چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

آرش نهاوندی: بسیاری از افراد در فصل گرما ترجیح می‌دهند به سواحل شمالی کشور بروند تا با حضور در کنار دریا و شنا در آب، قدری از فشار گرما بر بدن خود کم کنند اما شنا در دریا و عدم‌اطلاع از زمان صحیح شنا کردن نیز می‌تواند باعث بروز عوارضی در فرد شود.

ابتدا ذکر این نکته ضروری است که شنا کردن در آب دریا در فصل تابستان و به هنگام اوج گرما قواعد خاص خود را دارد.

افراد بهتر است ساعات اولیه صبح یا هنگام غروب را به شنا کردن اختصاص بدهند زیرا شنا در آب در ساعاتی که نور آفتاب می‌تابد ممکن است باعث بروز عوارضی نظیر سوختگی پوست شود به ویژه آنکه فرد مدت زمانی پس از شنا را نیز زیر نور مستقیم آفتاب گذرانده باشد.

توصیه می‌شود افراد پیش از رفتن به دریا پوست بدن خود را به کرم ضدآفتاب آغشته کنند تا سوختگی ناشی از نور آفتاب به حداقل برسد.به پدیده سوختگی پس از دریا رفتن یا استخر رفتن به‌اصطلاح آفتاب سوختگی می‌گویند.

آفتاب سوختگی‌ عبارت‌ است‌ از التهاب‌ پوست پس از مواجهه‌ بیش‌ از حد با آفتاب. اشعه آفتاب دارای طیف مرئی و اشعه نامرئی ماورای بنفش و مادون قرمز است. این دو اشعه نامرئی ممکن است باعث ایجاد سوختگی شوند. در اثر تابش آفتاب به سطح دریاها یا نقاط پربرف کوهستانی اشعه ماورای بنفش بیشتر منعکس شده و باعث سوختگی می‌شود.
برای‌ فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری‌ در خارج‌ از منزل‌ از کرم‌ ضد‌آفتاب‌ استفاده‌ کنید.

محصولاتی‌ که‌ قدرت‌ محافظت‌کنندگی‌ آنها 15 (معیاری از یک تا 20 برای سنجش محافظت از پوست در برابر آفتاب) یا بیشتر است‌، محافظت‌ تقریباً کامل‌ ایجاد می‌کنند. کرم‌هایی‌ که‌ قدرت‌ محافظتی‌ کمتری‌ دارند، محافظت‌ نسبی‌ ایجاد می‌کنند و باعث‌ تیره‌ شدن‌ خفیف‌ پوست  می‌شوند.

برخی‌ از این‌ کرم‌ها در برابر آب‌ و تعریق، مقاوم‌ هستند ولی‌ باید پس‌ از شنا یا مواجهه‌ طولانی‌ مدت‌ دوباره‌ از آنها استفاده‌ کنید. روغن‌ معدنی‌ یا کره‌ کاکائویی، باعث‌ محافظت‌ در برابر آفتاب‌ نمی‌شوند.

برای‌ حداکثر محافظت‌، از یک‌ داروی‌ محافظت‌کننده فیزیکی‌ مثل‌ پماد اکسیدروی‌ استفاده‌ کنید. پس‌ از شنا و در مواجهه‌های متعدد با نور آفتاب‌، دوباره‌ از آن استفاده‌ کنید. استفاده‌ از کرم‌های‌ محافظت‌کننده‌ به‌ویژه‌ در نواحی‌ حساس‌تر به‌ سوختگی‌ مثل‌ پوست‌ بینی، گوش‌ها، پشت‌ ساق‌ها و پشت‌‌گردن‌ مفید هستند.

اگر به ندرت‌ دچار سوختگی‌ می‌شوید، از یک‌ کرم‌ ضد‌آفتاب‌ استفاده‌ کنید که‌ باعث‌ تیره‌ شدن‌ شود و حداقل‌ محافظت‌ را ایجاد کند. از لباس‌هایی‌ به‌ رنگ‌ خنثی‌ مثل‌ خرمایی‌ استفاده‌ کنید. از رنگ‌های‌ روشن‌ و سفید بپرهیزید زیرا آفتاب‌ را روی‌ صورت‌تان‌ منعکس‌ می‌کنند.

اما بهترین راه برای پیشگیری از این عارضه خطرناک که درصورت حاد شدن یا تکرار سوختگی می‌تواند به سرطان پوست منجر شود، خارج نشدن از خانه در ساعات تابش نور مستقیم خورشید به‌ویژه بین ساعات 10 صبح تا 4 بعد ازظهر و شنا نکردن در آب دریا و استخر در این ساعات است.

کد خبر 111565

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز