گروه شهری: براساس مصوبه نمایندگان مجلس، دولت مجاز شد سالانه ۱۰ هزار میلیارد ریال در بودجه سنواتی کل کشور برای احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری لحاظ کند

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی جزئیات طرح حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری دولت را مجاز کردند سالانه10 هزار میلیارد ریال جهت احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری در بودجه سنواتی کل کشور پیش‌بینی و درج کند.

در ادامه به موجب ماده 11 طرح حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، شهرداری‌ها موظف شدند معادل اعتبار تخصیصی دولت را برای احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری اختصاص دهند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها را موظف کردند اعتبارات مورد نیاز را برای ساخت فضاها و ساختمان‌های عمومی و خدماتی در محدوده مصوب بافت‌های فرسوده از محل اعتبار دستگاه‌های ذیربط (10 هزار میلیارد ریال در بودجه سنواتی کل کشور) با اولویت تامین کنند.

با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقرر شد هزینه‌های بخش‌های غیردولتی به‌منظور تامین خدمات و فضاهای عمومی، فرهنگی، گردشگری، آموزشی، مذهبی و ورزشی در مناطق یادشده به‌عنوان هزینه‌های قابل‌قبول مالیاتی مودیان در نظر گرفته شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ادامه بررسی طرح حمایت از بازسازی بافت‌های فرسوده پرداختند و با تصویب ماده 8 این طرح مقرر کردند: ادارات ثبت اسناد و املاک مکلف هستند در محدوده طرح‌های احیا، بهسازی و نوسازی با رعایت حقوق مالکانه اشخاص، عملیات ثبتی لازم را جهت حذف معابر موجود، تجمیع، تفکیک و افراز اراضی و املاک و مستحدثات واقع در طرح‌های احیا، بهسازی و نوسازی مصوب، با اولویت و حداکثر ظرف مدت 2 ماه پس از درخواست مجری به انجام رسانند.

همچنین نقشه‌ها و ضوابط تفکیک در طرح‌های احیا، بهسازی و نوسازی موضوع این قانون که وفق مصوبات کمیسیون‌های موضوع ماده 5 قانون تاسیس شورای‌عالی شهرسازی تهیه می‌شود، برای ادارات ثبت اسناد و املاک، ملاک عمل است. با تصویب مجلس، شهرداری‌ها می‌توانند در پروژه‌های تجمیعی صرفا با صورت‌جلسه توافق مالکین نسبت به صدور پروانه ساخت اقدام کنند،  در هر صورت صدور پایان کار منوط به ارائه سند ثبتی خواهد بود.

همچنین نمایندگان با تصویب ماده 10 مقرر کردند، به‌منظور تامین سرانه‌ها و زیرساخت‌های لازم در طرح‌های مصوب احیا، بهسازی و نوسازی حق‌الامتیاز آب، برق، گاز، تلفن و نظایر آن در این محدوده‌ها پس از نوسازی و بدون دریافت حق نگهداری و هزینه جابه‌جایی، محفوظ بوده و دستگاه‌های ذیربط موظفند نسبت به برقراری و تامین خدمات مورد نیاز اقدام کنند.

کد خبر 111691

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز