همشهری آنلاین: دانشمندان در آمریکا اعلام کردند که موفق شده‌اند اولین سلول زنده که به طور کامل بوسیله DNA مصنوعی کنترل می‌شود را ایجاد کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی این پژوهشگران  "نرم‌افزار ژنتیکی" یک باکتری را به طور مصنوعی ساختند و بعد آن را درون یک سلول میزبان جایگزین کردند.

میکروب حاصل درست مانند گونه‌ای به نظر می‌رسید و عمل کرد که DNA مصنوعی از روی آن ساخته شده بود.

این پیشرفت، که نتایج آن در ژورنال ساینس منتشر شده است، یک نقطه عطف علمی به حساب می‌آید، اما منتقدان می‌گویند تولید جانداران مصنوعی ممکن است خطراتی را به دنبال داشته باشد.

 برخی از کارشناسان نیز می‌گویند در مورد منافع بالقوه این تکنولوژی مبالغه شده است.
اما پژوهشگران امیدوارند نهایتا سلول‌های باکتریایی را طراحی کنند که دارو و سوخت تولید کنند و حتی گازهای گلخانه‌ای را جذب کنند.

 این گروه دانشمندان  بوسیله دکتر کریگ ونتر از انستیتو جی کریگ در مریلند و کالیفرنیا رهبری می‌شدند. او و همکارانش پیش از این یک ژنوم باکتریایی مصنوعی ساخته بودند و ژنوم یک باکتری را به درون یک باکتری دیگر پیوند زده بودند.

اکنون این دانشمندان هر دو روش را با هم به کار بردند، تا چیزی را تولید کنند که "سلول مصنوعی" می‌نامند، گرچه در واقع تنها ژنوم این سلول، مصنوعی است.

 دکتر ونتر این پیشرفت را به ساختن یک نرم‌افزار جدید برای سلول تشبیه کرد. دکتر ونتر گفت: "اکنون ما توانسته‌ایم کرموزوم مصنوعی را که ساخته‌ایم به درون یک سلول گیرنده- از یک جاندار متفاوت- پیوند بزنیم."

"به محض آنکه این نرم‌افزار جدید به درون سلول وارد شد، سلول آن راخواند و به گونه جانداری بدل شد که در رمز ژنتیکی مصنوعی وارد شده مشخص شده بود."

این باکتری جدید بیش از یک میلیارد بار تکثیر شد و نسخه‌هایی ایجاد کرد که حاوی DNA مصنوعی بودند و بوسیله آن کنترل می‌شدند.

او گفت: "این برای اولین بار است که DNA مصنوعی کنترل کامل یک سلول را به دست می‌گیرد."

دکتر ونتر و همکارانش امیدوارند که این پیشرفت نهایتا به طراحی و ساخت باکتری‌های جدیدی بینجامد که بتوانند کارکردهای مفیدی داشته باشند.

ونتر می‌گوید: "به نظر من ما بالقوه در راه ایجاد یک انقلاب صنعتی جدید هستیم."

دکتر ونتر وهمکارانش از هم اکنون در حال همکاری با شرکت‌های داروسازی و سوخت هستند تا کروموزوم‌هایی تولید کنند که توانایی تولید سوخت‌های مفید و واکسن‌های جدید را داشته باشند.

 اما منتقدان می‌گویند ممکن است در مورد منافع این جانداران مصنوعی مبالغه شده باشد.
دکتر هلن والاس از سازمان  Genewatch UK - سازمانی که پیشرفت‌ها در تکنولوژی‌های ژنتیکی را تحت نظر دارد- می‌گوید باکتری‌های مصنوعی ممکن است خطرناک باشند.

 او می‌گوید: "آزاد کردن جانداران جدید در محیط زیست ممکن است بیش از آنکه سودمند باشد، زیان به بار آورد. "ما نمی‌دانیم این جانداران در محیط چگونه رفتار خواهند کرد."

دکرت گوس میکلم متخصص ژنتیک از دانشگاه کمبریج گفت این پیشرفت "بی‌شک نقطه عطفی علمی به حساب می‌آید."

اما او گفت: "در حال حاضر مقدار زیادی تکنیک‌های ساده، ارزان، قدرتمند و مطالعه‌شده برای مهندسی ژنتیک در طیفی از جانداران وجود دارد. بنابراین غیرمحتمل است که این رویکرد جایگزین روش‌های موجود مهندسی ژنتیک شود.

پروفسور جولیان ساوولسکو، از مرکز اخلاق عملی یوئهیروی آکسفورد در دانشگاه آکسفورد نیز می‌گوید گرچه نتایج عملی این پیشرفت جدید در آینده دور خواهد بود، اما این اثرات واقعی و قابل توجه است."

او افزود: "اما خطرات بالقوه نیز بی‌سابقه است. ما نیاز به استاندارهای جدید ارزیابی ایمنی برای این نوع پژوهش‌های ریشه‌ای داریم و محافظت در برابر سوءاستفاده‌های نظامی یا تروریستی داریم."

کد خبر 107852

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز