دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: آیین پایانی سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت یادواره فتح خرمشهر در شامگاه دوم خرداد و در شب سالگرد آزادسازی خرمشهر در سالن خلیج‌فارس خرمشهر برگزار شد.

در آیین پایانی این جشنواره سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سال آینده چهاردهمین دوره‌ جشنواره تئاتر مقاومت به نیت 14 معصوم رونق و گسترش خواهد یافت، این نوید را داد که سال آینده این جشنواره بین‌المللی برگزار خواهد شد تا پیوندی بین مقاومت در ایران و کشورهای همسایه و همه مناطق نیازمند این مسئله، برقرار شود.

وعده بین‌المللی شدن

وعده جذاب بین‌المللی شدن را می‌توان در بیشتر جشنواره‌ها از سوی مسئولان شنید؛ کمااینکه در یازدهمین دوره جشنواره ملی تئاتر مقاومت هم زمزمه‌های بین‌المللی شدن جشنواره به گوش رسید.

اما سال بعد، به‌علت پایین بودن کیفیت آثار شرکت‌کننده از کشورهای ترکیه، لبنان، کردستان عراق، انگلستان، افغانستان و فلسطین دست‌اندرکاران دوازدهمین دوره این جشنواره ترجیح دادند که آن را به همان شکل سابق و صرفا ملی برگزار کنند.

در همان دوره جشنواره یک نمایش از حزب‌الله لبنان واجد شرایط حضور در جشنواره بود و نظر هیات انتخاب را هم جلب کرد اما آماده نبودن گروه و تداخل برنامه‌های بازیگران باعث شد که حضور این گروه نمایشی در ایران منتفی شود.

با این حال، سال پیش هم این وعده داده شد که امسال جشنواره بین‌المللی خواهدشد ولی سیزدهمین دوره از جشنواره باز هم به‌صورت ملی برگزار شد تا در اختتامیه این دوره از جشنواره مجددا، وعده‌هایی برای بین‌المللی شدن این جشنواره مطرح شود.

در همین حال محمد جمال‌پور، دبیر جشنواره که در مراسم اختتامیه حضور نداشت، پیش از برگزاری این مراسم به ایسنا گفت که بحث‌هایی درباره بین‌المللی شدن جشنواره انجام شده ولی نمی‌توان قول داد که در سال آینده این اتفاق بیفتد.

با تمام اینها باید امیدوار بود که جشنواره چه بین‌المللی شود و چه در سطح ملی بماند، برگزاری آن بتواند به رشد تئاتر دفاع مقدس کمک کند و توجه به این حوزه صرفا منوط به ایام بزرگداشت دفاع مقدس و یا دوران برگزاری جشنواره نشود.

تقدیر عجیب

نمایش «خنکای ختم خاطره» به کارگردانی نیما دهقان از جمله تولیدات انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس است که سال گذشته در تهران اجرای عمومی شد و مخاطبان استقبال خوبی از آن به عمل آوردند.

این نمایش در جشنواره بیست‌وهشتم تئاتر فجر به صحنه رفت و جوایز بهترین موسیقی، بهترین طراحی صحنه و لباس، بهترین نمایشنامه‌، بهترین کارگردان و جایزه ویژه جشنواره را دریافت کرد. در جشنواره ملی تئاتر مقاومت هم از این اثر تقدیر ویژه‌ای شد درحالی‌که اجرای آن در این جشنواره، ظرف چند روز گذشته، حاشیه‌های زیادی داشت.

این نمایش قرار بود به‌عنوان اثر ویژه در بخش میهمان جشنواره تئاتر مقاومت اجرا شود. پنجشنبه 30 اردیبهشت‌ماه درحالی‌که میهمانانی همچون حسین مسافرآستانه، محمد چرمشیر، فرهاد مهندس‌پور و جمشید خانیان به همراه جمعی از خانواده‌های شهدا در استان خوزستان به تماشای آن نشسته بودند، برق سالن قطع شد.

ضد‌و نقیض‌هایی گفته شد که قطع برق عمدی بوده یا به‌دلیل مشکلات فنی سالن ایجاد شده است. با این حال نمایش با نور موبایل‌های تماشاگران حاضر در صحنه ادامه یافت. نیما دهقان کارگردان نمایش «خنکای ختم خاطره»، در پی درج سخنان مدیرکل ارشاد استان خوزستان درباره توقف اجرای نمایش به‌دلیل مشکلات فنی سالن اجرا به ایسنا گفت: این سالن هیچ مشکلی ندارد، به جز اینکه فیوز آن را درآورده‌اند و نمی‌خواهند آن را وصل کنند و تا امروز هم هیچ تمایلی نشان نداده‌اند که ما نمایش را دوباره اجرا کنیم.

به گفته این کارگردان، عدم‌اجرای این نمایش باعث شده که مسئله توقف اجرای آن بر سر زبان‌ها بیفتد. حمیدرضا آذرنگ، نویسنده و بازیگر نمایش «خنکای ختم خاطره» هم در این رابطه به حب و بغض‌های شخصی و نگاه‌های غلط مدیریتی اشاره کرد و گفت: دوستان می‌گویند ما برق را قطع نکردیم، درحالی‌که ما خودمان دیدیم چه کسی برق را قطع کرد و حتی فیوز را هم برد. 

با این حال حجت‌الاسلام سپهر مدیرکل ارشاد خوزستان اعلام کرد که مشکلات فنی سالن حل شده و این نمایش می‌تواند مجددا اجرا شود. اما برخلاف وعده قبلی، این نمایش در اول خردادماه اجرا نشد و به گفته کارگردان کسی از آنها نخواست که نمایش را اجرا کنند.
در ‌آیین پایانی سیزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت از نیما دهقان به‌عنوان کارگردان تقدیر شد. او به روی صحنه رفت و بدون هیچ گله‌ای از دبیر جشنواره و مردم خوزستان تشکر کرد.

کد خبر 108171

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز