همشهری آنلاین: دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی اقدامات لازم را برای برگزاری اجلاس ویژه مجمع عمومی در چارچوب اتحاد برای صلح جهت برداشتن محاصره غزه به عمل آورد.

وزیر امور خارجه که به منظور شرکت در نشست فوق العاده کمیته اجرایی سازمان کنفرانس اسلامی در خصوص بررسی تحولات مربوط به حمله ددمنشانه رژیم صهیونیستی به کشتی های کاروان آزادی غزه به جده سفر کرده بود بامداد امروز دوشنبه به تهران بازگشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، منوچهر متکی در سفر یک روزه خود به جده طی سخنرانی در این اجلاس ضمن محکوم کردن حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به عنوان اقدامی تروریستی و دزدی دریایی دولتی و نقض همه مقررات حقوق بین الملل و حقوق بشر دوستانه، تصریح کرد که فلسطین دیگر نه یک مسئله عربی و حتی فقط مسئله ای اسلامی بلکه مهمترین مسئله حقوق بشری در شرایط جاری بین المللی است و جهان اسلام و سازمان کنفرانس اسلامی باید از کلیه ظرفیت های خود برای پایان دادن فوری محاصره مردم بی دفاع غزه استفاده نمایند.

وزیر امور خارجه کشورمان در سخنرانی خود خواستار محاکمه سران رژیم صهیونیستی، رفع کامل محاصره غزه، ارسال فوری کمک های انساندوستانه، تحمیل تحریم های قوی بر رژیم صهیونیستی، تعلیق عضویت این رژیم در سازمان های بین المللی و منطقه ای از جمله سیکا و درخواست از دبیر کل سازمان ملل برای حمایت از مردم مظلوم غزه با استفاده از کلیه ابزارهای لازم شد.

متکی همچنین در حاشیه این اجلاس با دبیر کل کنفرانس اسلامی، وزرای امور خارجه ترکیه و لبنان و معاون وزیر امور خارجه سوریه دیدار و پیرامون مسائل جهان اسلام، مسئله فلسطین و غزه، تحولات منطقه ای و بین المللی، آخرین تحولات مربوط به بیانیه سه جانبه تهران در خصوص مبادله سوخت، روابط دو جانبه و سایر موضوعات مورد علاقه گفتگو و تبادل نظر کرد.

متکی همچنین در حاشیه اجلاس، منشور جدید سازمان کنفرانس اسلامی را به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران امضا کرد.

در خاتمه نشست کمیته اجرایی سازمان کنفرانس اسلامی یک بیانیه نهایی صادر شد که طی آن ضمن محکومیت جنایات اسرائیل به عنوان دزدی دریایی و تروریزم دولتی، در محاکمه مقامات این رژیم در محاکم بین المللی تاکید شده است.

دراین بیانیه ضمن تاکید بر ضرورت برداشتن محاصره غزه، از دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی، درخواست شده برای رفع فوری و غیر مشروط محاصره غزه اقدامات خود را تشدید نماید و رژیم صهیونیستی دیگر اقدامات غیر قانونی علیه مردم فلسطین در سرزمین های اشغالی از جمله بیت المقدس شرقی را متوقف کند.

بیانیه از دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی می خواهد که اقدامات لازم را برای برگزاری اجلاس ویژه مجمع عمومی در چارچوب اتحاد برای صلح جهت برداشتن محاصره غزه به عمل آورد.

همچنین بر اساس این بیانیه از کشورها خواسته شده با توجه به نقض حقوق بین الملل توسط رژیم صهیونیستی روابط خود را با این رژیم را مورد بازنگری قرار دهند.

کد خبر 109130

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز