مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: برخلاف آنچه در فرهنگ غرب و مقلدین آنها رسوخ نموده است حضرت امام؛ زن را نه تنها موجودی ضعیف و وابسته نمی شمرد، بلکه معتقد است:

 احترامات بی حد رسول الله به این مولود شریف (حضرت زهرا(س)) نشان می دهد که زن، بزرگی ویژه‌ای در جامعه دارد.

به گزارش سرویس نگاه ژرف خبرگزاری زنان ایران، امام خمینی «ره» با استفاده از روش شناسی فقه پویا، نگرشی کاملاً متفاوت نسبت به زن را در جامعه عرضه کردند و زمینه مشارکت سیاسی زنان را در عرصه مبارزات ضد رژیم قبل از پیروزی انقلاب و همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پس از پیروزی، با هدف تثبیت نظام جمهوری اسلامی فراهم آورند.

مروری هر چند اجمالی بر آثار و اندیشه ها و سیره عملی حضرت امام خمینی «ره»، نشانگر آن است که می توان دیدگاه های ایشان در مورد زنان را در سه مقوله ذیل جای داد:

1- تبیین الگوی مطلوب زن مسلمان:
تاکید ایشان در این زمینه بر محور تبیین شخصیت الگوی بانوی بزرگ اسلام حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) استوار بود. در این الگوسازی ها نقش اجتماعی زن مسلمان مورد تاکید قرار می‌گیرد که ضمن رعایت قوانین و قواعد اسلامی ،در اجتماع نیز حضوری موثر و تعیین کننده دارد.

2- توصیف وضعیت عینی و اجتماعی و فرهنگی زمان قبل و بعد از انقلاب اسلامی ؛
اندیشه های ایشان در این بخش بر آسیب شناسی وضعیت اجتماعی - فرهنگی زنان پیش از انقلاب اسلامی و تبیین جایگاه و نقش ارزشمند زنان مسلمان در نهضت های اسلامی معاصر به ویژه در انقلاب اسلامی ایران و در جوامع اسلامی متمرکز می شود.

3- ارائه راهبردها و رهنمودهای اجتماعی،سیاسی و فرهنگی مربوط به مساله زنان در راستای موضع گیری خویش نسبت به آنها در برهه های مختلف نهضت اسلامی

حضرت امام معتقد است: ((زن نقش بزرگی در اجتماع دارد.زن مظهر تحقق آمال بشر است. زن پرورش دهنده زنان و مردان ارجمند است.زن مربی جامعه است. مربی انسان ها زن است. سعادت و شقاوت کشورها بسته به وجود زن است. زن با تربیت صحیح خود انسان را درست می کند و با تربیت صحیح خود کشور را آباد می کند.

4- مبدأ همه سعادت ها از دامن زن است.

زن مبدأ همه خیرات است. نقش زنان در عالم از ویژگی های خاص برخوردار است صلاح و فساد یک جامعه از صلاح و فساد زنان آن جامعه سرچشمه می گیرد.

زنان عصر ما ثابت کردند که در مجاهده همدوش مردان بلکه مقدم بر آنانند. همین ها که مظهر عفاف هستند،در نهضت پیش قدم بودند و در ایثار مال هم پیشقدم))

حضرت امام خود را مرهون زنان متعهدی می داند که پیشاپیش مردان به میدان رفته و سد عظیم شاهنشاهی را در هم شکستند و همه سرافرازی مردان را مرهون شجاعت زن های شیردل می داند. همچنین حضرت امام در ادامه اینگونه سفارش کردند: امروز خانم ها باید به وظایف اجتماعی و دینی خود عمل کنند و عفت عمومی را حفظ کنند و روی آن عفت عمومی کارهای اجتماعی و سیاسی را انجام دهند.

خانواده در نظام تربیتی امام خمینی «ره» جایگاه ویژه ای دارد. خانواده مبدأ بروز و ظهور عواطف انسانی و رکن عمده در استواری یک جامعه است و مادر در تربیت کودک نقش اساس بر عهده دارد. حضرت امام «ره» در این باره می فرمایند: ((دامن مادر بزرگترین مدرسه ای است که فرزند در آن جا تربیت می شود و شغل تربیت فرزند از همه شغل ها بالاتر است. در اینجا مقصود چگونگی تربیت کودک نیست ، بلکه نفس تربیت کردن مورد نظر است.

نه ماه همراهی کودک و مادر با هم و سپس وابستگی شدید کودک به مادر برای غذا و مراقبت به همراه مهر و عطوفت مادری موجب می شود تا او جایگاه ویژه‌ای در تربیت کودک و شکل گیری شخصیت وی داشته باشد.انسان های بزرگ پرورش یافته دامان مادران بزرگ هستند.

امام خمینی ((ره)) در مقایسه بین نقش قرآن و مادر می فرمایند:

((قرآن کریم انسان ساز است و زنان نیز انسان ساز))ایشان وظیفه مادر را با انبیای الهی یکی دانسته و سعادت  و شقاوت ملت، کشور و دین را در پرتو تربیت مادران می‌دانند.

ایشان همچنین اشاره می کنند: ((خداوند شما را برای تربیت انسان ها که شغل انبیاست حفظ کند.اگر یک بچه خوب تربیت کنید، ممکن است همان یک بچه یک ملت را تامین کند. اگر یک بچه بد هم خدای نخواسته در دامن شما بزرگ شود، ممکن است فساد در جامعه پیدا شود.

حضرت امام ((ره)) ریشه بیشتر بزهکاری ها و مفاسد اجتماعی را در نتیجه عدم درک محبت های مادری می‌دانند.

ایشان معتقدند در سختی ها و تنگناها، در اوج درد و رنج، اولین پناهگاه کودک مادر است. مادری که بچه اش گرفتاری دارد و می‌خواهد او را نجات دهد، آن قدر که الطاف مادر او را آرام می‌کند دارو و درمان در فرزند تاثیر ندارد. مادر آرامش را به فرزند می‌دهد.

همچنین تأکید ایشان در خصوص فرهنگ سازی مناسب جهت فراهم کردن شرایط برای حضور فعالانه زنان مسلمان در عرصه‌های اجتماعی،سیاسی و فرهنگی را می‌توان چنین خلاصه کرد:

*نقش زنان در تربیت و سازندگی افراد جامعه و جامعه اسلامی (به ویژه جوانان موحد) و سهم بزرگ آنها در انقلاب اسلامی

*نیازمندی جامعه جامعه  اسلامی به حضور و جهاد زنان برای پیشبرد مسیر نهضت اسلامی

*آزادی زنان در حوزه های گوناگون فعالیت های اقتصاد

*لزوم تلاش بانوان در تربیت نیروهای توانا برای انجام کارها و فعالیت های عمرانی کشور

*نقش عظیم زنان در سازندگی جامعه اسلامی برای قطع وابستگی به نظام‌های خودگانه

*پیشگامی زنان مسلمان در مجاهدت مالی و ضرورت وقف امکانات خود برای اسلام و نظام اسلامی

بنابر این ملاحظه می شود از دیدگاه امام، زن مسلمان نه تنها قادر به اجرای نقش سیاسی و فرهنگی در جامعه اسلامی است بلکه به خوبی می‌تواند و می‌بایست در عرصه‌های اقتصادی نیز به گونه ای موثر نقش آفرین باشد.

حضرت امام ((ره)) مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان و دخالت در سرنوشت خود و ارتقای شئون اجتماعی زنان را نه تنها حق بانوان می‌داند، بلکه تکلیف شرعی،عمل به وظیفه دینی و اجابت دعوت الهی می‌شمارند، و این همان الگویی است که ما را در شناخت بیشتر دین یاری می‌دهد و یک عامل اساسی در برتری اسلام به جهت تکریم شخصیت زنان و حمایت از حقوق اجتماعی و سیاسی آنان و تأکید بر مشارکت و حضور آنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی در مقایسه با دیگر مکاتب و نظام هاست.

از دیدگاه متعالی حضرت امام ((ره))، زن محور توسعه و رکن اصلی نظام اسلامی است و باید با دادن نقش انسانی مساویبه او، از توان انسانی و سازنده اش برای مصالحه تمام اجتماع به شکل بهتری استفاده کرد.

امام خمینی ((ره)) می فرمایند: ((زن انسان و مربی جامعه است. سعادت و شقاوت کشور ها بسته به وجود زن است. زن با ایجاد محیطی سالم می‌تواند سنگ بنای جامعه انسانی قدرتمند، آینده نگر و آرام را فراهم سازد. بدون خانواده سالم، جامعه از لحاظ عاطفی گسسته و از لحاظ معنوی و روحی آسیب پذیر و آلوده به جنایت می گردد.))

کد خبر 108615

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز