سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۹ - ۰۶:۴۵
۰ نفر

آرش نهاوندی: مصرف میوه به‌ویژه میوه‌هایی نظیر هندوانه که بسیار پر آب هستند در مقابله با گرما بسیار مؤثر است.

با بروز پدیده گرما افراد باید تلاش کنند با استفاده از شیوه‌هایی کاملا طبیعی از گرمای بدن خویش بکاهند. علاوه بر کولر و فن‌کوئل و سایر وسایل سرمایشی که دمای بیرونی بدن را کاهش می‌دهند و تا حدودی نیز بر دمای درونی بدن تأثیر می‌گذارند، میوه و سبزیجات می‌تواند نقش مؤثری در کاهش دمای درونی بدن و ایجاد حالت خنکی در بدن ایفا ‌کند.با توجه به ویژگی و خاصیت میوه‌های تابستانی متوجه می‌شویم که این میوه‌ها دقیقا برای این فصل آفریده شده‌اند. پرآب بودن اینگونه میوه‌ها در کاهش دمای بدن تأثیر زیادی دارد.

بدن انسان در فصل تابستان آب بسیاری را در نتیجه تعریق ناشی از گرما از دست می‌دهد و میوه‌های پر آب بهترین گزینه برای جایگزین کردن آب از دست رفته بدن هستند. مصرف میوه از سوی کارشناسان و پزشکان در فصل تابستان بسیار توصیه شده است زیرا درصورت عدم‌جبران به موقع آب از دست‌رفته بدن، فرد ممکن است در معرض خطر فزاینده گرمازدگی قرار بگیرد که این بیماری درصورت حاد شدن ممکن است مرگ انسان را در پی داشته باشد.

اما این میوه‌ها که بیشترین توصیه به مصرف آنها در فصل تابستان شده کدام‌ها هستند و چه ویژگی‌هایی دارند؟ هندوانه بهترین و مؤثرترین میوه تابستانی است که 90‌درصد آن را آب تشکیل می‌دهد. هندوانه میوه‌ای شیرین و آبدار است که نه تنها باعث رفع تشنگی در هوای گرم تابستان می‌شود بلکه اثرات بسیار مفید دیگری نیز دارد. هندوانه منبع غنی ویتامین A ‌به شکل بتاکاروتن‌ و ویتامین C است. این میوه پرفایده التهاباتی را که در بیماری‌هایی مثل آسم، تصلب شرائین، سرطان روده و التهاب مفاصل وجود دارد، از بین می‌برد.

همچنین منبع خیلی خوبی از آنتی‌اکسیدان کاروتنوئیدی به نام لیکوپن است. لیکوپن یک رنگدانه شیمیایی است که باعث ایجاد رنگ قرمز در هندوانه می‌شود و اثرات ضد‌اکسیدانی قوی دارد. این آنتی‌اکسیدان به تمامی نقاط بدن رفته و رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند. طالبی نیز از میوه‌های پر آب است که در فصل تابستان و در گرمای طاقت‌فرسا طرفداران بسیار زیادی پیدا می‌کند. طالبی متعلق به خانواده خیار و کدو است.

گرمک و طالبی، از جهت غذایی و پزشکی شباهت زیادی به خربزه دارند با این تفاوت که پیش از خربزه می‌رسند و لطیف‌تر هستند و هضم آنها آسان‌تر است. طالبی و گرمک از میوه‌های پرآب فصل تابستان هستند. طالبی شیرین و خوشبوتر از گرمک است.

طالبی یکی از بهترین منابع ویتامین A است و مملو از بتاکاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود. در یک فنجان آب طالبی فقط 56‌کالری انرژی وجود دارد ولی 129‌درصد نیاز روزانه انسان به ویتامین A را تأمین می‌کند که تأثیر آن در بهبود بینایی و پوست بدن بر همه واضح است.

طالبی یکی از غنی‌ترین میوه‌های حاوی ویتامین C است. طالبی علاوه بر ویتامین‌های C و A حاوی مواد مغذی مفید دیگری مثل پتاسیم، فولات، فیبر، منیزیم، ید و ویتامین‌های B6، B3، B5 و B1 است.

کد خبر 111087

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز