چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۵
۰ نفر

آرش نهاوندی: گرما در روزهای اخیر در ایران افزایش یافته و بنا بر پیش‌بینی‌ها این میزان گرما به احتمال زیاد تا اواخر مرداد ماه نواحی مختلف ایران را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

بروز گرما نیز مانند زمانی که آلودگی شدید هوا، فضای شهرها را در برمی‌گیرد، برای افراد مسن مبتلا به عوارض قلبی و کودکان و زنان خطرناک است و از همین رو به این دسته از افراد جامعه توصیه می‌شود در طول روز و در ساعات اوج گرما تنها درصورت لزوم از خانه خارج شده و بیشتر سعی کنند زمان‌های غروب آفتاب و در ساعات اولیه صبح از خانه خارج شوند.

علاوه بر اینکه گرمای شدید احتمال دارد افراد را دچار حالت خفگی کند به‌ویژه افرادی که دچار مشکلات تنفسی و عوارض قلبی هستند، این پدیده همچنین می‌تواند در انسان حالتی آزار‌دهنده که یکی از مشخصات آن عطش شدید است را ایجاد کند. به این حالت در اصطلاح گرمازدگی می‌گویند. بر اثر بروز گرمای شدید دمای بدن نیز بالا می‌رود و این پدیده می‌تواند همراه با تعریق شدید باشد که منجر به از دست دادن آب بدن به میزان زیاد خواهد شد.

زمانی که فرد دچار کم آبی در بدن خود می‌شود، بیشتر در معرض عوارض گرمای زیاد قرار خواهد داشت زیرا در این حالت غلظت خون بدن افزایش یافته و جریان خون کند می‌شود که اختلال در عملکرد ارگان‌های بدن را در پی دارد. در این زمان گفته می‌شود که فرد گرمازده شده است.این حالت بسیار خطرناک بوده و خطر مرگ را نیز می‌تواند در پی داشته باشد. در این حالت حرارت مرکزی بدن از ۴۰درجه سانتی‌گراد نیز فراتر می‌رود.

در این وضعیت اغلب ارگان‌های بدن درمعرض آسیب بافتی قرار می‌گیرند. گرمازدگی شدید یک وضعیت اورژانس بوده و دمای بدن فرد گرمازده باید سریعا کاهش یابد. عدم‌درمان گرمازدگی شدید به تشنج، کما و مرگ منجر خواهد شد. گرمازدگی شدید علاوه بر اثرات سوء آن روی سیستم عصبی، همچنین کبد، کلیه‌ها، قلب و عضلات را نیز در معرض آسیب قرار می‌دهد.

فرد گرمازده اغلب خسته و گیج می‌شود و ممکن است دچار برخی علائم شاخص در گرمازدگی از قبیل اختلال در هوشیاری و دمای بالای بدن شود، در شرایط حاد نیز علائمی نظیر سردرد، گرفتگی عضلات، پوست خشک و داغ، تهوع یا استفراغ، تشنج، اختلالات ریتم قلب که می‌تواند منجر به سکته شود، در فرد مبتلا به گرمازدگی بروز می‌کند.

شروع سریع درمان این عارضه پیش از استقرار کامل آن ضروری است. در غیراین صورت احتمال مرگ بر اثر این بیماری بالا خواهد رفت. درصورت وخیم بودن وضعیت بیمار باید او را در اسرع وقت در بیمارستان بستری کرد تا در بیمارستان زیر نظر پزشکان مورد مداوا قرار گیرد.

به‌دلیل بالا بودن خطر مرگ در بیماری گرمازدگی توصیه می‌شود افراد پیش از بروز این بیماری پیشگیری‌های لازم را انجام دهند؛ افراد کمتر در مواقع گرم روز از خانه خارج شوند و درصورت امکان همراه خود بطری آب داشته باشند و تلاش کنند کمتر زیر نور مستقیم آفتاب قرار گرفته و بیشتر زیر سایه درختان قرار گیرند.

علاوه بر آب نیز بنا بر توصیه کارشناسان افراد می‌توانند میوه نیز به همراه داشته باشند چرا که میوه جهت رفع عطش، جبران کمبود آب بدن و تنظیم دمای بدن مؤثر است. درصورت خروج از منزل نیز افراد بهتر است خود را هر چه سریع‌تر به مقصد برسانند تا کمتر در معرض گرما و تابش نور مستقیم خورشید قرار گیرند. پزشکان همچنین توصیه می‌کنند افراد در دمای بیش از 28درجه سانتی‌گراد افراد به ورزش سنگین نپردازند.

کد خبر 111159

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز