دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

رژیم صهیونیستی در جنایتی تمام عیار به کاروان کشتی‌های حامل کمک‌های انسان دوستانه برای مردم غزه در آب‌های بین‌المللی حمله کرد

که در این یورش حداقل 20 نفر از فعالان حقوق بشر جان خود را از دست دادند. همچنین در این حمله نزدیک به 100 نفر از افراد سوار بر یکی ازکشتی‌ها  زخمی شدند. شیخ رائد صلاح از رهبران نهضت اسلامی فلسطین و یک نویسنده معروف سوئدی از افراد حاضر در این کشتی‌ها بودند. گفته می‌شود که شیخ رائد  به‌شدت مجروح یا شهید شده است.

بیش از 800 نفر از فعالان حقوق بشر از جمله 15 نماینده پارلمان‌های اروپایی با 6 کشتی حامل کمک‌های انسان دوستانه موسوم به ناوگان آزادی برای شکستن محاصره 3ساله نوار غزه عازم این منطقه بودند که بامداد روز گذشته در 65کیلومتری ساحل غزه هدف حمله کماندوهای رژیم صهیونیستی قرار گرفتند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که نظامیان رژیم صهیونیستی با نقض قوانین بین‌المللی در آب‌های آزاد به وسیله بالگرد وارد این کشتی‌ها شده‌ و اقدام به تیراندازی به سوی فعالان حقوق بشر کرده‌اند.

‌کشتی‌های ناوگان آزادی که حامل 10 هزار تن کمک برای بیش از 5/1 میلیون فلسطینی ساکن نوار غزه از کشورهای ترکیه، انگلیس، یونان، ایرلند، الجزایر و کویت بودند عصر روز یکشنبه از قبرس عازم نوار غزه شدند.

نوار غزه بیش از 3 سال است که از سوی رژیم صهیونیستی با همکاری نزدیک دولت مصر تحت محاصره شدید قرار دارد و تلاش فعالان حقوق بشر برای شکستن محاصره این منطقه به‌شدت باعث نگرانی مقام‌های این رژیم شده بود.

پیش از این با اعلام عزیمت این کشتی‌ها مقام‌های رژیم صهیونیستی‌تهدید کرده بودند به هر قیمتی جلوی رسیدن کمک‌های انسان دوستانه را به نوار غزه خواهند گرفت. ناوگان آزادی عصر روز یکشنبه برای شکستن محاصره 3ساله نوار غزه از قبرس عازم این منطقه شده بود.

خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره که در یکی از این کشتی‌ها حضور دارد روز گذشته گزارش داد که نظامیان رژیم صهیونیستی به محض ورود به کشتی‌ها از گلوله‌های جنگی برای هدف قرار دادن فعالان حقوق بشر استفاده کرده‌اند. ارتباط تلفنی این شبکه تلویزیونی روز گذشته در حالی با خبرنگار خود قطع شد که صدای افرادی که به زبان عبری به سرنشین‌های کشتی توهین می‌کردند به وضوح شنیده می‌شد.

از سرنوشت فعالان حقوق بشر اطلاع دقیقی در دست نیست اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که تمامی این افراد از سوی نظامیان رژیم صهیونیستی بازداشت شده‌اند. روز گذشته رژیم صهیونیستی انجام این حمله را در کمال وقاحت تأیید کرد اما ارتش این رژیم گفته است
 10 نفر از فعالان حقوق بشر در حمله نظامیان این رژیم کشته شده‌اند.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی هم انجام این حملات در آب‌های بین‌المللی را تأیید کرد و با وجود این مدعی شد که این رژیم حق دفاع از خود را داشته است! دانیل آیالون، معاون وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی هم روز گذشته سازمان‌دهندگان کمک‌های انسان دوستانه به نوارغزه را عامل این حادثه دانست و آنها را مرتبط با سازمان‌های تروریستی خواند!

این در حالی است که تمامی رسانه‌های خبری در گزارش‌های خود تاکید کرده‌اند که همه کسانی که در این کشتی‌ها حضور داشته‌‌اند غیرنظامی بوده و هیچ نوع سلاحی برای دفاع از خود در اختیار نداشته‌اند. به‌دنبال این اقدام،  رژیم صهیونیستی با ترس از خشم فلسطینی‌ها نیروهای خود را به حالت آماده باش درآورده و در تمامی سرزمین‌های اشغالی وضعیت هشدار اعلام کرده است.

اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر دولت منتخب فلسطین روز گذشته با محکوم کردن جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به ناوگان آزادی غزه خواستار اقدام فوری جامعه بین‌المللی در این زمینه شد.

وی اعلام کرد: این جنایت یک رسوایی سیاسی و رسانه‌ای است و پیامدهایی برای اشغالگران به‌دنبال دارد. این جنایت با توسل به قدرت نظامی ظالمانه علیه افراد بی‌دفاعی که جز کمک‌های انسان دوستانه و امدادی به همراه نداشتند و خواستار رسیدن به غزه بودند، صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه با وجود چنین جنایتی مذاکرات معنایی ندارد خواستار توقف مذاکرات مستقیم و غیرمستقیم با رژیم صهیونیستی شد. همچنین روز گذشته دولت‌های ترکیه، اسپانیا، یونان و دانمارک سفیران رژیم صهیونیستی را برای ادای توضیح در این رابطه فراخواندند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم که با وجود جنایات رژیم صهیونیستی همچنان مشغول مذاکره با این رژیم است روز گذشته به‌خاطر حمله به ناوگان آزادی 3 روز عزای عمومی در اراضی فلسطینی اعلام کرد. وی در گفت‌وگو با تلویزیون رسمی فلسطین، حمله صهیونیست‌ها به این ناوگان را محکوم کرده و آن را یک جنایت و کشتار توصیف کرد. اعراب ساکن سرزمین‌های اشغالی هم اعلام کرده‌اند دست به یک اعتصاب گسترده خواهند زد.

محمد کرباسی

کد خبر 108728

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز