همشهری آنلاین: در همایش پیشگیری از تخلفات وسایل نقلیه عمومی اعلام شد که 30 درصد موتور‌سوارانی که تصادف می‌کنند کشته می‌شوند.

به گزارش ایسنا، سرهنگ سید هادی هاشمی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ روز دوشنبه در همایش پیشگیری از تخلفات وسایل نقلیه عمومی از ایجاد مسیر‌های ویژه دوچرخه‌سواری تهران خبر داد و گفت: این مسیر در منطقه 8 تهران راه‌اندازی می‌شود.

وی دوچرخه را یک وسیله پاک و سالم دانست که آلودگی ندارد و برای شهروندان یک ورزش به شمار می‌رود تصریح کرد: دوچرخه‌سواران راننده محسوب می‌شوند و طبق قانون رانندگان باید قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند.

رئیس پلیس راهور تهران در عین حال گفت: در کشور گواهینامه دوچرخه صادر نمی‌شود.

وی در ادامه به حمل و نقل عمومی اشاره کرد و با اشاره به این که روزانه 15 میلیون سفر با 20 میلیون جابجایی در شهر تهران انجام می‌شود، افزود: تراکم و کندی ترافیک تصادفات و آلودگی زیست‌محیطی به عنوان تهدیدی برای شهروندان بشمار می‌رود.

رئیس پلیس راهور تهران با اشاره به این که تاکسی‌ها روزانه 4 میلیون نفر را در شهر تهران جابجا می‌کنند و نقش اساسی در حمل و نقل شهری دارند، افزود: اولین علت اصلی کندی حرکت توسط تاکسی‌ها توقف‌های غیرمجاز و دوبله است که سبب کند شدن ترافیک می‌شود.

وی تصریح کرد: توقف‌های رانندگان تاکسی در درون شهر علاوه بر مشکلات ترافیکی موجب آزار خود رانندگان تاکسی هم می‌شود.

رئیس پلیس راهور تهران گفت: 74 درصد تخلفات رانندگی در تهران توقف‌های ممنوعه است که 25 درصد آنرا توقف‌های دوبله تشکیل می‌دهد.

وی اظهار داشت: خودروهای داخلی که به عنوان تاکسی استفاده می‌شوند کیفیت و ایمنی لازم را ندارند و با کوچکترین غفلتی خسارات مالی و جانی به رانندگان تاکسی وارد می‌کند.

هاشمی در ادامه از ظاهر رانندگان و وضعیت نامناسب تاکسی‌های پایتخت انتقاد کرد و گفت: تاکسی یک وسیله نقلیه لوکس است و این لوکس بودن رانندگانی منظم، شیک و منضبط می‌خواهد.

رئیس پلیس راهور تهران اظهار داشت: علت اینکه شهروندان از خودروهای شخصی به عنوان تاکسی استفاده می‌کنند به موضوعاتی چون عدم نظافت، وضعیت نامناسب صندلی‌ها و وضعیت ظاهری تاکسی‌ها باز می‌گردد که این موضوع تهدیدی برای رانندگان تاکسی‌هاست.

وی از رانندگان تاکسی خواست تاکسیمتر خود را روشن کنند و افزود: در هنگام بارندگی، عصرها و ترافیک سنگین تاکسی‌ها در خیابان حضور ندارند.

وی تاکید کرد: کنترل و نظارت مناسب بر تاکسی‌ها انجام نمی‌شود و می‌توان گفت این نظارت‌ها ضعیف است.

رئیس پلیس راهور تهران گفت: در برنامه‌های امسال آموزش کارکنان و رانندگان سازمان‌های عمومی، دولتی و خصوصی را مدنظر قرار داده‌ایم و به این افراد آموزش‌های ترافیکی ارائه خواهیم داد.

وی همچنین به موضوع آزبست در هوای تهران اشاره کرد و گفت: استاندارد آزبست در هوای آزاد در دنیا و کشورمان صفر است اما علی‌رغم قانون ممنوعیت استفاده آزبست در سال 76 و یک مهلت 10 ساله هنوز آزبست در کشور استفاده می‌شود.

رئیس پلیس راهور تهران تصریح کرد: در سال 88 بیش از 770 هزار تن آزبست وارد کشور شده است.

وی گفت: سال گذشته 65 نفر جاعل در ارتباط با جعل معاینه فنی، گواهینامه، جعل حکم قاضی برای ترخیص خودرو و طرح ترافیک شناسایی و دستگیر شدند.

رئیس پلیس راهور تهران تاکید کرد: در دنیای امروز آرم طرح ترافیک دیگر معنایی ندارد و از شیوه‌های جدید برای این موضوع استفاده می‌شود، لذا لازم است که فن‌آوری‌های جدید در ارائه خدمات به مردم و انجام کارها استفاده بیشتری ببریم.

30درصد موتور‌سوارانی که تصادف می‌کنند، کشته می‌شوند

حجت‌الاسلام حسن یزدانیان، رئیس دادسرای ویژه جرائم راهنمایی و رانندگی نیز در این همایش گفت: 30 درصد رانندگان موتورسوار که تصادف می‌کنند، بر اثر این حوادث کشته می‌شوند.

وی با اشاره به این که در سال 88 حدود 170 هزار تصادف خسارتی در تهران روی داده است، افزود: در سال 87 آمار تصادف تاکسی‌ها 7 هزار و 724 فقره بود که این میزان در سال 88 به بیش از 9 هزار و 657 فقره رسید. یعنی 2 هزار فقره افزایش تصادف را شاهدیم.

رئیس دادسرای ویژه جرائم راهنمایی و رانندگی افزود: اتوبوس‌ها در سال 87 بیش از 2 هزار و 314 فقره تصادف داشتند که این میزان در سال 88 به 2هزار و 981 فقره رسید که البته این افزایش تصادفات وسایل نقلیه عمومی قابل رسیدگی و ریشه‌یابی است.

وی گفت: طبق آمارها 6 میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو در تهران وجود دارد که 3 میلیون و 900 هزار دستگاه آن را خودروهای سواری تشکیل می‌دهد.

 رئیس دادسرای ویژه جرائم راهنمایی و رانندگی از وضعیت پارکینگ‌ها در تهران انتقاد کرد و گفت: پارکینگ‌ در تهران به اندازه کافی وجود ندارد و ظرفیت معابر نیز پاسخگویی پارک این تعداد خودرو و تردد آنها نیست.

وی با تاکید بر این که شهرداری برای توزیع آرم‌های طرح ترافیک باید چاره‌ای بیاندیشد و در شیوه ارایه تجدید‌نظر کند، افزود: برای توزیع آرم طرح ترافیک باید نظارت مستقیم افزایش یافته و نظام‌مند شود.

رئیس دادسرای ویژه جرائم راهنمایی و رانندگی گفت: تاکنون چندین باند در زمینه تهیه و توزیع آرم‌های طرح و ترافیک شناسایی و منهدم شده‌اند.

جریمه اخراج برای رانندگان عمومی که اصرار بر تخلف داشته باشند

سید جعفر تشکری هاشمی، معاون ترافیک شهردار تهران هم در حاشیه این همایش با تاکید بر این که دوره‌های خاصی برای رانندگان خودروهای عمومی در نظر گرفته و این رانندگان آموزش‌های نظیر زبان شناسی و ارتباط با مسافران و نیز آشنایی بیشتر با قوانین و مقررات شهری را فرا گرفته‌اند به ایسنا گفت: خوشبختانه این دوره‌ها در رفتار عمومی رانندگان تاثیر زیادی داشته است.

وی با اشاره به آیین‌نامه انضباطی در نظر گرفته شده در تاکسیرانی و اتوبوسرانی، خاطرنشان کرد: چنانچه راننده‌ای اصرار بر تخلف داشته باشد، بر اساس این آیین‌نامه انضباطی با وی برخورد شده و جریمه تخلف در حد اخراج در نظر گرفته شده است.

معاون ترافیک شهردار تهران در پاسخ به سوالی در رابطه با شرایط مساعد معابر عمومی برای رعایت قوانین رانندگی توسط رانندگان تصریح کرد: متاسفانه در بسیاری از معابر شهری زیر ساخت‌های لازم برای تردد و استفاده شهروندان از وسایط حمل و نقل عمومی فراهم نیست و به عنوان مثال در همه نقاط شهر پایانه‌های مسافربری وجود ندارد و معمولا مسافران و رانندگان تاکسی انتظار دارند که در هر نقطه‌ای از معابر عمومی امکان سوار و پیاده شدن را داشته باشند که این بسیار نادرست است.

وی تاکید کرد که نقش قانون و بازدارندگی آن در اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی توسط شهروندان و رانندگان خودروهای عمومی بسیار مهم و است و یادآور شد: متاسفانه در مواردی که شهرداری زمینه‌های را برای تسهیل عموم انجام می‌دهد ، شاهد همراهی نکردن مردم هستیم ، به عنوان مثال در میدان «آزادی» پایانه‌ای را برای رانندگان تاکسی در نظر گرفته‌ایم، اما متاسفانه شهروندان بدون توجه به این پایانه در کنار خیابان سوار ماشین‌های عبوری و یا غیر فعال در خطوط مورد نظر می‌شوند که به این ترتیب رانندگان خطوط متضرر می‌شوند و از این شرایط ناراضی هستند.

کد خبر 109156

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز