یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۹ - ۰۸:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک مرد 35 ساله با اختلالات ژنتیکی یک صورت کاملا جدید پیدا کرده است - از جمله مجرای اشکی که امکان گریه به او می‌دهد و چانه‌ای روی آن مو در می‌آید

به گزارش آسوشیتدپرس این بیمار این وضعیت را به یمن یک پیوند نادر تمام صورت که بوسیله یک جراح فرانسوی انجام شده است، به دست آورده است، و این عمل نویدبخش پیشرفت جدیدی در بهبود زندگی افراد با بدشکلی‌های صورت است.

دکتر لورن لانتیری، یکی از معدود دکترها در جهان است که پیوندهای صورت را در گذشته انجام داده است، پنج‌شنبه 8 ژوئیه اعلام کرد که این بیمار به نام ژروم پس عمل جراحی 27 ژوئن در بیمارستان هنری-موندور در حومه پاریس در شهرک کرتیل از نتیجه عمل راضی است.

لانتیری گفت: "حال بیمار خوب است، و بسیار خوشحال است، اما این هدف نهایی ما این نیست که صورت زیبایی برای او ایجاد کنیم. هدف نهایی این است که او را دوباره وارد جامعه کنیم و به بیمار امکان دهیم دوباره زندگی‌شان را بدون ناراحتی از یک صورت بدشکل‌شده سامان دهد."

رقیبان مدعی‌اند که عمل جدید این جراح فرانسوی مشابه عملی است در بارسلونا در آوریل انجام شد و دستاورد جدیدید در پیوند صورت به حساب می‌آمد؛ پیوند صورت  از هنگامی که برای اولین بار آن در هم فرانسه انجام شد، به تدریج پذیرش جهانی یافته و بر شک و تردیدها غلبه کرده است.

لانتیری مدعی است که آخرین جراحی‌اش اولین مورد پیوند صورت است که شامل بخش‌های بسیار متفاوت صورت است. بیمارستان اعلام کرد که این دوازدهمین جراحی پیوند صورت در جهان از زمانی اولین پیوند صورت در سال 2005 بر روی  بینی، دهان و چانه زنی است که در نتیجه حمله سگ صورتش آسیب دیده بود.

جراحان دیگر می‌گویند جایگزینی پلک‌ها و مجاری ظریف اشکی به طور خاص مشکل‌آفرین است. اعصاب باید دوباره رشد کنند، و پلک‌ها باید به قدر کافی محکم باشند تا از چشم‌ها محافظت کنند، اما در عین حال باید به قدری متحرک و انعطاف‌پذیر باشند که بتوانند پلک بزنند.

 لانتیری در مصاحبه‌ای در دفترش در شهر کریتیل که جمجمه‌هایی میزش را تزئین کرده است،  گفت: "ما از همه اکنون اشک ریختن او را دیده‌ایم، بنابراین مشکلی از این لحاظ وجود ندارد." اما به گفته او چند ماه دیگر باید بگذرد تا پزشکان اطمینان پیدا کنند او می‌تواند به درستی پلک بزند.

به گفته او کارکنان بیمارستان از هم اکنون تراشیدن ریش رشد کرده روی چانه جدید ژروم را آغاز کرده‌اند.

نه لانتیری و نه مقامات بیمارستان جزئیات بیشتری د رمورد ژروم از جمله نام خانوادگی، و نام دهنده صورت- به جز اینکه این اهداکننده مرد بوده است- را افشا نکرده‌اند.

 دکتر بوهدان پوماهاک، که جراحی پیوند صورت را در دانشگاه بریگهام و زنان در بوستون انجام داده است، می‌گوید جراحی لانتیری  "شاهد مهمی بر اثبات این اصل است که ما می‌توانیم چیزهایی را که نمی‌توانستیم پیش از این بازسازی کنیم، اکنون می توانیم بازسازی کنیم."
 پوماهاک گفت: "ما در حال یاد گرفتن هستیم." به گفته او کار لانتیری نشان می‌دهد که "مسیر بزرگ جدیدی برای کاوش وجود دارد."

 جراحان در بیمارستان والدوهبرون در بارسلون اسپانیا گفتند که اولین جراحی پیوند صورت کامل را در ماه آوریل بر روی یک جوان کشاورز اسپانیایی که پس از یک حادثه تیراندازی اتقافی به خودش در ناحیه صورت، نمی‌توانست به خودی خود تنفس کند یا غذا بخورد. دکترهای فک‌، بینی، استخوان‌های گونه، عضلات، دندان‌ها و پلک‌ها از یک اهداکننده برداشتند و آن به شکلی ماسک‌مانند روی صورت این جوان قرار دادند.

یک پیوند نزدیک به کامل صورت هم در سال 2008 در کلیولند در آمریکا بر روی زنی که به صورتش تیر خورده بود، انجام شد.

برخی از متخصصان اخلاق‌زیستی و گروه‌های پزشکان هشدار داده‌اند که ایده پیوند صورت برای بیمارانی که جراحی بازسازی صورت در آنها موفق نبوده است، مورد تردید است. پس از پیوند صورت، بیمار کاملا بدون اشکال نخواهد بود، اما صورت این افراد مانند صورت افراد دهنده به نظر نخواهید رسید، در عین حال این بیماران از تومورها یا جوشگاه‌های زخمی که آنها را به این جراحی بزرگ کشانده است، رهایی خواهند یافت.

 این بیماران مانند سایر پذیرندگان پیوند عضو در خطر رد پیوند و سایر عوارض هستند و باید برای تمام عمر از داروهای مهارکننده ایمنی استفاده کنند.

پزشکان می‌گویند خطر رد پیوند در مورد پیوند تمام صورت نسبت به پیوند جزئی صورت لزوما بیشتر نیست و شرایط ضروری برای دهنده پیوند هم چندان سخت‌تر نیست.

 به گفته آنها تفاوت اصلی در زمان جراحی است. آخرین عمل پیوند صورت 24 ساعت طول کشید.

کد خبر 111309

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز