سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: اسکناس 10هزار تومانی صبح سه‌شنبه اول تیر در ساختمان اصلی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با حضور مسئولان این بانک رونمایی شد.

 به گزارش واحد مرکزی خبر، دبیرکل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از اسکناس یکصد هزار ریالی با بیان اینکه اسکناس یکصد هزار ریالی (100000) سه سطح امنیتی دارد ؛ گفت: این اسکناس از فردا منتشر و در چند روز آینده توزیع و وارد مبادلات پولی و مالی می‌شود.

سید محمود احمدی افزود: در تولید و انتشار این اسکناس از الیاف پنبه که مقاوم ترین نوع الیاف محسوب می شود، استفاده شده است و اسکناس 10 هزار تومانی در ابعاد 166 در 70 میلی متر است که همان ابعاد اسکناس 5 هزار تومانی را دارد.

دبیرکل بانک مرکزی اظهار داشت: روی اسکناس 10 هزار تومانی تصویر سه بعدی حضرت امام (ره) حک شده است و در سمت راست آن از تصویر معرق کاری مسجد جامع یزد که از نقوش اسلیمی است استفاده کرده ایم.

وی افزود: در طراحی این اسکناس همچنین از شمسه گچ بری امامزاده عبدالله شوشتر که معروف به گره چینی است و شمسه های دیگری از صحن جدید حرم حضرت امام رضا (ع) بهره گرفته شده است.

احمدی گفت: در طراحی اسکناس از هنر تذهیب و معرق کاری هم استفاده شده است.

وی درباره طرح های پشت اسکناس ده هزار تومانی افزود: طرح اصلی از آرامگاه سعدی است و شعر معروف این شاعر بزرگ ایرانی که در گلستان شهرت جهانی دارد؛ «بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند» حک شده است.

وی افزود: در پشت آرامگاه سعدی در این اسکناس، محرابی است که طرح آن از معرق کاری در ورودی گنبد سرخ مراغه گرفته شده است و تاریخ این سردر ورودی به پیش از زمان ساخت رصدخانه خواجه نصیر طوسی می رسد.

وی گفت: در قسمت بالای پشت اسکناس و در قسمت سمت چپ در بخش های عرضی و در لبه پایین آن از نقوش فرش های اصیل ایرانی استفاده شده است.

دبیرکل بانک مرکزی درباره موارد ایمنی این اسکناس گفت: موارد امنیتی در سه سطح نهادینه شده که سطح اول برای عموم مردم قابل تشخیص است که 6 فیچر برای آن طراحی شده است تا مردم خودشان در صف اول مقابله با جعل کنندگان احتمالی قرار بگیرند.

وی افزود: سطح امنیتی دوم نیز برای متصدیان بانکی با استفاده از ابزار قابل تشخیص است تا این اسکناس ها را کنترل کنند و سطح سوم امنیتی نیز برای کارشناسان بانک مرکزی تعریف شده است.

احمدی درباره سطح امنیتی که برای مردم قابل تشخیص است ،گفت: این موارد شامل واترمارک تصویر سه بعدی حضرت امام راحل و واترمارک های دیگر نخی است که روی آن عدد 100 چاپ شده است و چنانچه در مقابل نور قرار گیرد قابل مشاهده است.

وی افزود : علاوه بر این، نخستین بار از دو رشته نخ امنیتی استفاده شده است که یک رشته نخ آن هولوگرام با پهنای 2 و نیم میلی متر است و تلألو رنگی دارد و دیگری نخی است که پهنای آن به یک میلی متر می رسد و عبارت بانک مرکزی روی آن نوشته شده و زیر لامپ ماورای بنفش تلألوی رنگی آن قابل مشاهده است.

کد خبر 110229

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز