آرش نهاوندی: تحقیقات جدید محققان نشانگر آن است که میزان بالای کلسترول لیپوپروتئین که با نام کلسترول خوب شناخته می‌شود، می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان و سکته‌های قلبی شود.

به گزارش رویترز، در حالی که پیش‌تر نتیجه تحقیقات انجام گرفته حکایت از آن داشت که پایین آمدن میزان کلسترول خوب در خون می‌تواند به کاهش خطر ابتلای افراد به سرطان منجر شود تحقیقات اخیر عکس این مسئله را اثبات کرده و بیانگر آن است که اتفاقا بالا رفتن میزان کلسترول خوب در خون می‌تواند باعث کاهش احتمال ابتلای افراد به سرطان شود.
این تحقیقات اخیر نیز توسط تیمی از محققانی که پیشتر مضر بودن کلسترول خوب خون برای سرطان را اثبات کرده بودند انجام گرفته است.

دکتر ریچارد کاراس از مؤسسه تحقیقاتی کاردیولوژی مولکولی وابسته به دانشگاه تافتز در شهر بوستون آمریکا  به همراه همکارانش بررسی‌هایی را بر داروی استاندارد استاتین که برای کاهش میزان کلسترول خون مورد استفاده قرار می‌گیرد انجام داده است. این تحقیقات به‌منظور بررسی ارتباط میان میزان بالای کلسترول خوب خون یا لیپوپروتئین با کاهش خطر ابتلای افراد به سرطان انجام گرفته است.

داروی استاتین، کلسترول مخرب ال دی ال را در حدود 50 درصد کاهش و میزان اچ‌دی ال یا کلسترول خوب را در حدود 15 درصد افزایش می‌دهد.

علاوه بر این تحقیقات نشان داده است که میزان بالای کلسترول خوب سبب کاهش احتمال خطر ابتلای افراد به سکته قلبی می‌شود.کلسترول خوب از بروز حملات قلبی جلوگیری می‌کند. هرگاه فرد، یک رژیم پرچربی داشته باشد و مقدار اچ دی ال خونش کم باشد، زمینه ابتلای فرد به بیماری قلبی مهیا می‌شود.

اچ دی ال، کلسترول خوب و مفیدی است؛ زیرا باعث پیشگیری از حملات قلبی می‌شود.اچ دی ال، کلسترول را از جریان خون به کبد انتقال می‌دهد. درآنجا کلسترول به صفرا تبدیل شده و قبل از اینکه باعث ایجاد لخته درسرخرگ‌ها شود، از بدن دفع می‌شود.در واقع هرچقدر میزان کلسترول خوب اچ دی ال بیشتر باشد، احتمال خارج شدن چربی‌ها از جریان خون بیشتر بوده و خطر بیماری قلبی کاهش می‌یابد.

کلسترول یک ماده شبه چربی (واکس مانند) در خون است که در بدن توسط کبد تولید می‌شود و در بعضی غذاها مثل فراورده‌های حیوانی نظیر لبنیات، تخم مرغ و گوشت وجود دارد. برای فعالیت عادی بدن به مقدار اندکی کلسترول نیاز است.(مثلا برای ساخت غشا و دیواره‌های سلول‌ها، تولید هورمون‌ها، ویتامین دی و اسیدهای صفراوی جهت هضم غذاها) ولی این نیاز بسیار اندک است. بالا رفتن میزان کلسترول بد در خون موجب بعضی ناراحتی‌ها از جمله بیماری کرونری قلب می‌شود.

وقتی کلسترول بد خون بالا باشد تجمع و رسوب آن در بعضی رگ‌های خونی ظریف از جمله رگ‌های کرونری قلب تولید پلاک یا آتروم می‌کند و مسیر عبور خون را تنگ کرده یا باعث انسداد آن می‌شود. در اثر کم شدن خون‌رسانی از این رگ‌ها و در نتیجه کم شدن اکسیژن مورد نیاز بافت قلب، فرد دچار درد قفسه سینه (آنژین‌صدری) خواهد شد. درصورتی‌که یک یا چند رگ کرونری قلب به‌طور کامل مسدود شده باشد فرد دچار سکته (انفارکتوس) قلبی خواهد شد.

کد خبر 109975

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز