گروه شهری: امسال حجم سرمایه‌گذاری‌ها و مشارکت‌های مردمی در طرح‌های شهرداری تهران به یک هزار میلیارد تومان می‌رسد.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران دیروز با حضور در جمع خبرنگاران پیش‌بینی کرد که این رقم حتی به دو برابر افزایش یابد.به گزارش همشهری، در دویست و نود و سومین جلسه شورای شهر از مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی دعوت شده بود تا در مورد اقدامات و برنامه‌های این سازمان به‌منظور افزایش سرمایه‌گذاری‌های مردمی در طرح‌های شهر گزارشی ارائه کند.

چمران که دیروز در نبود سخنگوی شورای شهر در جمع خبرنگاران حاضر شد تا به ارائه گزارش جلسه غیرعلنی شورای شهر بپردازد، ضمن اعلام این اخبار خواستار اعمال راهکارهای مناسب برای جلب و جذب بیشتر سرمایه‌های مردمی در طرح‌های عمران شهری شد. 

وی گفت: با مشخص شدن مشکلات موجود بر سر راه اینگونه سرمایه‌گذاری‌ها، این امکان فراهم می‌شود تا با بررسی، به راهکارهای مناسب برای رفع این مشکلات نائل شویم.
رئیس شورای شهر تهران در حالی که بر لزوم استقبال از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در برنامه‌های مدیریت شهری تاکید کرد، گفت: باید به‌گونه‌ای رفتار کرد که سرمایه‌داران رانده نشوند و برعکس با خیال راحت از بابت سودآوری سرمایه‌گذاری‌هایشان در عمران و آبادانی شهر مشارکت کنند؛

درواقع‌سرمایه‌گذاری در تهران باید به‌گونه‌ای باشد که همزمان با سود عادلانه برای صاحبان سرمایه به شهر نیز سود رسانده شود. به همین منظور رئیس شورای شهر تهران از تشکیل کمیته‌ای مشترک میان شهرداری تهران با شورای اسلامی شهر خبر داد که وظیفه آن بررسی مشکلات سرمایه‌گذاری و ارائه راهکارهای تسهیل سرمایه‌گذاری‌هاست.

به گفته چمران، شهرداری تهران به تنهایی قادر نیست خیلی از طرح‌های موضعی خود را به انجام برساند. وی در این باره به طرح تغییر کاربری پادگان قلعه‌مرغی اشاره کرد و افزود: اگر شهرداری خودش به تنهایی بخواهد در این طرح سرمایه‌گذاری کند، به‌ثمر نشستن آن سال‌ها به طول خواهد انجامید.

اما وی استقبال از طرح مشارکتی ساخت پارکینگ‌های طبقاتی را خوب ارزیابی کرد؛ به‌گونه‌ای که سال به سال شاهد استقبال بیشتری از سوی مردم در این حوزه هستیم. همچنین قرار است سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران همه طرح‌های مشارکتی خود را روی سایتش قرار دهد تا ضمن اطلاع رسانی از جزئیات، این طرح‌ها به بالاترین رقم پیشنهاد شده واگذار شود.

رئیس شورای شهر تهران درباره علت عدم‌سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پروژه‌های مشارکتی گفت: سرمایه‌گذاری در شهرداری از گذشته سابقه خوبی نداشته و به سرمایه‌گذاران به چشم خوبی نگاه نمی‌کردند؛ اما در این مدت تلاش کرده‌ایم تا تمام دیدگاه‌ها را راجع به سرمایه‌گذاران عوض کنیم.

بنا بر این گزارش، رئیس شورای شهر تهران همچنین در مورد گزارش حسین‌محمد پورزرندی معاون مالی و اداری شهرداری تهران و نیز فریدون درویش‌زاده مدیرعامل شرکت نوسازی بافت‌های فرسوده،

در باره عملکرد وام دریافتی از یک بانک بحرینی‌ گفت: سال 82 سازمان ملل به واسطه یک بانک بحرینی وام ABC به میزان 200 میلیون دلار برای نوسازی بافت‌های فرسوده به شهرداری تهران اختصاص داد که این وام بالاخره در سال 84 پس از تلاش‌های بسیار در اوج ناامیدی‌ با مصوبه مجلس به شهرداری تهران داده شد که برای نوسازی بافت‌های فرسوده هزینه شد.

به گفته چمران، دیروز پورزرندی و درویش‌زاده با حضور در شورای شهر‌  گزارش نحوه هزینه‌کرد این وام و وضعیت پرداخت اقساط آن‌را به شورا‌  ارائه کردند.چمران یادآور شد: براساس گزارش نماینده‌های شهرداری، تاکنون اقساط این وام به‌طور کامل پرداخت شده و یک قسط باقیمانده از آن نیز باید امسال پرداخت شود.

به گفته چمران، البته موضوع بافت فرسوده در تهران بسیار پیچیده و رفع آن بسیار سخت است بنابراین با این مبالغ اندک که بازپرداخت آن سود بالایی نیز دارد، به‌نظر می‌رسد سودی عاید تهران نشود و باید مشارکت بسیار گسترده‌تری در این حوزه صورت گیرد.
رئیس شورای شهر تهران دیروز همچنین در توضیح تصویب یک‌فوریت طرح انتخاب ش

هردار توسط مردم در مجلس شورای اسلامی‌ گفت: قبل از تصویب این طرح باید کل قانون شورا و شهرداری‌ها تغییر کند زیرا قانون شوراها کلا برای این تدوین شده که شهردار را شورا انتخاب کند.وی با اعلام اینکه در صورت انتخاب شهردار توسط مردم تکلیف نظارت بر شهرداری‌ها مبهم می‌ماند،

خاطرنشان کرد: اساس ساختار شوراهای شهر نظارت بر عملکرد شهردار است بنابراین در صورت حذف نقش نظارتی شورا، دولت،  دیوان محاسبات یا ذیحساب هم نمی‌توانند کار نظارت را انجام دهند.

رئیس شورای شهر تهران در باره گلایه‌های مربوط به اجرایی نشدن مصوبه مجلس مبنی بر کمک دولت از صندوق ذخیره ارزی به متروی کلانشهرها  گفت: سعی ما بر این است که مصوبه مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌اجرا درآید.وی درحالی‌که موجودی صندوق و تصمیمات شورای پول و اعتبار را هم در این قضیه بی‌تاثیر ندانست،

اما بر اجرای قانون تاکید و اظهار امیدواری کرد یارانه‌های بلیت مترو نیز اختصاص یابد.وی ادامه داد: سال گذشته رقم خوبی برای یارانه بلیت مترو تصویب شد که امیدوارم به مدیریت شهر پرداخت شود. وی البته اظهار داشت: روال معمول هر سال این بوده که پرداخت این یارانه‌ها در 3ماهه اول سال میسر نبوده؛ چراکه تنظیم و ابلاغ آن به زمان نیاز دارد اما ان‌شا‌ءالله پرداخت خواهد شد.

کد خبر 110497

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز