همشهری آنلاین: واشنگتن و توکیو توافق کردند که فعالیت پایگاه تفنگداران دریایی آمریکا در جزیره اوکیناوا ادامه یابد

و بر اهمیت هم پیمانی امنیتی و لزوم حفظ نیروهای آمریکایی در ژاپن تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از آسوشیتدپرس، این دو هم پیمان در بیانیه‌ای مشترک توافق کردند که پایگاه فوتنما را به بخش شمالی این جزیره منتقل کنند.

این تصمیم در راستای توافقنامه حاصل شده در سال 2006 محقق شد اما نشان دهنده عدم وفاداری یوکیو هاتویاما، نخست وزیر ژاپن به قولش است.

براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هاتویاما سپتامبر گذشته پیش از به قدرت رسیدن قول داده بود که پایگاه فوتنما را از جزیره اوکیناوا خارج کند اما پس از گذشت چند ماه از فعالیت وی در این سمت و مذاکرات بی‌نتیجه میان واشنگتن و مقامات اوکیناوا، نخست وزیر ژاپن اعتراف کرد که این پایگاه لازم است در جزیره اوکیناوا باقی بماند.

مقام‌های نظامی و کارشناسان امنیتی معتقدند که این موثر است که پایگاه فوتنما در جزیره اوکیناوا باقی بماند چون هلی‌کوپتر‌ها و تجهیزات هوایی که از تفنگداران دریایی در این پایگاه حمایت می‌کنند در این جزیره مستقر هستند و خارج کردن این پایگاه ممکن است باعث کندی هماهنگی میان تفنگداران دریایی و پاسخ سریع آنها بر مواقع اضطراری شود.

در این بیانیه از سوی هیلاری کلینتون و رابرت گیتس، وزیران خارجه و دفاع و هم‌چنین کاتسویا اوکادا و توشیمی کیتازاوا، وزیران خارجه و دفاع ژاپن منتشر شد، آمده است که آمریکا و ژاپن این امر را به رسمیت می‌شناسند که یک حضور قوی نیروهای ارتش آمریکا در ژاپن از جمله در جزیره اوکینا بازدارندگی و توانایی لازم برای دفاع از ژاپن و حفظ ثبات منطقه‌ای ایجاد می‌کند.

هم‌چنین رئیس جمهور آمریکا امروز در گفت‌وگویی تلفنی با نخست وزیر ژاپن از این که دو کشور بر سر این موضوع توافق کردند ابراز رضایت کرد.

در این بیانیه عنوان شد: وزیران خارجه و دفاع آمریکا و ژاپن بر اهمیت پاسخ به نگرانی‌های مردم اوکیناوا پاسخ می‌دهند و در این راستا این پایگاه را به منطقه شمالی این جزیره منتقل می‌کنند.

قرار است هاتویاما نیز اواخر امروز در کنفرانس خبری در مورد پایگاه فوتنما توضیح دهد.

کد خبر 108393

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز