مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: میانه شب بود که کمر والنتین اووگابری شروع به درد گرفتن کرد. شوهر او به بیرون دوید تا ژرمانی اوورا، بهداشتیار روستای‌شان در دامنه‌های حاصلخیز پارک ملی آتشفشان‌های روآندا خبر کند.

 اوورا که مرکز بهداشتی محلی به او یک تلفن همراه داده است، یک اس ام اس اورژانس فرستاد و در کمتر از یک ربع ساعت، یک آمبولانس والنتین را بیمارستان رساند و دقایقی بعد سومین کودک خانواده اووگابری به دنیا آمد.

 والنتین در کنار خانه ساخته شده از خشت و بامبو در سایه آتشفشان کاریسیمبی، محل زندگی برخی از نادرترین گوریل‌های کوهستانی به خبرنگاران می‌گوید: "ما کودک‌مان را مانیراکوزه نامیدیم که به معنای "خدا را شکر" است."

اگر به خاطر و جود سرویس جدید اس‌ام‌اس سریع رواندا نبود، والنتین در آن وضع آشفته باید برای رسیدن به نزدیک‌ترین شهر روی یک برانکارد دست‌ساز به پایین تپه برده می‌شد.
 در روآندا نیز ماند بسیاری از بخش‌های آفریقا شبکه تلفن ثابت درد خارج از پایتخت و شهرهای بزرگ تقریبا وجود ندارد.

برنامه "اس‌ام‌اس سریع"- یک برنامه مشترک میان سه سازمان وابسته به سازمان ملل- در  منطقه موسانزه در روآندا در حال آزمایش است و 432 بهداشتیار تلفن‌های همراه برای اجرای آن دریافت کرده‌اند.

بهداشتیاران زنان باردار در دهکده‌های‌شان را از طریق اس‌ام‌اس‌های رایگان ثبت‌نام می‌کنند و به طور مرتب شرایط آنها را به یک سرور مرکزی در پایتخت، کیگالی، می‌فرستند. این زنان به این شیوه در طول بارداری‌شان تحت نظر قرار می‌گیرند، و آنهایی که وضعیت پرخطری دارند برای چک‌آپ به بیمارستان برده می‌‌شوند.

بر اساس آمار سازمان ملل رواندا، بالاترین تراکم جمعیت در آفریقا را دارد، و از لحاظ میزان مرگ و میر مادران یکی از بدترین رده‌ها در جهان را به خود اختصاص می‌دهد.

منبع: خبرگزاری فرانسه

کد خبر 108611

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز