پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: تنها مادرها نیستند که دچار افسردگی پس از زایمان می‌شوند، شمار زیادی از پدرها هم ممکن است پیش یا پس از تولد کودک‌شان به افسردگی دچار شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه بر اساس یک بررسی که نتایج آن در شماره اخیر ژورنال انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است، حدود 10 درصد پدرها پیش یا پس از تولد کودک‌شان دچار افسردگی می‌شوند، و پدرهای آمریکایی با احتمال بیشتری نسبت پدرها در سایر کشورها ممکن است پیش یا پس از زایمان همسرشان احساس غم و اندوه کنند.

این بررسی که به سرپرستی جیمز پالسن از دانشکده ویرجینای شرقی انجام شد نشان داد که افسردگی ناشی از بچه‌دار شدن در میان پدرها در طول سه تا شش ماه پس از به دنیا آمدن نوزاد به اوج می‌رسد، به طوری که 25.6 درصد از پدرها درجاتی از افسردگی را تجربه کردند.

چهارده درصد پدرهای آمریکایی پیش یا پس از بچه‌دار شدن احساس افسردگی می‌کردند، در حالیکه این رقم در سطح بین‌المللی 8.2 درصد بود. بنابراین این پژوهشگران خواستار آن شده‌اند تا "بررسی بیشتری در مورد در رابطه با هنجارهای اجتماعی گوناگون و شیوه‌های کاری پس از بچه‌دار شدن صورت گیرد."

 این پژوهشگران که داده‌های به دست آمده از 43 بررسی متفاوت شامل بیش از 28000 شرکت‌کننده  را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند، همچنین دریافتند که پدرهایی که در 12 ماه گذشته دچار حمله افسردگی شده بودند، با احتمال دو برابر بیشتر نسبت به 4.8 درصد مردان در جمعیت عادی ممکن است دچار افسردگی پس از بچه‌دار شدن شوند.

 مادران با احتمالا تقریبا دو برابر بیشتر ممکن است دچار افسردگی پس از بچه‌دارشدن شوند؛ نتیجه این بررسی نشان داد که حدود 24 درصد از زنان دچار افسردگی مربوط به بارداری یا بچه‌دار شدن می‌شوند.

بر اساس این بررسی در مورد مادران نیز مانند پدران، افسردگی ناشی از بچه دار شدن،در سه تا شش ماه پس از تولد بچه به اوج می‌رسید، به طوری که در این موقع تا 42 درصد مادران احساس افسردگی را گزارش کردند.

اغلب اگر مادر دچار افسردگی ناشی از بچه‌دار شدن شود، پدر هم اینگونه خواهد بود، و افسردگی پدر مانند افسردگی مادر می‌تواند اثرات قابل‌توجه عاطفی، رفتاری و رشدی بر کودک داشته باشد.

این بررسی خواستار آن می‌شود تلاش‌هایی به عمل آید تا تشخیص زودرس و ارجاع پدران دچار افسردگی پیش یا پس از بچه‌دار شدن انجام شود، "به خصوص در پرتو شواهد فزاینده در مورد اینکه افسردگی پدری ممکن است اثرات تاثیرگذار عاطفی، رفتاری و رشدی بر کودکان داشته باشد."

این پژوهشگران همچنین می‌گویند که پیشگیری و درمان افسردگی باید به جای فرد باید بر زوج و خانواده متمرکز باشد. [کنارآمدن با افسردگی پس از زایمان]

کد خبر 107793

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز