مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۲
۰ نفر

الهام اناری: بعد از ظهر داغ تابستان در یک روز تعطیل مجال خانه نشینی نیست، مخصوصا اگر هوس یک گردش و تفریح دسته جمعی کرده باشیم. اما باید حساب جیب مان را هم بکنیم.

یک تفریح دسته جمعی، اگر قرار باشد برای هر نفر هزینه زیادی گردن ما بگذارد چندان خوشایند نیست؛ اصلا ممکن است با حساب سود و زیان، از خیر تفریح بگذریم و ترجیح بدهیم وقتمان را در خانه جلوی تلویزیون سپری کنیم. اما همیشه یک راه خوب وجود دارد. برای گذران ایام فراغت در فصل تابستان، هیچ کجا بهتر از یکی از بوستان‌های شهر نیست؛ یک زیر‌انداز و فلاسک چای و مقداری از میوه‌های تابستانی داخل یخچال را هم بردارید و لباس و کفش راحت بپوشید و با خیال راحت به نزدیک‌ترین پارک محل زندگی خود بروید.

اینجا یکی از بوستان‌های شهر تهران است؛ شاید نزدیک‌ترین پارک به محل زندگی شما. اینجا خبری از فریاد مسافرکش‌ها، دستفروش‌ها و صدای همهمه‌های مبهم و آزار‌دهنده نیست. اگر هیاهویی هم هست صدای خنده‌های بلند بچه‌هاست که روی سرسره‌های داغ، لیز می‌خورند، توپ بازی می‌کنند و با اینها عصر گرم کودکی را سپری می‌کنند.

کنار زمین‌بازی زن و مرد جوانی ایستاده‌اند و به 2‌کودک‌شان که مشغول بازی هستند، چشم دوخته‌اند. می‌گویند شاغلند و عصرهای تابستان به خاطر بچه‌ها 3 روز در هفته به پارک می‌آیند. مجید که کارمند یک شرکت است، پارک را محل مناسبی برای گذران اوقات فراغت می‌داند و می‌گوید: «‌وقت‌گذرانی در پارک، کم هزینه است.

درآمد ما آن‌قدر زیاد نیست که بتوانیم بخش زیادی از آن را به تفریحات پرهزینه اختصاص بدهیم. اگر قرار باشد چند ساعتی اینجا باشیم، یک زیر‌انداز و یک فلاسک چای و کمی هم تنقلات همراه مان می‌آوریم، بچه‌ها بازی می‌کنند و ما هم از هوای خوب پارک لذت می‌بریم.»
همسر مجید در ادامه صحبت‌های او می‌گوید: «‌پارک‌ها، مکان‌های امنی برای تفریح هستند.

ما با خیال راحت به بچه‌ها اجازه می‌دهیم که از ما دور شوند و بازی کنند چون مطمئن هستیم اتفاق بدی برایشان نمی‌افتد. ضمن اینکه وسایل بازی پارک‌ها در سال‌های اخیر، امنیت خوبی دارند و ما نگران آسیب دیدن بچه‌ها نیستیم. به همین خاطر ترجیح می‌دهیم چند ساعتی را که قرار است عصرها در خانه دور هم بنشینیم کمی وسیله برداریم و به پارک نزدیک خانه مان بیاییم.»این روزها پارک‌ها چیزهایی بیش از سایه خنک درخت و چند وسیله برای بازی بچه‌ها دارند. پارک رفتن در یک روز تعطیل تابستان به قول قدیمی‌ها هم فال است و هم تماشا. اگر در این ایام سری به یکی از پارک‌های شهر خود بزنید، می‌توانید چند ساعتی را با «سامانه نشاط» سرگرم باشید.

اینجا در یکی از بوستان‌های شهر ما، تهران، سامانه ‌نشاط برپاست. شما می‌توانید برنامه‌های فرهنگی را چاشنی تفریح کم هزینه پارک رفتن کنید.

شما از 4 تیر تا 15 مرداد این فرصت را دارید که در محله خود به یکی از این سامانه‌های نشاط سری بزنید. اگر به اطلاع رسانی محلی که صورت می‌گیرد توجه کنید، می‌توانید یک بعد از ظهر تعطیل تابستانی را میهمان برنامه‌های فرهنگی شهرداری باشید که برای ایام فراغت شما در پارک‌ها تدارک دیده شده است.

مدیریت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران چند سالی است که زمینه را برای گذران کم هزینه اوقات فراغت شهروندان در روزهای جمعه فراهم کرده است. این سامانه هر هفته تا پایان تابستان، روزهای جمعه در بوستان‌های منتخب مناطق 22گانه تهران، با توجه به سیاست محله‌گرایی و شهروندمداری شهرداری تهران برپا می‌شود.در اینجا علاوه بر برپایی ایستگاه‌های شادمانه و پخش موسیقی و اجرای برنامه‌های سرگرم‌کننده، کتابچه‌های آموزش مبارزه با اعتیاد، دخانیات و تشویق همگان به ورزش هم توزیع می‌شود و غرفه‌هایی برای این منظور برپاست.

سامانه نشاط، جایگاهی برای ایجاد نشاط و سرور، مکانی برای شادابی و تقویت روحی و روانی، تفریح و بازی، تعمیق اعتقادات، ارتقای دانش و ذوق مشارکت آزاد جمعی، بروز خلاقیت و توانایی در زمانی فارغ از تعهدات و الزامات شغلی، خانوادگی و اجتماعی و انجام تفریحات سالم است.

عبدالله رمضانی، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با این توضیح در مورد سامانه‌های نشاط می‌گوید: امسال سامانه‌های نشاط در 2 گروه محله‌ای و منطقه‌ای بر‌پا می‌شود. رویکرد محله محوری با هدف ارتقای هویت محله‌ای، تقویت مشارکت و برخورداری از امکانات فرهنگی، هنری در هر نقطه از محله و بوستان‌ها و توسعه شادی و سرور در محلات انجام می‌گیرد اما سامانه‌های نشاط منطقه‌ای، در ابعاد گسترده‌تر در مناطق برپا می‌شوند.  سامانه نشاط شامل مجموعه برنامه‌هایی است که از ساعت 4:30 بعد از ظهر تا 2ساعت بعد از اذان مغرب، در بوستان‌های تهران برپا می‌شود.

اینجا یکی دیگر از بوستان‌های شهر تهران است. ساعت از 6‌ می‌‌گذرد و هوا کم‌کم رو به خنکی می‌رود. در این عصر روز تعطیل تابستانی خانواده‌های زیادی این بوستان را برای گذران ساعات بعد از ظهر خود انتخاب کرده‌اند. اما امروز در پارک، چادرهایی برپا شده که توجه حاضرین را به‌خود جلب می‌کند. بخش اول برنامه سامانه نشاط در این ساعات میزبان شماست؛ چادرها و غرفه‌هایی با بیش از 28 موضوع مختلف که به خاطر تنوع موضوع، پاسخگوی هر سلیقه‌ای هستند.

غرفه کودک توجه بچه‌ها را به‌خود جلب می‌کند. آنها در اینجا می‌توانند نقاشی کنند، کاردستی درست کنند، منچ و شطرنج بازی کنند، کتاب بخوانند و فیلم کارتونی ببیند. وقتی بچه‌ها در غرفه کودک سرگرم هستند، فرصت مناسبی فراهم است تا مادرها هم سری به غرفه بانوان بزنند؛ آنها در اینجا می‌توانند مشاوره بهداشت و تغذیه بگیرند، در مورد مدیریت خانه و خانواده راهنمایی بگیرند و اگر مایل بودند در مسابقات شرکت کنند.

اگر به گل و گیاه علاقه‌مندید سری به این غرفه بزنید و با نحوه نگهداری گل‌های آپارتمانی و زینتی، کاشت گل و گیاه و ‌مبارزه با آفت‌های گیاهی آشنا شوید. یکی از جذاب‌ترین غرفه‌های این بخش، غرفه گردشگری است. در این بخش نمایشگاه عکسی از مراکز گردشگری تهران بر‌پاشده و فیلم‌هایی مرتبط با موضوع گردشگری نمایش داده می‌شود. اگر علاقه‌مند به گردشگری هستید با ثبت نام در این غرفه، خود را برای یک تهرانگردی آماده کنید.

آنهایی هم که به‌دنبال مسابقه و برنده شدن و جایزه هستند می‌توانند در انواع و اقسام مسابقاتی که در این سامانه برگزار می‌شود شرکت کنند؛ از مسابقات آمادگی جسمانی گرفته تا نقاشی و خوشنویسی، بازی‌های فکری، کتابخوانی و قصه‌گویی، عکاسی، کاریکاتور و گرافیک و... .

کتاب، بازی‌های رایانه‌ای، پژوهش و علم و دانش، گل و گیاه، بازیافت، ایمنی و آتش‌نشانی، هلال احمر و اورژانس، گردشگری، کارآفرینی، آموزش و مشارکت‌های اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی، ورزش، آموزش حمل‌ونقل و ترافیک، هنر و صنایع‌دستی، کودک، پیشکسوتان (‌سالمندان)، بانوان، ترویج فرهنگ قرآن، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، دستاوردهای شهرداری در محله، شهروندان و نخبگان محلی، سلامت، معرفی بازی‌های محلی، ‌موسیقی آیینی، محلی، سنتی و اقوام، مواد‌غذایی و سوغات محلی، لباس محلی و اقوام، شاهنامه خوانی، پرده خوانی، نقالی به مناسبت هزاره فردوسی، 137 و ارزیابی و غرفه ستاد بحران عناوین غرفه‌هایی است که این روزها در سامانه‌های نشاط بوستان‌ها بر پا می‌شود.
اما در یک روز در سامانه نشاط پارک‌ها چه می‌گذرد؟ بخش اول برنامه که قبل از اذان برگزار می‌شود شامل برپایی همین غرفه‌ها و ایستگاه‌هاست.

این غرفه‌ها تا قبل از اذان مغرب دایر هستند. بعد از آن بخش دوم برنامه بعد از اذان مغرب آغاز می‌شود و شما می‌توانید شاهد یک جنگ شاد دو ساعته در محوطه باز پارک باشید که با اجرای زنده تئاتر، موسیقی و.... همراه است. یک مجری متبحر روی سن می‌رود و در ادامه گروه‌های سرود محلات، موسیقی، نمایش و تئاتر با مضامین شهری و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی به اجرای برنامه می‌پردازند. اجرای برنامه‌های طنز شامل تقلید صدا، شعبده بازی، نمایش سایه، مسابقه زنده با مضامین تفریحی و سرگرمی، ورزش و... از دیگر بخش‌های این جنگ است که در آن از برترین‌های محلات در زمینه‌های مختلف نیز تقدیر می‌شود.

به گفته رمضانی، شهرداری تهران در راستای تبدیل از نهادی صرفا خدماتی به نهادی اجتماعی، خدماتی و تأثیر‌گذار در توسعه روابط انسانی در میان شهروندان کلانشهر تهران، با توجه به انجام برنامه‌ریزی مدون به‌منظور استفاده بهینه شهروندان از زمان فراغت خود، با برپایی سامانه‌های نشاط، بدون شک تأثیر بسزایی در ایجاد فضایی مفرح و شاد جهت گذران اوقات فراغت شهروندان  خواهد داشت.

فعالیت سامانه‌های نشاط که با جشن‌های عید غدیر در سال‌1384 آغاز شده، تابستان امسال پنجمین سال فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد.

مهم‌ترین هدف از برگزاری سامانه‌های نشاط در محلات شهر تهران، ایجاد و تثبیت نشاط و سرور در میان خانواده‌هاست. بهبود گذران اوقات فراغت در میان خانواده‌های تهرانی با بهره‌گیری از ظرفیت سخت‌افزاری و نرم‌‌افزاری، ارتقای آگاهی و تقویت مناسبات انسانی و اجتماعی، توسعه نشاط و سرور در میان شهروندان مبتنی بر موازین و مقررات دینی از دیگر اهداف آن است. تقویت همبستگی و روحیه مشارکت شهروندی، کاهش آسیب‌های اجتماعی و استرس‌های روحی، روانی از دیگر اهداف برپایی سامانه‌های نشاط است که مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران به آن اشاره می‌کند.

اما برپایی سامانه‌های نشاط چه کارکردی دارد؟ رمضانی در پاسخ به این سؤال می‌گوید: ایجاد و تقویت نشاط، رفع خستگی و تجدید نیرو، تعادل جسمی و روحی، لذت و شادی و رضایت فردی ماحصل این سامانه‌هاست. علاوه بر آن مهرورزی و دیگر دوستی  و رشد مسئولیت‌‌ پذیری از کارکردهای این سامانه است. کمک به شناخت توانمندی‌های فردی، ایجاد زمینه بروز استعدادها، ایجاد انگیزه، خودباوری، تقویت هنجارهای ارزشی در جامعه، افزایش توان سازماندهی و سازمان‌یابی، کاهش تنش‌های اجتماعی و تقویت همبستگی از دیگر نتایج خوب این سامانه‌هاست.

کنار فواره‌های استخر پارک نشسته‌ام. چراغ‌های روی سن خاموش می‌شود و صندلی‌ها کم‌کم خالی می‌شوند. حالا لذت‌گذران یک عصر خوب تابستان در یک پارک خوش آب و هوا به دل حاضرین در این پارک نشسته است؛ تفریحی که برنامه‌های فرهنگی هم چاشنی آن شده بود. کم‌‌کم هیاهوی بچه‌ها در پارک خاموش می‌شود و هوا آرام می‌گیرد. باد خنکی می‌وزد. یک روز تابستانی دیگر هم به پایان رسید.

کد خبر 110936

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز