سما: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با بیان اینکه به مشکلات منطقه کهریزک با قدمتی بیش از 40 سال برای نخستین بار در تاریخ مدیریت شهری توجهی ویژه شده،اظهار داشت:

هم‌اکنون تاسیس تصفیه‌خانه شیرابه مجتمع پردازش و دفع آرادکوه در دستور کار است که با راه‌اندازی آن تصفیه روزانه 1400 متر مکعب شیرابه‌صورت می‌گیرد و این در حالی است که در 40 سال گذشته هیچ اقدام عملی برای رفع مشکل شیرابه در منطقه صورت نگرفته بود.

سیدمحمد فیاض، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با یادآورشدن این مطلب که یکی از مشکلات در زمینه محیط‌زیست، مسئله مواد زاید و کنترل آنهاست که به اختصار پسماند نامیده می‌شود،

گفت: این مواد حاصل فعالیت در بخش‌های مختلف صنعت، معدن، کشاورزی، خدماتی و شهرنشینی است که در کشور ما نیز طی 2 دهه اخیر فعالیت‌های زیادی برای جمع‌آوری و دفن زباله به انجام رسیده است.

وی با خاطرنشان کردن اینکه نفوذ شیرابه در خاک علاوه بر آلوده ساختن آب‌های زیرزمینی، اثرات نامطلوب زیادی بر محیط‌زیست دارد، عنوان کرد: سازمان مدیریت پسماند در راستای اهداف زیست‌محیطی خود طرح‌های پژوهشی و مطالعات گسترده‌ای را در این زمینه انجام داده است.

فیاض در ادامه به محل دفن کهریزک اشاره کرد که بیش از 40 سال از فعالیتش گذشته و مشکلات کنونی، میراث 40 ساله این منطقه است اما مشخص نیست که چرا برخی اینطور وانمود می‌کنند که مشکلات کهریزک در یکسال گذشته شکل گرفته است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در بدو تاسیس این مرکز، مناطق اطراف در قالب روستاهایی کم‌جمعیت بوده و گسترش کنونی آنها بدون مجوز و رعایت حریم مرکز دفن صورت پذیرفته است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با ابراز خرسندی از نفوذ اندک شیرابه به خاک منطقه دفن کهریزک که بنا بر نتایج آزمایش‌های مکانیک خاک به‌دست آمده،  ابراز داشت: در رابطه با تغییر مکان دفن، متأسفانه نهاد‌های ذیربط با احداث مرکز دفن در محل هوشنگ‌آباد و عزیزآباد موافقت نکردند.

وی با بیان اینکه بر پایه این مطالعات و با بهره‌گیری از تجارب و تکنولوژی‌های روز دنیا پروژه طراحی، احداث و بهره‌برداری از بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه شیرابه  آغاز شده که کنسرسیومی متشکل از دانشکده محیط‌زیست دانشگاه تهران و بخش خصوصی به‌عنوان مجری آن  انتخاب شده‌اند، اضافه کرد: روش به کار گرفته شده در این پروژه، تلفیق چند طرح تحقیقاتی بوده که طی آن ابتدا آشغالگیر، واحد متعادل ساز و فیلتر و صافی قرار می‌گیرد و پس از آن گرمکن و 2 واحد بی‌هوازی مستقر می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند ادامه داد: این دو واحد به روش ابتکاری جهت رشد باکتری‌های خاص روی بستر ثابت به‌کار گرفته شده و پس از آن مرحله تصفیه هوازی تلفیقی با گاز ازن است که طی آن ابتدا آب، سپس هوا و ازن در 3لایه از زیر به شیرابه تزریق می‌شود.

فیاض افزود: براساس این مطالعات دانشگاهی نتیجه‌گیری شده که در این مرحله نیز باکتری‌های خاص روی بسترهای ثابت رشد داده می‌شوند و در مرحله نهایی شیرابه وارد فیلتر شنی افقی شده که با حذف کلراید، آب قابل استفاده در کشاورزی به محیط وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه هدف از انجام این پروژه، تصفیه روزانه 1400متر مکعب شیرابه حاصل از دفن پسماند‌های جامد شهر تهران مطابق با استاندارد آبیاری گیاهان غیرمثمر است، گفت: در این پروژه حدود 40‌هزار متر مکعب خاکبرداری و 15 هزار متر مکعب بتن ریزی برآورد شده است.

فیاض همچنین با اشاره به فعال شدن برخی جریانات طی روزهای اخیر اضافه کرد: برخی افراد سیاسی بعد از اینکه متوجه شدند گام‌های بزرگ و اساسی برای حل مشکل مردم در منطقه کهریزک برداشته شده و آلودگی 40 ساله بالاخره مهار خواهد شد با برخی جوسازی‌ها در این منطقه، اهداف خود را دنبال کردند.

وی با بیان اینکه تمام تلاش ما به‌عنوان خدمتگزاران مردم این است که از این غوغاها دور بمانیم و و تلاش کنیم خدمات بهتری به مردم ارائه کنیم،  با اشاره به اهداف این افراد اظهار کرد: هر زمانی که در آستانه افتتاح یا بهره‌برداری از یک طرح بزرگ هستیم از ناحیه برخی جریانات سیاسی 2 حرکت موازی دنبال می‌شود؛

این جریانات سیاسی در گام نخست تلاش می‌کنند تا اقدامات مدیریت شهری برای رفاه مردم و حل مسائل و مشکلات آنان را مخدوش جلوه دهند و عملا شیرینی اقدامات صورت گرفته را پیشاپیش در کام مردم تلخ کنند و کارآمدی مدیریت دینی و جهادی را در حل مسائل مردم به چالش بکشند و در وهله دوم اینگونه وانمود کنند که اقدامات صورت گرفته برای حل مسائل مردم نتیجه پیگیری آنان بوده است.

فیاض ادامه داد: به صراحت می‌گویم اتفاق بزرگی که به‌زودی در کهریزک برای حل معضلات 40 ساله منطقه صورت خواهد پذیرفت، نتیجه پیگیری‌های مستمر شهردار تهران،  شورای اسلامی شهر تهران و شورای اسلامی منطقه است.

کد خبر 110785

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز