یکشنبه ۶ تیر ۱۳۸۹ - ۰۴:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: میزان صادرات نفت ایران طی سی سال گذشته به نصف کاهش یافته است.

به گزارش ایلنا، در حالی که میزان صادرات نفت ایران در سال 1357معادل 4میلیون و 656 هزار بشکه اعلام شده است، این میزان در سال 1387یعنی سی سال بعد به 2میلیون و 357 هزار بشکه کاهش یافته است.

هر چند میزان صادرات نفت ایران در این دوره زمانی کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است اما با این حال میزان درآمد حاصل از این صادرات در سال 1357معادل با 23 میلیارد و 800 میلیون دلار اعلام شده و میزان درآمد حاصل از صادرات در سال 1387 معادل 73 میلیارد دلار برآورد شده است.

بر اساس این گزارش ظرفیت تولید نفت خام در ایران در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به حدود 6 میلیون بشکه در روز رسیده بود. آمارها نشان می‌دهد ایران توانسته است در این سال‌ها تا حدود 2 ماه نسبت به تولید 6 میلیون بشکه نفت اقدام کند اما پیش و پس از آن به این میزان تولید نرسیده است. با این حال ظرفیت تولید نفت ایران در آن سال‌ها بین 5 میلیون و 900 هزار تا 6 میلیون بکشه گزارش شده است.

بر اساس این گزارش در سال 1387ظرفیت تولید نفت 4میلیون 387 هزار بشکه گزارش شده است و بر اساس برنامه پنجم توسعه مقرر است ایران تا سال 1393به ظرفیت تولیدی معادل با 5 میلیون و 150هزار بشکه در روز دست یابد. البته افزایش ظرفیت تولید متضمن افزایش تولید نیست و ظرفیت تولید می‌تواند جایگاه استراتژیک و توان بالقوه کشورها را در زمان‌های خاص افزایش دهد.

به موجب گزارشی که از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری منتشر شده است میزان تولید نفت خام ایران در سال 1357 به طور متوسط به 5 میلیون و 241 هزار بشکه در روز رسیده است که این رقم سی سال بعد از آن 4 میلیون و 16 هزار بشکه گزارش شده است.

ایران طی سال‌های اخیر همواره افزایش ظرفیت تولید نفت خود را هدف گیری کرده است به طوری که در قالب برنامه‌ها سوم و چهارم دستیابی به ظرفیت تولید 5میلیون بشکه در روز را مد نظر قرار داده اما همواه این مهم به دلیل برخی شرایط موجود و تحریم‌ها و نبود سرمایه‌گذاری کافی و ... محقق نشده است.

 از سوی دیگر به گفته کارشناسان با توجه به این که مخازن ایران در نیمه دوم عمر خود قرار دارند، حجم تولید کاهشی را تجربه می‌کند.

میزان صادرات نفت خام از سوی ایران به بازارهای جهانی در سال 1357سبب شده بود ایران عنوان دومین تولید کننده نفت جهان را از آن خود کند. پیش از اوج‌گیری نهضت اسلامی ایران به عنوان دومین تولید کننده نفت خام حدودا 10درصد از میزان نفت موجود در بازار را تامین می‌کرد اما با اعتصاب کارکنان صنعت نفت در اعتراض به وقایع شهرویور ماه سال 1357 و به شهادت رساندن شهروندان در 17 شهریور حجم تولید نفت ایران تنزل یافت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی هشت سال جنگ تحمیلی تاثیری ناگوار بر صنعت نفت داشت چرا که صنایع نفتی ایران در تیررس دشمن بوده و در بسیاری موراد تخریب‌های فراوانی در این حوزه‌ها صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش ایران پس از پایان جنگ تحمیلی نسبت به بازسازی تاسیسات نفتی خود اقدام کرده و توانسته است تا حد زیادی وضعیت پیشین را جبران کرده و باز هم عنوان دومین تولید کننده نفت اوپک را از آن خود کند.

این جایگاه در حالی به دست آمده است که ایران طی سال‌های اخیر همواره با تحریم‌های سنگینی در بخش نفت روبرو بوده است.

بر اساس این گزارش گذشته از کاهش تولید و به تبع آن کاهش صادرات، افزایش میزان مصرف داخلی نیز بر نصف شدن میزان صادرات نفت تاثیر گذار بوده است.

بر اساس آمارهای ارائه شده ایران در سال 1357فاصله‌ای 585 هزار بشکه‌ای میان تولید و صادرات خود داشت. این در حالی است که در سال 1387 این رقم به یک میلیون و 659 هزار بشکه رسیده است.

کد خبر 110400

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز