همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه با بیان اینکه با ترکیه و برزیل برای برگزاری نشست سه جانبه وزرای امور خارجه درباره مبادله سوخت در حال رایزنی هستیم گفت:

در یک هفته گذشته، چهار بار مکالمه تلفنی داشته‌ایم.
به گزارش واحدمرکزی خبر، منوچهر متکی در ادامه مصاحبه با خبرنگاران در حاشیه مراسم بیست و هشتمین سالگرد ربوده شدن چهار دیپلمات ایرانی در جنوب لبنان، درباره آخرین اقدامات انجام شده برای مبادله سوخت افزود: شرایط منطقه شرایط خاصی است؛ سه وزیر از سه منطقه مختلف باید در این نشست حضور یابند.

وی اضافه کرد: با توجه به دستور کارهای فشرده وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و برزیل، به دنبال زمان مناسبی هستیم که برای هر سه وزیر مقدور باشد بتوانیم جلسه را برگزار کنیم.

متکی گفت: در این جلسه بیانیه تهران را مرور خواهیم کرد و ادامه مسیر را بر اساس مشورت‌ها و رایزنی‌هایی که خواهیم داشت، تبیین می کنیم.

وزیر امور خارجه در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا برزیل از پیگیری بیانیه تهران انصراف داده است اظهار داشت: نه؛ آقای لولا داسیلوا مصاحبه‌ای انجام داده است و ما هم تلفنی صحبت کردیم و دیروز هم دوباره ایشان در این زمینه اظهار نظر کرد.

متکی با بیان اینکه رویکرد روشن است تصریح کرد: سه کشور ایران، ترکیه و برزیل براساس یک اقدام تعاملی مبتنی بر گفتگو و مذاکره جلو آمدند و چارچوبی را ارائه کردند.

وی چارچوب ارائه شده از جانب این سه کشور را چارچوبی منطقی برشمرد و گفت: متأسفانه در سوی دیگر به هر دلیلی از جمله حفظ وجهه، دادن پیامهای مربوط و نامربوط و یا به هر دلیل دیگری، در واقع چهره دیگری از خودشان را به نمایش گذاشتند.

متکی با بیان اینکه این اقدام غربی‌ها مورد تأیید هیچ کس قرار نگرفت افزود: موقعی که قطعنامه تصویب شد، در اکثر مقالات و اظهار نظرهای مقامات مختلف، حتی رسانه های مختلف و نویسندگان مقالات به راحتی مشاهده شد که این کار در هاله ای از ابهام بود.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه این مقامات، مسئولان و رسانه ها این سوال را مطرح کردند که این اقدام (صدور قطعنامه) یعنی چه گفت: آنها گفتند قطعنامه دادیم برای اینکه بیایند مذاکره کنند؛ این در حالی است که افرادی که در حال مذاکره بودند، اعضای شورای امنیت را از پشت میز صدا کردند تا به نیویورک بیایند و در روند صدور قطعنامه شرکت کنند.

متکی افزود: این دوگانگی در برخورد، با اینکه خود آنها متقاضی این اقدام بودند به هیچ وجه قابل دفاع نبود و به یک معنا هیچ کس هم دفاع نکرد.

وی گفت: بر این اساس اگر برخوردهایشان را تصحیح کنند و چارچوب منطقی برای ادامه راه طراحی شود، منافع جمهوری اسلامی ایران در این راه همواره روشن و مشخص است.

متکی افزود: این موضوعی است که در دستور گفتگوهای ما با کشورهای مختلفی که در برنامه دیدارهایمان هستند، قرار دارد و امیدواریم که برای حوزه گسترده تری از کشورها، مواضع به حق جمهوری اسلامی ایران روشن شود.

خبرنگاری پرسید: بعد از توافق لهستان و آمریکا برای استقرار سپر دفاع موشکی، خانم کلینتون اظهاراتی مطرح کرد مبنی بر اینکه استقرار این سپر برای مقابله با تهدیدات جمهوری اسلامی ایران است. واکنش شما به این اظهارات چیست؟

متکی در پاسخ گفت: مردم منطقه و دنیا حرفهای خانم کلینتون را خیلی جدی نمی گیرند.

وی افزود: این مسئله موضوعی است بین آمریکا و روسیه؛ توصیه می کنیم مسالمت آمیز آن را حل کنند.

کد خبر 110976

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز