مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در کنگره «فناوری اطلاعات و ارتباطات با رویکرد به‌زیست‌شهروندان» گفت:

براساس مطالعات انجام شده با همکاری واحدهای دانشگاهی طی برنامه‌ای 5 ساله کلانشهر تهران در زمره برترین شهرهای الکترونیکی جهان درمی‌آید.

علی اصغر قائمی افزود: در جامعه ما شهرداری یکی از نهادهایی است که بیشترین تعاملات را با مردم دارد و اگر خدمات به‌صورت سهل و آسان در اختیار مردم قرار بگیرد تمام خواسته‌های آنان پوشش داده خواهد شد.

قائمی در ادامه افزود: سند جامع آی.سی.‌تی شهر تهران سال گذشته به تصویب شورای شهر تهران رسید. این برنامه در بازه زمانی 10‌ساله برنامه‌ای را طراحی کرده که طبق اهداف تعیین شده در این سند تا پایان برنامه توسعه، تهران باید در زمره برترین شهرهای الکترونیکی جهان درآید که طبق طرح به آن تهران هوشمند می‌گوییم.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در ادامه گفت: ما معتقدیم تمام فعالیت‌های حوزه آی.سی.تی در شهرداری تهران و همچنین سند جامع آی.سی.تی شهر تهران برای پیشبرد برنامه‌های خود 3موضوع را دنبال می‌کند؛ این موضوعات شامل توسعه زیرساخت، مجموعه خدمات‌دهی و خدمات در دسترس شهروندان است.

قائمی در ادامه افزود: طرح تهران هوشمند در 3حوزه زیرساخت، برنامه‌های کاربردی و تعاملات سازمانی و خدمات شهری و شهروندی ارائه می‌شود، ضمن آنکه در سایر موضوعات مانند قوانین و مقررات، دستورالعمل‌ها و بقیه جنبه‌های شهری با همکاری دستگاه‌های اجرایی مربوطه بستر مناسب را فراهم خواهد کرد.

قائمی افزود: شهرداری تهران از دیرباز به شبکه‌های دسترسی توجه خاص داشته است. از سال گذشته این ایده به‌صورت جدی مطرح شد به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا اینترانت شهری را ایجاد کنیم تا شهروندان بدون هزینه و به‌راحتی در نقاط شلوغ شهر به خدمات شهرداری دسترسی داشته باشند.

در چند نقطه شهر تهران از جمله بوستان گفت‌وگو، پارک ملت و فرهنگسرای بهمن این طرح به‌صورت پایلوت اجرا شد و این مناطق تحت پوشش وای.فای قرار گرفتند. در حوزه زیرساخت نیز شهرداری اقدامات خوبی را انجام داده است. در حال حاضر در تهران 600 کیلومتر شبکه فیبر نوری در 3 لایه وجود دارد که مختص شهرداری است و تمام ساختمان‌های شهرداری را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی در ادامه افزود: در کنار توسعه شبکه شهری، شبکه شهروندی را هم دنبال می‌کنیم که با راه‌اندازی وایمکس توسط اپراتورهای تلفن همراه طرح شبکه شهروندی اجرا خواهد شد؛ به همین منظور مذاکراتی را با مسئولان مربوطه در حوزه سرویس‌های موبایل انجام داده‌ایم.

حتی اگر با اپراتور‌ها هم نتوانیم همکاری کنیم شهرداری تهران آمادگی دارد تا تمام نقاط شهر تهران را تحت پوشش وای- فای قرار دهد.قائمی در ادامه افزود: ایجاد دیتاسنتر شهرداری از دیگر اهداف این سند بوده است؛

همچنین ایجاد پورتال سازمانی و عمومی برای دسترسی شهروندان از دیگر فعالیت‌های انجام شده در شهرداری است. قائمی با تأکید بر برون‌سپاری و خصوصی‌سازی‌ برخی فعالیت‌ها افزود: موضوع برون سپاری در سال‌86 مطرح شد که نتیجه این طرح ایجاد دفاتر الکترونیکی در سطح شهر است.

چون که بیشترین ارتباط مردم با شهرداری به خاطر مسائل ساختمان‌سازی‌ و معماری است، این دفاتر خدمات معماری را ارائه می‌کنند.در همین حال معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز با تأکید بر استفاده از IT در مدیریت شهر گفت: هدف ما برقراری ارتباط منطقی میان شهر مجازی با شهر حقیقی است که در آن به شأن و مرتبت انسان‌ها توجه شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدهادی ایازی در  کنگره فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران با رویکرد به زیست شهروندان، رویکردهای شهرداری برای نیل به شهر مجازی را برای حضار تشریح کرد. ایازی گفت: بنا به‌دیدگاه شهردار تهران، شهرداری باید از یک نهاد خدماتی به نهادی اجتماعی تبدیل شود و در این ارتباط باید سازوکارهای متناسب با علم روز و استفاده از IT مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: هم‌اکنون بسیاری از امور شهرداری با استفاده از فناوری IT انجام می‌شود که نمونه آن ایجاد دفاتر الکترونیک در سطح شهر و استفاده از اتوماسیون در سیستم اداری است. معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: این معاونت رویکردها و برنامه‌های خود را در 14 محور تنظیم کرده که بخش‌های مختلف این برنامه‌ها نیاز به همفکری متخصصان حوزه IT و ICT دارد تا به شکل مطلوب پیاده‌سازی و اجرا شود.

کد خبر 108047

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز