همشهری آنلاین: رییس سازمان حج و زیارت، با بیان اینکه سقف قیمت سفر حج امسال چهار میلیون و 104 هزار تومان است، گفت:

قیمت سقف سفر حج در مقایسه با سال گذشته، حدود 400 هزار تومان افزایش یافته است.

به گزارش، علی لیالی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: قیمت کف سفر حج، امسال دومیلیون و 543 هزار تومان است که در مقایسه با سال 87 که دو میلیون و 291 هزار تومان بود، در حدود 300 هزار تومان افزایش داشته است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال ادامه داد: افزایش قیمت تمام شده سفر حج به ایستگاههای پروازی و امکانات ارایه شده به زایران که بیشترین آن مربوط به حوزه اقامتی است، برمی گردد.

لیالی توضیح داد: در برخی استان ها همچون آذربایجان شرقی با توجه به افزایش قیمت سفر حج، امسال شاهد حدود 7/2 درصد کاهش قیمت هستیم و در سایر استان ها همچنین بین 3 تا 7 درصد شاهد افزایش قیمت بوده ایم.

رییس سازمان حج و زیارت افزود: برنامه اعزام زایران از 17 ایستگاه پروازی انجام می شود که 10 ایستگاه به پروازهای هواپیمایی سعودی و هفت ایستگاه به هواپیمایی کشوری اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه اعزام 98 هزار و 500 نفر به حج تمتع قطعی شده است، گفت: از این تعداد 88 هزار نفر زایر و مابقی عوامل اجرایی و دست اندرکاران حج هستند.

لیالی اضافه کرد: 48 هزار نفر در قالب مدینه قبل و 47 هزار نفر مدینه بعد که 50 درصد انتقال، توسط هواپیمایی سعودی و 50 درصد توسط هواپیمایی ملی صورت می گیرد، اعزام می شوند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: برنامه اعزام زایران حج از 29 مهر تا 18 آبان ماه امسال و در قالب 630 کاروان انجام می شود.

وی یادآورشد: ثبت نام زایران در کاروان های حج از پنجشنبه - ششم خرداد ماه جاری - در استان ها و از روزجمعه - هفتم خرداد ماه - در تهران و شهرستان ها آغاز می شود.

کنترل شدید برای جلوگیری از خروج زایران معتاد

رییس سازمان حج و زیارت در ادامه به کنترل شدید ایستگاههای پروازی با همکاری نیروی انتظامی در ایام حج تمتع اشاره کرد و گفت: قوانین عربستان بسیار سختگیرانه است و از سویی ما مشکل اداره زایر معتاد را در موسم حج داریم که این امر از لحاظ قانونی و از نظر مسوولان نظام، غیرقابل پذیرش است.

لیالی با اشاره به سختگیری های اعمال شده در مبادی خروجی کشور در فرآیند اعزام عمره گزاران و کنترل حمل احتمالی مواد مخدر به عربستان اظهار داشت: متاسفانه به رغم اطلاع رسانی وهشدارهای مکرر، حدود 50 نفر در این رابطه دستگیر و گذرنامه های آنان باطل شده است و دو نفر نیز در عربستان دستگیر و زندانی شدند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تا آخر هفته جاری تعداد اعزام شدگان به عمره به 55 هزار نفر می رسد ، ابراز امیدواری کرد که میزان تخلف های ثبت شده در زمینه مواد مخدر با توجه به همکاری ارزشمند نیروی انتظامی در ایستگاههای پروازی، افزایش نیابد.

وی تصریح کرد: معاینات دقیق و تخصصی پزشکی از سوی هیات پزشکی حج در برنامه اعزام زایران تمتع اعمال می شود. مسوولیت سلامت و کنترل زایران به عهده پزشک و مدیر کاروان است.

تاکید بر رعایت حجاب زایران ایرانی در حج و عمره

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به موضوع لزوم رعایت حجاب زایران ایرانی در حج و عمره پرداخت و گفت: رعایت حجاب در سفرهای زیارتی بخصوص حج وعمره یک موضوع حداقلی و طبیعی است که عدم رعایت آن حتی در حد یک دهم درصد نیز قابل تحمل نخواهد بود.

لیالی یادآورشد: خوشبختانه زایران ما از لحاظ دینی و فکری در سطح بالایی قرار دارند و آن اندک زایری که احیانا حجاب اسلامی را رعایت نمی کنند، باور داریم که آگاه نیستند.

رییس سازمان حج و زیارت، ارتقای آگاهی و آموزش زایران را وطیفه روحانیون کاروان ها و دست اندرکاران امور فرهنگی حج و زیارت دانست و ادامه داد: روحانیون موظف به تذکر و توصیه هستند.

به گفته وی، "منزه بودن" از شرایط حضور زایران در سرزمین وحی است اما شرایط رعایت حج و زمینه های مختلف در قالب شیوه نامه به مدیران کاروان ها ابلاغ شده است.

 49 ردیف قیمتی برای انجام سفر حج

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه 49 ردیف قیمتی در جدول سفر حج گنجانده شده است، گفت: قیمت تمام شده سفر حج برای زایران مبتنی بر دو معیار ایستگاه پروازی و محل اقامت در عربستان است اما سایر خدمات اعم از غذا، چادر، ایاب و ذهاب، برای عموم زایران یکسان است. 

وی در عین حال افزود: محدودیت امکانات و حجم بالای زایر اجازه نمی دهد که حق ویژه ای برای زایرانی که عنوان می شود، قیمت بیشتری برای سفرشان پردخته اند، قایل شویم. بنابراین، بجز اقامت سایر خدمات میان زایران یکسان است.

لیالی تصریح کرد: برای آگاهی زایران به تمامی مدیران حج و زیارت استان ها اعلام کردیم که در صورت مراجعه زایر، ریز هزینه ها و قیمت تمام شده حج به آنان ارایه شود.

وی تاکید کرد: هیچ چیز قابل پنهان نداریم و همه چیز شفاف و قابل بیان است.

انگشت نگاری زایران، موضوعی که قابل پیش بینی نیست

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به موضوع چالش برانگیز انگشت نگاری از زایران در موسم حج اشاره کرد و گفت: انگشت نگاری بحث سنگینی است و کشورها بر اساس قوانین خود نسبت به آن اقدام می کنند. انگشت نگاری از زایران حج سال گذشته در عربستان عمومیت داشت و مختص ایرانیان نبود.

لیالی در عین حال یادآورشد که بحث انگشت نگاری از زایران را امسال مراقبت می کنیم و قبل از اعزام حجاج، موضع مسوولان سعودی را جویا می شویم تا بتوانیم زایران را نسبت به این موضوع توجیه کنیم.

سوء مدیریت در تاخیر پروازی حج قابل قبول نیست
 
رییس سازمان حج و زیارت همچنین به موضوع تاخیر پروازی در موسم حج که گلایه های بسیاری را در طول سنوات اخیر به همراه داشته است، اشاره کرد و گفت: بدیهی است که تاخیر به دلیل نقض فنی یا شرایط آب و هوایی قابل پذیرش است اما آنچه قابل پذیرش از سوی مردم نیست، سوء مدیریت است.

وی به رایزیی های صورت گرفته میان مسوولان حج و زیارت و هواپیمایی اشاره کرد و گفت: تلاش داریم که مشکلات قبل، امسال تکرار نشود اما برخی تاخیرها اجتناب ناپذیر است

کد خبر 108237

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز