پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک با حضور بیش از 500نفر از اساتید، مدیران و کارشناسان این حوزه و با شعار «روابط عمومی الکترونیک؛ روابط عمومی کاربردی»، بیست‌و‌هشتم اردیبهشت در هتل المپیک تهران برگزار شد.

این همایش سعی دارد با شیوه‌های مختلف و با استفاده از نظر اساتید ارتباطات و به ویژه  از طریق تولید کتاب، مجلات تخصصی، فیلم و انواع ابزار فرهنگی و آموزشی به توسعه روابط عمومی الکترونیک کمک کند.

تقی‌پور انتشار 13‌عنوان کتاب تخصصی از سوی دبیرخانه را در کنار فعالیت سایت اطلاع رسانی و ایجاد بانک مقالات روابط عمومی الکترونیک با بیش از 150‌مقاله، گامی در این جهت دانست و افزود: همزمان با برگزاری پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک از 4‌جلد کتاب چاپ اولی رونمایی شده و امیدواریم تا همایش سال آینده به عدد 20 جلد کتاب برسیم. وی با اعلام اینکه تاکنون بیش از 20‌ویژه نامه مطبوعاتی در این حوزه منتشر شده است به معرفی دکتر محمد سلطانی فر به‌عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک در سال‌89 پرداخت و اضافه کرد: باید به‌دنبال الگو‌سازی‌ برای نسل جوان باشیم و معتقدم این قبیل اقدامات علاوه بر اینکه مسئولیت‌های اجتماعی و علمی استاد برگزیده را سنگین کرده، دورنمای فعالیت جوانان را روشن می‌کند. وی از انتشار نخستین شماره ماهنامه تخصصی مدیریت ارتباطات به‌عنوان یکی دیگر از برنامه‌های روز جهانی ارتباطات خبر داد.

بیانیه کمیته علمی همایش

در این بیانیه آمده بود:دبیرخانه همایش به‌عنوان مشوق و حامی بحث‌های مرتبط با EPR همواره تلاش کرده با برگزاری دوره‌های آموزشی در قالب کارگاه‌های عملی، همایش‌های سالانه، انتشار کتاب‌ها و نشریات مرتبط و فرهنگسازی در حیطه روابط عمومی الکترونیک به تولید ادبیات و دانش در این عرصه نو کمک کند. خدا را سپاسگزاریم که اکنون به همت دبیرخانه همایش و با همکاری اساتید، نخبگان، فرهیختگان و پژوهشگران روابط عمومی و علوم ارتباطات و مشارکت صاحب‌نظران و پژوهشگران این حوزه شاهد تولید مقالاتی بیشتر و انجام تحقیقاتی فراگیرتر در زمینه کاربردهای روابط عمومی الکترونیک در جامعه هستیم. فراخوان پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک در دی ماه سال‌1388 با محوریت روابط عمومی الکترونیک؛ روابط عمومی کاربردی منتشر شد.

کمیته علمی همایش با بررسی محتوای مقالات دریافت شده موارد زیر را اعلام می‌دارد: 1- هنوز تا رسیدن به معیارهای مطلوب تولید مقاله علمی در زمینه روابط عمومی الکترونیک فاصله داریم. یکی از دلایل این موضوع به عدم‌آموزش‌های آکادمیک در جامعه روابط عمومی کشور ارتباط دارد.2- مشکل دیگر اکثر مقالات تک‌بعدی بودن موضوعات و اشتباه گرفتن اتوماسیون اداری و دیجیتال‌شدن با روابط عمومی الکترونیک است.3- اکثر مقالات از ضعف تدوین، لینک نشدن بخش‌های مختلف مقاله و به هم پیوسته نبودن رنج می‌برند. به‌نظر می‌رسد دلیل اصلی این موضوع فقدان انسجام در یافته‌های نویسندگان و تلاش کافی نکردن برای ایجاد منطق نوشتاری در سراسر مقاله است.4- مانند سال‌های گذشته ضعف روش منبع‌نویسی و ارجاعات در اکثر مقالات به چشم می‌خورد.

روش غالب در منابع علمی برای ارجاعات روش APA است که شیوه نامه آن در اکثر ژورنال‌های علمی و پژوهشی وجود دارد.5 - در تدوین مقالات و انتخاب موضوعات به جنبه‌های انسانی و اجتماعی EPR کمتر توجه شده است. 6- برخی از مقالات ترجمه محور است، اخذ منابع علمی دنیا نه‌تنها نکوهیده نیست بلکه درصورت استفاده دقیق و به جا ستوده نیز هست اما ترجمه کلمه به کلمه حرف‌های دیگران ضرورتا به معنای ارائه و تولید مقاله علمی نیست. چه بسا تجربیات و دیدگاه‌های یک کارگزار روابط عمومی در ایران با تدوین درست و رعایت متدولوژی علمی بتواند به مقاله‌ای ارزشمند و قابل استناد تبدیل شود.

شاید بتوان با همکاری مشترک دست‌اندرکاران پرتجربه روابط عمومی و فرهیختگان دانشگاهی، مقالاتی پربارتر از آنچه تا‌کنون ارائه شده تولید کرد؛ مقالاتی که ضمن رعایت متد علمی، برخاسته از عمق مسائل و مشکلاتی باشد که جامعه روابط عمومی کشور با آن دست به گریبان است. 7- باید توجه داشت روابط عمومی الکترونیک پیش و بیش از آنکه تکنولوژی باشد فلسفه است و تغییر پارادایم حاکم بر روابط عمومی موجود مستلزم تغییر فلسفه، بینش و رویکرد عمومی به دانش روابط عمومی است. تکنولوژی‌ها در نهایت در خدمت این نوع تغییر نگرش خواهد بود.

ایجاد اتحادیه‌ای در صنف روابط عمومی

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت: روابط عمومی الکترونیک در دولت ارتقا خواهد یافت و به‌زودی شاهد الکترونیک شدن روابط عمومی‌های دستگاه‌های دولتی خواهیم بود تا روابط عمومی تحت‌تأثیر نظرات مختلف دستگاه‌ها قرار نگیرد. وی ادامه داد: مسیر لازم برای رسیدن به این امر در دستور کار است و به‌زودی ابلاغ خواهد شد. اسفندیار رحیم‌مشایی در این همایش بر لزوم ایجاد اتحادیه‌ای در صنف روابط عمومی تأکید و اظهار کرد: اتحادیه امری لازم و ضروری است و مسائل صنف را پشتیبانی می‌کند.

تجلیل از نویسندگان مقالات برتر

در ادامه برگزاری پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک مقالات برتر معرفی و نویسندگان آنها لوح تقدیر و هدایای خود را دریافت کردند. بر این اساس مقاله جواد افتاده با عنوان «آینده روابط عمومی در عصر رسانه‌های اجتماعی»، مقاله مشترک دکتر نسیم مجیدی قهرودی و کبری گلستانی با عنوان «نانو مدیا و روابط عمومی مجازی»، مقاله فاطمه بشارت نیا با عنوان« استانداردها و الزامات در روابط عمومی الکترونیک» (مطالعه موردی بانکداری الکترونیک) و مقاله سعید نوری آزاد با عنوان «استفاده از فناوریRFID در روابط عمومی» به‌عنوان مقالات برتر معرفی شدندو نویسندگان آنها مورد تقدیر قرار گرفتند. در ادامه 10مقاله علمی در پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک ارائه شد.

اظهارات معاون وزیر ICT

«روابط عمومی، رگولاتور» عنوان مقاله‌ای بود که توسط دکتر محمد کرم‌پور، معاون وزیر ICT و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک ارائه شد.

«ارتباطات عمومی همگرا؛ مدلی برای مدیریت نوآورانه روابط عمومی الکترونیک شهر و شهروندان» عنوان مقاله‌ای بود که توسط دکتر حسن بشیر، عضو هیأت علمی و رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) ارائه شد. وی با اشاره به تحول مفهوم ارتباطات گفت: در شرایط جدید جهانی، روابط و ارتباطات الکترونیک و دیجیتال جایگاه ویژه‌ای را در تعامل انسان‌ها با یکدیگر و با ابزارهای مختلف به‌وجود آورده است.

پانل تخصصی

موانع و چالش‌های استقرار نظام روابط عمومی الکترونیک در یک پانل تخصصی با مدیریت دکتر حمید ضیایی‌پرور و با حضور ابراهیم رستمیان‌مقدم، دکتر سعید خال و هادی کمرئی از اساتید و کارشناسان روابط عمومی مورد بررسی قرار‌گرفت.

ابتدای این پانل دکتر ضیایی‌پرور با انتقاد شدید از عدم‌مشخص شدن سرنوشت طرح تکفا به طرح 10‌چالش حوزه روابط عمومی الکترونیک در بخش‌های سیاستگذاری و اجرا پرداخت و گفت: روابط عمومی الکترونیک زیر مجموعه‌ای از دولت الکترونیک است. وی از پایین بودن سرعت اینترنت به‌عنوان یکی از چالش‌های مهم عدم‌استقرار نظام روابط عمومی الکترونیک نام برد. در این پانل تعدادی از شرکت‌کنندگان به طرح دیدگاه‌های خود و موانع موجود پرداختند.

تجلیل از مقام علمی دکتر محمد سلطانی فر

مراسم تجلیل از مقام علمی دکتر محمد سلطانی فر به‌عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک با حضور پرشوراساتید، دانشجویان و شرکت‌کنندگان در این همایش برگزار شد.
دکترعبدالله جاسبی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران،  دکتر اکبر فرهنگی، دکتر حسن بشیر، دکتر سعید رضا عاملی و دکتر یونس شکرخواه  در این مراسم حضور داشتند.همچنین نمایندگان سازمان‌ها و انجمن‌ها ‌لو‌ح‌های تقدیر خود را به وی تقدیم کردند.

کد خبر 108286

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز