پنجشنبه ۳ تیر ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۰
۰ نفر

کیکاووس زیاری: آقا یوسف، فیلم جدید علی رفیعی یک درام خانوادگی اجتماعی است که فیلم‌‌برداری آن هم اکنون در سطح شهر تهران ادامه دارد

تا به حال بیش از 50 درصد صحنه‌های فیلم در نقاط مختلف شهر تهران توسط دوربین محمد
آلاد پوش فیلم‌برداری شده است.

«آقا یوسف» قصه زندگی آقا یوسف را تعریف می‌کند که نقش او را مهدی هاشمی بازی می‌کند. آقا یوسف مردی بازنشسته است که از پنج سال قبل دور از چشم دختر جوان خود در خانه‌های مردم کار می‌‌کند. حوادثی که در این خانه‌ها- به ویژه در دومین خانه- رخ می‌دهد، مستقیماً به او ارتباط پیدا می‌کند و باعث دگرگونی زندگی وی می‌شود.

هانیه توسلی، شاهرخ فروتنیان، پگاه آهنگرانی، لادن مستوفی، مریم سعادت، سهیلا رضوی و ستاره اسکندری دیگر بازیگران فیلم هستند. صابر ابر در «آقا یوسف» یک بازی کوتاه و افتخاری دارد و مینا خسروانی در یکی از نقش‌های مهم «آقا یوسف»، با این فیلم به سینمای ایران معرفی می‌شود. ملیکا پارسا، بازیگر کودک سینما هم یکی دیگر از بازیگران مهم فیلم است.

رفیعی که «آقا یوسف» را براساس فیلم نامه‌ای از خودش کارگردانی می‌کند، درباره قصه و حال و هوای آن به دوچرخه می‌گوید: «از بین چند قصه و فیلم‌نامه‌ای که داشتم، این یکی را انتخاب کردم چون هم آن را بیشتر دوست داشتم و هم قصه‌ای بود که تا به‌حال نمونه آن در سینمای ایران کار نشده است. همین بکر و تازه بودن قصه، وادارم کرد تا آن را جلوی دوربین ببرم. قصه فیلم نگاهی به مسائل جامعه شهری و خانواده دارد. آقا یوسف در طول قصه وارد زندگی بیش از پنج خانواده مختلف در نقاط متفاوت شهر می‌شود و ما به این بهانه، زندگی آدم‌های مختلف را بررسی می‌کنیم. وجوه مختلف قصه و جذابیت‌های موجود در آن، چیزی بود که ارزش تبدیل شدن به یک فیلم‌سینمایی را داشت.»

«آقا یوسف» برعکس بسیاری از فیلم‌های امروزی که جوانان شخصیت‌های اصلی آن هستند، یک مرد سن و سال‌دار را به عنوان شخصیت محوری خود انتخاب کرده است. رفیعی در این باره چنین می‌گوید: «قصه و حال و هوای آن می‌طلبید که آقا یوسف آدمی سن‌وسال دار باشد. او مردی بازنشسته است که برای تأمین زندگی خود و خانواده‌اش مجبور می‌شود در خانه‌ها کار کند. شاید یک شخصیت جوان به اندازه او نمی‌توانست انگیزه برای کار در خانه‌های مردم داشته باشد. در عین حال، اتفاقاتی که در این خانه‌ها رخ می‌دهد، به نوعی به زندگی خانوادگی او هم ارتباط پیدا می‌کند. پس نمی‌شد این نقش را برای یک شخصیت جوان نوشت.»

اما با وجود محوری بودن یک شخصیت پیر در قصه فیلم، رفیعی تأکید دارد که درام اجتماعی او، برای مخاطبان جوان (و حتی نوجوان) ساخته شده و حرف‌های زیادی برای آنها دارد. به گفته وی: «در قصه فیلم چند شخصیت جوان و نوجوان وجود دارند و به مسائل و مشکلات آنها هم پرداخته می‌شود. «آقا یوسف» فیلمی برای تمام اعضای خانواده است، که در آن جوانان نقش بسیار مهمی دارند.»

رفیعی تعداد زیاد شخصیت‌های  «آقا یوسف» را در ارتباط با قصه و مضمون آن می‌داند و اضافه می‌کند: «وقتی شخصیت اصلی قصه وارد خانواده‌های مختلف و متفاوتی می‌شود، طبیعی است که با تعداد بیشتری از آدم‌ها روبه‌رو می‌شود.

هر یک از این آدم‌ها بخشی از قصه فیلم را به دوش می‌کشند. مجموعه این آدم‌ها کلیت قصه فیلم را تشکیل می‌دهند و کامل می‌کنند. احساس خودم این است که قصه به تمام این آدم‌ها و شخصیت‌ها احتیاج دارد و به کمک آنها، حرف اصلی و نهایی خودش را می‌زند.»
علی رفیعی قبل از ورود به دنیای سینما، سال‌ها در زمینه تئاتر سابقه کار داشته است. فیلم قبلی او «ماهی‌ها عاشق می‌شوند» در سال 1384 به نمایش عمومی در آمده است.

کد خبر 109969

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز