همشهری آنلاین: رئیسان‌جمهور ایران و برزیل درباره بیانیه سه جانبه تهران گفت‌وگوی تلفنی کردند.

به گزارش ایسنا دکتر محمود ‌احمدی‌نژاد در مکالمه تلفنی با لولا داسیلوا، همتای برزیلیایی خود با تقدیر از پیگیری‌ها و مواضع شجاعانه‌ وی در خصوص بیانیه سه‌جانبه تهران گفت: با اقدامات انجام شده در این خصوص، شرایط مناسبی در دنیا بوجود آمده که همین راه را تا آخر ادامه خواهیم داد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بیانیه تهران در جهت صلح و دوستی و برادری به معیار و شاخصی در مناسبات بین‌المللی تبدیل شده است، اظهار داشت: بیانیه تهران زبان دل همه ملت‌ها بود و همه طرفداران عدالت و دوستی در جهان از آن حمایت کردند. [توافق 10 ماده‌ای ایران، ترکیه و برزیل]

رئیس‌جمهور گفت: ایران و برزیل با کمک هم می‌توانند در راستای منافع ملت‌های خود و جهان اقدامات مناسب و سازنده‌ای انجام دهند.

دکتر ‌احمدی‌نژاد افزود: بیانیه سه‌جانبه تهران، شروع یک اقدام بزرگ جهانی در راستای عدالت ، صلح و امنیت جهانی بود و باید با همکاری هم، آن را به پایان رساند. دو کشور در ادامه این راه همچنان در کنار هم خواهند بود البته مخالفین عدالت از این موضوع ناراحت هستند اما زبان بی‌عدالتی طرفداری ندارد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ایران و برزیل برای پیگیری اهداف عدالت‌جویانه و صلح‌طلبانه همواره در کنار هم خواهند بود.

لولاداسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل نیز در این تماس تلفنی، بیانیه سه جانبه ایران، برزیل و ترکیه را با اهمیت و تاثیر گذار دانست و گفت: این بیانیه اعضای دائمی شورای امنیت را در وضعیت بسیار حساسی قرار داده است. در این شرایط ادامه هماهنگی و همکاری‌های دو کشور می‌تواند بسیار مفید و نتیجه‌بخش باشد.

وی در ادامه با اشاره به پیگیری‌ها و رایزنی‌های خود در خصوص بیانیه تهران گفت: در اجلاسی که اخیراً در برزیل برگزار شده بود همه روسای جمهور شرکت‌کننده از ابتکار ما کاملاً حمایت‌ کردند و البته در راستای جلب حمایت از این بیانیه همچنان به تلاش‌ها و تماس‌های خود با سران کشورهای جهان ادامه خواهم داد و قرار است در هفته جاری با سارکوزی، مدودف و همتای چینی خود نیز تماس داشته باشم.

لولا داسیلوا تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران قطعاً می‌تواند روی همکاری و کمک برزیل اطمینان کامل داشته باشد.

رئیس‌جمهور برزیل همچنین اجلاس نیویورک را موفقیت بزرگی برای ایران ارزیابی کرد و گفت:‌ تهران در این اجلاس و در خلال مذاکرات ان. پی. تی در سازمان ملل، موفقیت بسیار بزرگ و ارزشمندی به دست آورد.

کد خبر 108700

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز