دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۹ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در حالی‌که رژیم صهیونیستی با بی‌توجهی به درخواست‌های جهانی برای رفع کامل محاصره غزه، تهدید کرده است

که به هر شکلی مانع از حرکت کشتی حامل کمک‌های‌ بشردوستانه لیبی به سوی نوار غزه می‌شود،سازمان‌دهندگان این اقدام تاکید کردند که کشتی امید به هیچ عنوان در بندری غیراز غزه پهلو نمی‌گیرد. این کشتی را یک مؤسسه خیریه متعلق به پسر معمر قذاقی رهبر لیبی تدارک دیده و شرایط موجود احتمال حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به آن را افزایش داده است.

رژیم صهیونیستی مدعی شده است که این کشتی مجبور خواهد بود عازم بندر العریش در مصر شود اما روز گذشته یوسف صوانی، مدیر اجرایی مؤسسه خیریه قذافی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای عزیمت این کشتی به مصر وجود ندارد. وی گفت: این کشتی به‌صورت مستقیم به سمت غزه می‌رود چون کمک‌های بشردوستانه باید به دست مردم این منطقه برسد.

کشتی امید که حامل بیش از 2هزار تن کمک‌های بشردوستانه برای ساکنان تحت محاصره غزه است روز شنبه از یونان حرکت خود را شروع کرده و به احتمال زیاد تا 2 روز دیگر به غزه می‌رسد.

جمال الخضری، رئیس کمیته مردمی مبارزه با حصر غزه هم روز گذشته با اشاره به تلاش‌ها و تهدیدهای رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از رسیدن هر نوع کشتی حامل کمک به غزه تاکید کرد: اسرائیل این تلاش‌ها را از زمان اقدام لیبی برای خرید و تجهیز کشتی امید آغاز کرد و همچنان برای ممانعت از حرکت آن تلاش می‌کند. وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی به تازگی در بیانیه‌ای اعلام کرد که آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه این رژیم طی روزهای اخیر چندین بار با همتایان یونانی و مولداویایی خود گفت‌وگو کرده و بر برخورد با کشتی امدادی لیبیایی تاکید کرده است.

رژیم صهیونیستی همچنین با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت برای جلوگیری از حرکت این کشتی، تلاش کرده است تا به حمله احتمالی خود به این کشتی، ظاهری قانونی بدهد. علاوه بر این، گزارش‌ها نشان می‌دهد که مسئولان این رژیم با عمر سلیمان، رئیس سازمان اطلاعاتی مصر تماس گرفته و از او خواسته‌اند که شرایط را برای پهلو گرفتن این کشتی در بندرالعریش فراهم کند.

این در حالی است که روز گذشته حسام زکی، سخنگوی وزارت امور خارجه مصر تاکید کرد که دولت مصر گمان نمی‌کند کشتی امید راهی مصر شود و هیچ درخواستی برای پهلو گرفتن این کشتی در مصر به دست دولت این کشور نرسیده است. وی گفت: این کشتی عازم نوار غزه است و ما نگران شرایط به‌وجود آمده هستیم.

روزنامه عبری هاآرتص هم گزارش داده است که با صدور دستورهای فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی برای مقابله با کشتی امید، نیروهای دریایی این رژیم برای رویارویی با این کشتی آماده شده‌اند. ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم مدعی شده است که اجازه ورود سلاح و ابزارهای جنگی به غزه را از طریق کشتی کمک‌های بشردوستانه لیبی نمی‌دهد!

گزارش‌ها نشان می‌دهد این کشتی 92 متری به نام عربی‌«الامل» 12 خدمه و حداقل 9 سرنشین از کشورهای لیبی، مراکش، الجزایر و نیجریه دارد. این در حالی است که روزنامه الشرق الاوسط گزارش داده است که دولت لیبی با ایجاد محدودیت در پروازهای خصوصی مانع از پیوستن سیف‌الله قذافی پسر معمر قذافی به این کشتی شده است. گفته می‌شود دولت لیبی نگران است که سیف‌الله قذافی با استفاده از هواپیمای شخصی خود برای سوار شدن به این کشتی در میانه راه تلاش کند.

رژیم صهیونیستی که پس از حمله خونین به ناوگان آزادی به‌شدت تحت فشارهای جهانی برای رفع کامل محاصره غزه قرار دارد نگران اعزام کشتی‌های حامل کمک‌های بشردوستانه جدید به نوار غزه است اما هر روز تلاش‌های جدیدی از سوی فعالان حقوق‌بشر برای شکستن محاصره 3 ساله این منطقه انجام می‌شود.

تعدادی از فعالان حقوق بشر اندونزی هم که از مقام‌های مصری مجوزهای لازم را دریافت کرده‌اند، قرار است به‌زودی کمک‌های بشر دوستانه خود را از طریق مرز رفح به دست 1.5میلیون فلسطینی ساکن نوار غزه برسانند.

این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد کمیته تحقیق ارتش رژیم صهیونیستی در گزارش خود درباره بررسی حمله به ناوگان آزادی - تحت فشار جهانی - به احتمال زیاد از نیروهای دریایی این رژیم به‌شدت انتقاد خواهد کرد اما مانند گذشته هیچ تنبیهی برای نظامیان این رژیم درنظر گرفته نخواهد شد.

کد خبر 111462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز