همشهری‌آنلاین: خبرگزاری‌های بزرگ جهان ده‌ها سال به عنوان منابعی قابل‌اعتماد معتبر بودند

به گزارش دویچه وله، اکنون بسیاری از آنها برای ادامه حیات با فشارهایی مواجه‌اند. بسیاری از رسانه‌ها از نیروی خود و خبرگزاری‌های اینترنتی شخصی در جهان استفاده می‌کنند.

جیم والتن، مدیر شبکه تلویزیونی "سی ان ان" دوشنبه (۲۱ ژوئن2010) در خبری که به خبرگزاری‌های جهانی فرستاد، نوشت: ما از این پس دیگر از خبرها و خدمات خبرگزاری آسوشیتدپرس استفاده نخواهیم کرد.

جیم والتن در ادامه نوشت: دیگر کسی نمی‌تواند از مضمون مطالبی که ما ارائه می‌کنیم بگذرد، محتوای مطالب ما با آنچه دیگران بیان می‌کنند متفاوت است و من با غرور اعلام می‌کنم که ما خودمان مطالب‌مان را تولید می‌کنیم.

 رابطه خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها مخدوش شده است

دل کندن رسانه‌ها از خبرگزاری‌های جهانی به تدریج رواج می‌یابد، زیرا رسانه‌ها از این راه می‌توانند هزینه‌های‌ خود را کاهش دهند. گروه روزنامه‌های (WAZ) در آلمان از سال ۲۰۰۹ از خبرگزاری رسمی آلمان (dpa) استفاده نمی‌کند.

به این ترتیب قدرت بلامنازع خبرگزاری‌های جهانی رو به افول می‌رود. بسیاری از ژورنالیست‌ها دیگر احتیاج مبرمی به خبرگزاری‌ها ندارند. آنها مثلا در بخش آلمانی همه روزه سایت‌های اینترنتی معتبری چون "دی‌تسایت"، "اشپیگل آنلاین"  (Spiegel.de) یا "تاگس‌شاو" (Tagesschau.de) را در اختیار دارند و از آنها استفاده می‌کنند. به همین ترتیب است که شبکه تلویزیونی "سی ان ان" در نظر دارد خود اخبار مورد نیاز را تهیه کند.

زیگفرید ویشنبرگ، کارشناس امور رسانه‌ای بر این نظر است که در دوران کنونی رابطه خبرگزاری‌ها، به عنوان جمع‌آوری‌کننده خبرها از طرفی و رسانه‌ها از طرف دیگر مخدوش شده و مرزها از میان رفته و رقابت‌ها بالا گرفته‌اند، زیرا دیگر خبرها در دست گروه خاصی نیست.

این مشکل خبرگزاری‌های بزرگ در حالی رخ نموده است که آنها در هر موردی خبر می‌دهند. خبرگزاری‌های خاص‌تر مانند خبرگزاری کاتولیکی (KNA) در چنین شرایطی، به نسبت موقعیت بهتری دارند، زیرا بسیار تخصصی هستند و اخبار تخصصی کمتر در اختیار منابع شخصی است.

تمایز اصلی در اعتبار اخبار است

اگر در گذشته رسانه‌ها برای درج مطالب‌‌ خود احتیاج مبرمی به خبرگزاری‌های معتبر جهانی داشتند، امروز هر کس در هر گوشه‌ای از جهان می‌تواند با استفاده از اینترنت یک خبرگزاری باشد. اینترنت وسیله‌ای است که همه به آن دسترسی دارند، در مجموع ارزان است و می‌توان بیست و چهار ساعته از امکانات آن استفاده کرد.

به همین خاطر انتقال اخبار شخصی در اینترنت به شدت رو به افزایش است. در چنین شرایطی اگر اخبار بسیار وسیع و متنوع با اشتباه‌هایی همراه باشند، احتمال بازشناسی آنها و تصحیح اخبار بسیار زیاد ست.

اما مزیتی که خبرگزاری‌های بزرگ جهان هنوز بر اخبار شخصی اینترنتی دارند، در دقت به نسبت بالایی است که در اطلاع رسانی و صحت اخباری که منتشر می‌کنند دارند. این مزیت در شرایطی که هر کس می‌تواند خبری پخش کند، بسیار ارزنده است. اما در اخبار منتشر شده توسط این خبرگزاری‌های بزرگ هم اشتباه و خطا کم نیست.

توماس شیلر، مدیر مسئول خبرگزاری epd در این مورد می‌گوید: چون ژورنالیسم خبری کارش با سرعت همراه است، اشتباه هم همه روزه رخ می‌دهد. اما ما بر خلاف رسانه‌ها به سرعت خود را تصحیح می‌کنیم.

کد خبر 110385

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز