات جهانی، همه چیز به سرعت در حال تغییر است، بنابراین برای رویارویی با چالش‌های جدید، تغییر و تحول ضروری به نظر می‌رسد. برای جذب اطلاعات و کسب مهارت‌های تازه و در نتیجه بهره‌برداری بیشتر از قابلیت‌های خود، ضرورت دارد ابتدا از ذهنی باز برخوردار باشید. ذهن باز با افکار منفی و تکراری مبارزه می‌کند و همیشه جست‌وجوگر است و مستعد آموختن.

فردی که ذهنی باز و پویا دارد، راه‌های جدید را برای حل مشکلات پیدا می‌کند و هرگونه خرافات و افکار کهنه قدیمی را که مانع پیشرفت می‌شوند از بین می‌برد. برخورداری از ذهن باز پیش‌شرطی برای موفقیت است زیرا با استقبال از راه‌های جدید، امکان دسترسی به فرصت‌های جدید را فراهم می‌سازد.

هر یک از ما خواهان آن هستیم که خلق‌وخو و رفتار طرف مقابل خود را تغییر دهیم. برای رسیدن به این منظور هم تلاش زیادی می‌کنیم اما اغلب هیچ یک مؤثر واقع نمی‌شوند؛ پس چه باید کرد؟ ساده است! به جای اینکه طرف مقابل‌تان را تغییر دهید، خودتان را عوض کنید.
ممکن است گفتن این مطلب از انجام‌دادن آن‌ آسان‌تر باشد زیرا وقتی می‌کوشید خودتان را عوض کنید و افکار و احساسات کهنه و قدیمی را تغییر دهید، انگار نیرویی فزاینده و سهمگین از ژرفای وجودتان در مقابل این تغییر مقاومت می‌کند. البته شما هم نمی‌توانید یک شبه تغییر کنید زیرا هرچیز به تدریج تغییر می‌کند. تغییر ناگهانی، تعادل و توازن شما را برهم می‌زند و باعث بروز خشم و ناراحتی زیاد می‌شود و این درست، خلاف چیزی است که قصد دارید انجام دهید.

برای دستیابی به هر هدف باید از راه و روش خاصی پیروی کنید. این قاعده در مورد تغییر اخلاق و رفتارتان نیز صادق است. به جای اینکه از تغییرنکردن طرف مقابل رنجش به دل بگیرید و حس کنید که به بن‌بست رسید ه‌اید، اگر خود را به جای او بگذارید و همه چیز را از دریچه چشم او ببینید، متوجه می‌شوید که او هم می‌خواهد بسیاری از عادت‌های شما تغییر کند.

شما نمی‌توانید اخلاق و رفتار دیگران را به طور کامل تحت کنترل درآورید اما قادرید تمام خصوصیات اخلاقی و عادت‌های خودتان را تغییر دهید. بنابراین بهترین و آسان‌ترین راه، تغییر اخلاق و رفتار خودتان است. فراموش نکنید که شما هرگز قادر نخواهید بود همسر، فرزندان، رئیس، همکاران، خویشاوندان و دوستانتان را عوض کنید. بنابراین به جای کوشش برای عوض‌کردن اطرافیان، تنها یک نفر را تغییر دهید که آن یک نفر هم کسی نیست جز خود شما.

ضرورت تغییر

اما چگونه می توانیم تغییر کنیم و به شرایط بهتری برسیم. بسیاری از ما تصور می‌کنیم دستیابی به چیزهای ارزشمند باعث بهترشدن کیفیت زندگی ما می‌شوند. مثلا فکر می‌کنیم هرچقدر بیشتر پول دربیاوریم، بیشتر می‌توانیم از زندگی لذت ببریم. اما واقعیت آن است که موفقیت زمانی حاصل می‌شود که جز نیازهای مادی، نیازهای معنوی هم مورد توجه واقع شوند.

اما بیشتر مردم به این موضوع توجهی نمی‌کنند و بیشتر به جنبه‌های مادی توجه دارند. آنها معمولا به این موضوع فکر نمی‌کنند که کیفیت تندرستی‌شان بر کیفیت دیگر ابعاد زندگی‌شان تاثیرگذار است، مثلا اگر از ناراحتی قلبی رنج ببرند طبعا نمی‌توانند خوشحال و سرحال باشند و به سایر جنبه‌های زندگی رسیدگی کنند.

فراموش نکنید که دنیا بر پایه تعادل و توازن بنا شده است و این اصل بر تمام جنبه‌های زندگی ما حکمفرماست؛ همان‌گونه که اگر یکی از اعضای بدن شما ضعیف شود، بی‌درنگ باید جهت درمان آن کاری صورت دهید چرا که در غیر این صورت این فقدان به سایر اعضای بدنتان هم سرایت می‌کند و آنها را هم تحت‌الشعاع قرار می‌دهد،  نقش ما در زندگی نیز به همین صورت است؛ در واقع عدم توجه به یک بخش، جنبه‌های دیگر را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در قلمروی کار نیز افرادی موفق‌‌ترند که توازن و تعادل را در تمام جنبه‌های زندگی رعایت می‌کنند و به جز توجه داشتن به کار، شرایط خانوادگی، روابط، عواطف و سایر امور خود را نیز مدنظر قرار می‌دهند.

اگر واقعا مایلید از خودتان راضی باشید به فرمول موفقیت توجه کنید؛ یعنی کاری را که قصد دارید انجام دهید، همین حالا انجام دهید. فهرستی از کارهای پیش‌پا افتاده را که مدت‌هاست به تأخیر انداخته‌اید تهیه کنید و یک به یک آنها را انجام دهید.

استفاده از حواس پنج‌گانه

اغلب مردم از کمبود وقت شکایت دارند چرا که زندگی‌شان پرجنب‌وجوش است و از صبح تا شب دوندگی می‌کنند. بدین‌ترتیب نمی‌توانند به طور کامل از ظرفیت نیروی خود استفاده کنند و روز بعد دوباره این سناریو تکرار می‌شود.

 ما معمولا به طور کامل از حواس پنج‌گانه خود استفاده نمی‌کنیم؛ یعنی خوب نمی‌بینیم یا به طور صحیح و مؤثر گوش نمی‌کنیم. حتی در بیشتر مواقع آن‌قدر تند غذا می‌خوریم که حتی نمی‌توانیم به خوبی مزه آن را بفهمیم. در واقع غذا را به سرعت می‌بلعیم تا برای کارهای دیگر وقت کم نیاوریم. در واقع چشمان شما در ارتباطات و مناسبات روزمره‌تان هم نقش قابل توجهی دارند. هنگامی که به سخنان کسی گوش می‌کنید باید به اندازه کافی تماس چشمی‌تان را با او حفظ کنید، در غیر این صورت تصور می‌کند که علاقه‌ای به شنیدن سخنان او  ندارید.

تماس چشمی مناسب حاکی از توجه و علاقه‌مندی است و سبب می‌شود که گوینده بهتر بتواند با شما تبادل افکار کند. پاک‌کردن ذهن از افکار منفی و تعابیر نادرست نیز در موفقیت بیشتر بسیار مؤثر است. جریان شفاف فکر شما تحت تاثیر آلاینده‌های مختلف مانند غم، نگرانی، ترس، خشم و سایر احساسات منفی، کیفیت خود را از دست می‌دهد و زندگی را به کامتان تلخ می‌کند. امروزه ثابت شده است که بسیاری از امراض مانند سرطان و آرتروز با خشم و استرس و اضطراب رابطه مستقیم دارد.

برای اینکه راه را برای بروز و ظهور احساسات مثبت از جمله شادمانی هموار کنید، ضرورت دارد اعمال و اندیشه‌ها و وضعیت دنیای خود را قبول کنید و در برابر هیچ یک از هیجانات منفی مقاومت نکنید. به خاطر داشته باشید پافشاری بر افکار و احساسات نامطلوب، راه را برای شادمانی و سایر نیروهای فعال شما خواهد بست.

تغییر طرز فکر

سعی کنید برای تغییردادن افکار خود قبل از هر چیز به قضاوت‌های ناآگاهانه دیگران بی‌اعتنا باشید. ما معمولا نگران آن هستیم که به گونه‌ای عمل نکنیم که دیگران قضاوت خوبی نسبت به ما نداشته باشند. اگر دائم در این فکر باشیم که خویشاوندان راجع به ما چه فکر می‌کنند، همکاران چه می‌گویند و…  اینگونه طرز فکر می‌تواند نگرانی های ما را چندین برابر کند. ما اگر از انتخاب راه درست خود مطمئن باشیم، نباید توجهی به نظر دیگران داشته باشیم؛ البته این به معنای به بی‌اعتنایی و مشورت‌نکردن با دیگران نیست بلکه به این معناست که ضمن احترام به عقاید و نظر آنها، تصمیم اصلی را با توجه به خواست قلبی خودمان بگیریم.

ناامید نشوید

برای رسیدن به شرایط مطلوب باید صبر و مقاومت بیشتری داشت. ما نباید هدفمان را فراموش کنیم  بلکه باید پس از دستیابی به یک هدف یا تغییر هر چند اندک، اهداف بزرگ‌تری را جست‌وجو کنیم و به پیشروی ادامه دهیم. تنها در این صورت است که می‌توانیم به تغییر و تحولی که در انتظار آن هستیم، دست یابیم.

msnbc.com

کد خبر 111720

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز