گروه بین‌الملل: وزیر خارجه ترکیه دیروز هشدار داد اگر شهروندان این کشور که در حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به‌کاروان آزادی غزه دستگیر شده‌اند تا سحرگاه امروز آزاد نشوند، آنکارا روابط خود را با تل‌آویو قطع خواهد کرد.

احمد داوود  اوغلو همچنین درخواست کرد که کمیته‌ای بین‌المللی برای بررسی این حمله تشکیل شود. به گفته وزیر خارجه ترکیه، 210 تن از فعالان ترک اکنون در سرزمین‌های اشغالی زندانی هستند که باید تا سحرگاه امروز با هواپیماهای فرستاده‌شده از سوی ترکیه به کشورشان بازگردانده‌ شوند.

رژیم صهیونیستی با واکنش کشورهای جهان‌ به جنایت این رژیم در حمله به ناوگان آزادی، سرانجام روز گذشته مجبور شد آزادی فعالان حقوق بشر را آغاز کند. این در حالی است که نخستین گروه از فعالان حقوق بشر که شامل 124 نفر بودند روز گذشته به وسیله چند دستگاه اتوبوس از پل النبی به اردن منتقل شدند.

درحالی‌که شورای امنیت در بیانیه ضعیف خود خواستار آزادی فوری تمامی فعالان حقوق بشر شده بود اما رژیم صهیونیستی وعده داده است بقیه فعالان را ظرف 48 ساعت آینده آزاد کند. نخستین گروه از فعالان حقوق بشر روز گذشته پس از آزادی مورد استقبال مردمی در مرزهای اردن قرار گرفتند.

این افراد روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران با رد ادعاهای مقام‌های رژیم صهیونیستی تاکید کردند که تیراندازی ناگهانی کماندوهای این رژیم کشتی‌های ناوگان آزادی را در عرض چند دقیقه تبدیل به حمام خون کرد.حسین تاکلک، کاپیتان یکی از کشتی‌های ناوگان آزادی در نشستی خبری گفت: نیروی دریایی رژیم صهیونیستی قبل از پیاده شدن سربازانش تهدید کرده بود که همه کشتی‌های ناوگان آزادی را با مسافرانش غرق خواهد کرد.

در این نشست، دیگر فعالان حقوق بشر هم اعلام کردند که نظامیان رژیم صهیونیستی حتی به سمت کسانی که پرچم‌های سفید بالا برده بودند تیراندازی می‌کردند. ولید الطبطبایی، نماینده پارلمان کویت هم که در ناوگان آزادی حضور داشت، گفت:‌ اسرائیلی‌ها با ما بدرفتاری می‌کردند و همه ما را از جمله زنان، ‌مردان و کودکان مورد تحقیر قرار می‌دادند.

آنها با ما وحشیانه رفتار می‌کردند اما پیام ما به هر گوشه‌ دنیا مبنی بر اینکه محاصره غزه ناعادلانه است و هرچه سریع‌تر باید برداشته شود، رسید.  این در حالی است که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد که  توانسته است با ده‌ها فعال صلح حاضر درکاروان کشتی‌های حامل کمک‌های انسان‌ دوستانه که از سوی مقام‌های رژیم صهیونیستی بازداشت شده‌اند، دیدار کند.

روزنامه گاردین روز گذشته گزارش داد که حداقل 40 تبعه انگلیس توسط رژیم صهیونیستی بازداشت شده‌اند. این روزنامه در گزارش خود اعلام کرد که فعالان حقوق بشر در زندانی صحرایی به سر می‌برند.

گفته می‌شود دولت ترکیه که حمله رژیم صهیونیستی به ناوگان آزادی را تروریسم دولتی خوانده است برای بازگرداندن شهروندان زندانی خود چند هواپیما به سرزمین‌های اشغالی فرستاده است.

این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه با وجدی گونول، وزیر دفاع ترکیه به‌صورت تلفنی مذاکره کرده و به وی اطمینان داده است که قراردادهای تسلیحاتی دو طرف با وجود تنش‌های به‌وجود آمده پابرجاست.

تنها یک قرارداد خرید هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه از رژیم صهیونیستی ارزشی بالغ بر 183 میلیون دلار دارد.رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه روز گذشته در انتقاد از سیاست‌های آمریکا تاکید کرد که رژیم صهیونیستی به خاطر دوستان قدرتمندش جرات چنین حمله‌ای را پیدا کرده است.

آمریکا که حمله رژیم صهیونیستی را محکوم نکرده در جلسه شورای امنیت مانع از صدور قطعنامه‌ای جدی علیه این رژیم شد.عمرو موسی، دبیر کل اتحادیه عرب هم در نشست فوق‌العاده این اتحادیه برای بررسی حمله به ناوگان آزادی از ترکیه و رهبران آن به‌دلیل کمک‌های بشر دوستانه شان به ملت محاصره شده فلسطین در غزه تقدیر کرد.

وی گفت: ترکیه شریک اعراب در کنترل امور منطقه و رویارویی با حملات نیروهای اشغالگر اسرائیل شده است. فعالان حقوق بشر در تلاش هستند به‌زودی «ناوگان آزادی2» را با حداقل 3 کشتی عازم نوار غزه کنند. گفته می‌شود قرار است کشتی‌های جنگی و جنگنده‌های ترکیه همراه این ناوگان باشند.

کد خبر 108894

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز