سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر - عباس ثابتی‌راد: هر روز بر تعداد هنرمندانی که عملکرد صدا و سیما را ضعیف می‌دانند افزوده می‌شود.

هشدارهای بسیاری هم از فعالیت مغرضانه شبکه‌های ماهواره‌ای از سوی هنرمندان شنیده می‌شود اما سازمان صدا و سیما و در راس آن عزت‌الله ضرغامی عملکردش را مناسب می‌داند و خیابان یکطرفه حمایت از خود را حتی در صدا و سیما به سرعت طی می‌کند.

پس از نامه سرگشاده قاسم جعفری کارگردان سریال‌های «خط قرمز» و «مسافری از هند» به عزت‌‌الله ضرغامی این‌بار مهران مدیری کارگردان مجموعه‌های طنز«پاورچین» و «مرد هزار چهره» به انتقاد از صدا و سیما پرداخت و از وجود «مشکلات و فجایع در تلویزیون» خبر داد.
اما از نظر عزت‌الله ضرغامی در بر همان پاشنه می‌چرخد که بود.

او با وجود انتقادات بسیار، مجموعه‌های به تعبیر خود «فاخر در تلویزیون» را مجموعه‌هایی خوب می‌داند و معتقد است که با عملکرد خوب سازمان صدا و سیما، شبکه‌های تحت حمایت بیگانگان مانند BBC و VOA نه‌تنها رقیب نیستند که حتی تهدید هم محسوب نمی‌شوند.

مهران مدیری روز دوشنبه در نشست بررسی ویژگی‌ آثار طنزش در حوزه هنری از عملکرد صدا و سیما انتقاد کرد و گفت: تقریبا همه‌چیز در سینما، تلویزیون و تئاتر درحال از بین رفتن است. نگاه کارشناسانه و مسئولانه در تصمیم‌گیران وجود ندارد، نه چنین آدم‌هایی وجود دارند و نه محفلی که در آن وقت بگذارند و درباره ما صحبت کنند، البته در تمام این سال‌ها این روند حاکم بوده است و محدود به سال‌های اخیر نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، کارگردان سریال «مرد هزارچهره» در پاسخ به این پرسش که آیا اعتقاد دارید سیما قصد توجه بیشتر به طنز‌هایی به سبک مسعود ده‌نمکی و کم‌توجهی به سبک مدیری را دارد، گفت: اینگونه مسائل در جامعه دولبه است که یکی فرهنگی و یکی سیاسی است.

درباره بخش سیاسی مفصل صحبت خواهیم کرد اما درباره بخش فرهنگی می‌توان گفت که امکان دارد سیما به‌عمد چنین رویه‌ای را پیش‌ گرفته باشد که در این شرایط نیز بحث، سیاسی می‌شود اما اگر این رویکرد سیما عمدی نباشد می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که این رسانه در حال از دست‌دادن تعدادی آدم درجه یک به جز من است.

مدیری اضافه کرد: این روند از نبود کار‌ کارشناسی نشأت می‌گیرد. همه ما در تلویزیون و سینما می‌خواهیم پول درآوریم، آپارتمان بخریم، ویلا در شمال بخریم و در این شرایط اصلا بحث فرهنگی و هنری نداریم. تا جایی که من می‌دانم ساخت برنامه به نوعی شوق تبدیل شده‌ است.

من مشکلات و فجایع موجود در تلویزیون را می‌گویم. او در ادامه گفت: فردی را می‌شناسم که 11 تله فیلم را با هم می‌سازد. او به من زنگ زد و مرا برای بازی دعوت کرد و گفت، 11 تله فیلم را کار می‌کنم که عوامل صحنه و بازیگران آن مشترک هستند و همه آنها را رج می‌زنم. این درحالی است که در طول تاریخ و در هیچ جای جهان چنین عملکردی سابقه ندارد.

مدیری اضافه کرد: گاهی اوقات احساس بی‌انگیزگی می‌کنم. اکنون هم که اینجا هستم چنین حسی دارم چون به این می‌اندیشم که این بحث‌های ما چه نتیجه‌ای می‌تواند داشته باشد.

از آینده بیم دارم

قاسم جعفری، کارگردان سریال‌های «از نفس افتاده» و «مسافری از هند» چند روز پیش در انتقاد از عملکرد سازمان صدا و سیما در نامه‌ای خطاب به رئیس این سازمان نوشته بود: «به من نگاه نکنید که هنوز در خانه‌ام ماهواره ندارم تا از 3هزار شبکه رنگارنگ تلویزیونی قابل رؤیت در ایران با تمدن 7هزار سال تاریخ کهن بهره‌ هرچند کمی ببرم...

جایی خواندم که فقط 45 شبکه فارسی زبان در فضای مجازی علیه کشورمان فعالند و رسانه ملی ما به ریاست جنابعالی قرار بوده و هست به جنگ شبکه‌هایی که چون قارچ از هر نقطه‌ای می‌رویند برود. ‌شنیده‌ام فارسی‌وان با دوبله سریال‌هایی پربیننده متأسفانه گوی رقابت را از ما ربوده و کم کم مردم خصوصاً جوانان و نوجوانان در اوج ساعات پر بیننده تلویزیون به جای رسانه ملی، فارسی‌وان را تماشا می‌کنند.

وی در ادامه این نامه یادآور شده بود: «می‌دانیم که یکی دو سریال توسط کارگردان‌های خوبمان برای پخش از رسانه‌های ویدئویی در مرحله تولید است و این یعنی اینکه باید کم کم نگران شد که نکند تا چندی بعد مردم به جای نشستن پای کانال‌های خودی خواسته‌هایشان را جاهای دیگری پیدا کنند و تلویزیون ما کم کم از رونق بیفتد!

مگر نه اینکه با هجوم فیلم‌های زیرنویس دار روز دنیا این اتفاق برای سینمای نیمه جان ما افتاد و اقتصاد سینمای ملی ما را دچار بحران کرد و مردم امروزه با هزار تومان بهترین فیلم‌های روز سینمای جهان را کنار پیاده‌روها می‌خرند؟»

دفاع آقای مدیر از خود

روز شنبه عزت‌الله ضرغامی به دفاع از مجموعه تلویزیونی «در‌چشم باد» پرداخت و گفت: مجموعه «در چشم باد»، مجموعه‌ای موفق است اما اگر ریتم سریال مورد رضایت مردم نباشد تغییراتی در آن اعمال می‌شود.

وی در ادامه افزود: برخی مواقع با وجود برنامه‌ریزی‌های خوبی که انجام می‌شود و قصه‌های مناسبی که نوشته شده، احساس می‌کنیم ریتم مجموعه‌ مطلوب نیست و رضایت مخاطبان را جلب نمی‌کند. در چنین مواقعی قطعا تغییراتی را اعمال می‌کنیم. ضرغامی گفته بود: هدف ما رضایت و احترام به مخاطب است.

روز گذشته نیز مهدی فرجی مدیر شبکه یک اعلام کرد: بودجه ساخت «آشپزباشی» خیلی حرام نشده‌است. او در ادامه درباره ممنوع کار شدن فاطمه معتمد آریا در تلویزیون با توجه به حضورش در جشنواره کن گفت: من در این باره اطلاعی ندارم اما 2قسمت دیگر، مجموعه تلویزیونی «آشپزباشی» تمام می‌شود، بنابراین ممنوع‌التصویر شدن او معنی ندارد.

مدیر شبکه یک درباره ریتم کند تغییر قسمت‌های مجموعه تلویزیونی آشپزباشی از 40 قسمت به 26 قسمت و بودجه‌ای که صرف شده، توضیح داد: بودجه خیلی حرام نشده است.

تلقی اولیه درباره این سریال اینطور بود که در حدود 40 قسمت تهیه شود،  بعد از اینکه کار جلو رفت، کارگردان تصمیم گرفت برای بهتر شدن ریتم و خلاصه‌شدن قصه تغییراتی در قسمت‌های این مجموعه بدهد.

کد خبر 108811

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز