همشهری آنلاین: در آستانه ۲۷ اردیبهشت روزگرامیداشت روابط عمومی به همت دبیرخانه دایمی همایش روابط عمومی الکترونیک وبا همکاری اداره کل روابط عمومی وامور بین‌الملل شهرداری تهران مراسم تجلیل از پیشکسوتان و فعالان روابط عمومی برگزار شد.

 در این مراسم که جمعی از اساتید، مدیران و کارشناسان روابط عمومی‌ها حضور داشتنددر این مراسم که جمعی از اساتید، مدیران و کارشناسان روابط عمومی‌ حضور داشتند، امیرعباس تقی‌پور - دبیر پنجمین همایش روابط عمومی‌ الکترونیک - با اشاره به برگزاری روز ملی ارتباطات در ۲۷ اردیبهشت‌ماه گفت: هدف ما رفتن به سمت برگزاری هفته‌ ملی روابط عمومی‌هاست تا به این بهانه مسائل این حوزه را بررسی و امکان نقش‌آفرینی بیش‌تر روابط عمومی‌ها در عرصه‌های مختلف را فراهم کنیم.

او با بیان این که امروز کم‌تر سازمانی از روابط عمومی الکترونیک استفاده نمی‌کند اظهار کرد: علاوه بر رواج استفاده از روابط عمومی الکترونیک، ایجاد بانک مقالات روابط عمومی الکترونیک، تقویت ادبیات این حوزه با انتشار کتاب‌ها و الگوسازی و معرفی افراد برتر حوزه‌ی روابط عمومی به نسل جوانی که به این حوزه وارد می‌شوند، از جمله دستاوردهای برگزاری همایش در سال‌های گذشته بوده است.

در ادامه استاد میر سعید قاضی از پیشکسوتان نسل اول روابط عمومی به بررسی سیر تحول روابط عمومی در ایران پرداخته و با گرامیداشت یاد استاد نطقی و دیگر اساتیدبه بیان خاطرات خود از روزهای اول ورود این رشته به کشور پرداخت.

وی از توسعه روابط عمومی و رسیدن آن به جایگاه فعلی ابراز خشنودی کرد و افزود: در سفرهای تحقیقاتی فراوانی که به کشورهای آمریکا، کانادا و اروپا داشتم، متوجه شدم در زمینه‌ی روابط عمومی تفاوت چندانی بین کشور ما و این کشورها وجود ندارد، هرچند بدنه‌ کارشناسی ما این مساله را نمی‌پذیرد.

وی با اشاره به شرایط بحرانی منطقه خاورمیانه تصریح کرد: اگر ما تصور می‌کنیم نسبت به یک روابط عمومی آرمانی فاصله داریم، باید این فاصله را با نگاه واقع‌بینانه بسنجیم و توجه داشته باشیم که با وجود برخی مشکلاتی که متاسفانه به دلیل همسو نبودن مدیران با کارشناسان روابط عمومی پیش می‌آید، اما انگیزه‌ پیشرفت در کشور بسیار بالاست.

در ادامه دکتر علی اصغر محکی استاد دانشگاه و عضو کمیته علمی این همایش با عنوان مصالح، منافع و تقاضا در روابط عمومی سخنرانی کرد. وی در سخنرانی خود با اشاره به این که توازن در مصالح، منافع و نیازها در حوزه‌ی روابط عمومی و رسانه‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: در بسیاری موارد کسب رضایت مدیر به منزله موفقیت و منفعت نیست.

مدیر مسوول روزنامه همشهری تاکید کرد: در هر سه حوزه‌ نیازها، منافع و مصالح سازمان به‌کارگیری ابزارهای روابط عمومی الکترونیک بدون توجه به فلسفه‌ی آن مفید نیست. بنابراین اگر مسوولان پاسخگویی و شفاف‌سازی را که فلسفه‌ی استفاده از ابزارهای الکترونیک در حوزه‌ی روابط عمومی است، باور نکنند، سودمند نخواهد بود.

دکتر محمد سلطانی‌فر استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک در سال ۸۹ با بیان این که در ارتباطات دو نوع نگاه عمده بین مسوولان و مردم وجود دارد، اظهار کرد: نگاه اول برمبنای نگاه مسوولان به مردم است که یک دید سنتی است اما نگاهی که در حال حاضر وجود دارد، دیدگاه حالت موازی و یکسان مردم و مسوولان است که حتی گاهی باعث می‌شود مردم تبیین‌کننده وظایف مسوولان باشند.

وی گفت: در دیدگاه اول، رسانه‌ها نقش واسط بین مسوولان و مردم را دارند اما در دیدگاه دوم وظیفه رسانه انعکاس خواست مردم به مسوولان است.

احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر سخنران این مراسم بود. وی به رابطه نظام مردم سالار و توسعه روابط عمومی پرداخت و گفت :روند رو به رشد روابط عمومی در کشور به دلیل رابطه ماهیت آن با نظام‌های مردم‌سالار است.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که در نگاه‌های القایی، وجود روابط عمومی ضرورت ندارد، افزود: در حکومت مردم‌سالار روابط عمومی از آن جهت مهم است که آرایی که مسوولان از مردم می‌گیرد، مسیر حرکت آن‌ها را مشخص می‌کند. بنابراین گسترش روابط عمومی در جامعه ملاک و مبنای پیشرفت مردم‌سالاری است.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: وجه مردم‌سالاری که در حوزه روابط عمومی وجود دارد، جنبه اخلاقی دارد چرا که ما نسبت به مردم یک تعهد اخلاقی داریم و هزینه‌هایی که برای روابط عمومی پرداخت می‌کنیم، رضایت‌مندی فردی و جمعی ایجاد می‌کند زیرا علم روابط عمومی در ‌آنجا که ارتباط با مردم است، دفاع از حقوق آن‌ها و پاسخ‌گویی به خواست عمومی است.

او با اشاره به سیاست‌هایی که در حوزه مدیریت شهری مطرح است اظهار کرد: در حوزه مدیریت شهری هم سند مطالعه ابعاد اجتماعی را طراحی کرده‌ایم که باید در همه پروژه‌های عمرانی لحاظ و به عنوان یک پیوست اجتماعی برای این پروژه‌ها در نظر گرفته شود.

وی در ادامه تصریح کرد: نظرخواهی از مردم درباره تاثیر پروژه‌های عمرانی بر زندگی و رفاه آن‌ها، نگاهی است که در حال حاضر در حوزه مدیریت شهری در حال گسترش است.
مسجدجامعی درباره رابطه روابط عمومی با هنر یادآور شد: هنر یکی از ابعاد فعالیت‌های روابط عمومی است زیرا بیان هنری برای روابط عمومی یک ارزش است و در همه فعالیت‌ها برای ماندگاری پیام از ظرفیت‌های هنری استفاده می‌شود.

این عضو شورای شهر تهران در پایان اظهار امیدواری کرد با همکاری پیشکسوتان حوزه روابط عمومی امکان ارتقاء فعالیت‌های روابط عمومی در حوزه مدیریت شهری فراهم شود.

در الواح تقدیمی به پیشکسوتان و فعالان روابط عمومی که به امضای پروفسور یحیی کمالی‌پور رییس ایرانی دپارتمان ارتباطات دانشگاه پوردو و رییس شورای مشورتی دبیرخانه همایش  دکتر علی اصغر محکی نماینده کمیته علمی و امیرعباس تقی‌پور دبیر پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک رسیده بود آمده است: رشد و بالندگی نهاد روابط عمومی در ایران مرهون تلاش های جمعی اساتید٬ کارشناسان و فعالان این حوزه است.

در آستانه روز ۲۷ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ که در تقویم رسمی کشور به عنوان روز روابط عمومی نامیده شده است بر خود لازم می‌دانیم مراتب تقدیر و تشکر اعضای دبیرخانه دائمی همایش روابط عمومی الکترونیک را تقدیم کرده، سلامتی و تداوم موفقیت هایتان را از درگاه حضرت حق مسئلت می‌نمائیم.

اسامی تقدیر شوندگان بدین شرح است.

پیشکسوتان

۱- استاد میرسعید قاضی

۲- قربانعلی تنگشیر

۳- جواد قاسمی

۴- ابوالقاسم حکیمیان

۵- علی جهانی

۶- خسرو رفیعی

۷- حمید صدیق‌پور

۸- میرزابابا مطهری نژاد

۹- ابراهیم رستمیان مقدم

۱۰- مهدخت بروجردی علوی

۱۱- ناصر بزرگمهر

مطبوعات

۱- کاوه اشتهاردی مدیر مسئول روزنامه ایران

۲- علی اصغر محکی مدیر مسئول روزنامه همشهری

 ۳-علیرضا بختیاری مدیر مسئول روزنامه دنیای اقتصاد

۴-  سیف اله یزدانی مدیر مسئول روزنامه عصر اقتصاد

۵-  فرزانه خرقانی مدیر مسئول روزنامه جهان اقتصاد

۶-  غلامرضا قلندریان مدیر مسئول روزنامه قدس

۷-  افشین محمدی مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان

۸-  سید عبداله میرحسینی سردبیر روزنامه تفاهم

۹ـ ایمان بیک سردبیر روزنامه فناوران اطلاعات 

۱۰-  محمد بروغنی دبیر گروه اقتصادی روزنامه حمایت

۱۱- حسین انتظامی مدیر مسئول هفته‌نامه فارغ التحصیلان

۱۲- مرتضی یوسفی مدیر مسئول هفته‌نامه بزرگراه فناوری

 انجمن‌ها و نهادهای روابط عمومی

۱ ـ غلامرضا کاظمی دینان ـ انجمن روابط عمومی ایران

۲ـ مهدی باقریان ـ انجمن متخصصان روابط عمومی و کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی

۳- هوشمند سفیدی ـ دبیر سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی

۴ - غلامعباس افشار ـ دبیر کل کنفرانس بازاریابی

۵- اکبر نعمت اللهی ـ دبیر جشنواره روابط عمومی های غیردولتی

 سایت‌ها و خبرگزاری‌ها

۱- یونس شکرخواه سردبیر سایت همشهری آنلاین

۲- فاطمه محمدنژاد دبیر گروه جامعه اطلاعاتی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

۳- مریم مولوی دبیر گروه اخبار علمی و فرهنگی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)

۴- ساره جعفر قلی خبرنگار IT خبرگزاری ایلنا

۵- رضا یغمایی دبیر گروه فناوری‌های نوین خبرگزاری مهر

۶- حسین مزاریان دبیر گروه اقتصادی خبرگزاری موج

۷- توحید علیخانلو مدیر عامل خبرگزاری اقتصاد ایران (اکو نیوز)

۸-  اردشیر زابلی زاده مدیر شبکه بین المللی خبر سازمان صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران

۹ - محسن مقیمی مدیرکل روابط عمومی شبکه بین‌المللی خبر

۱۰- مهدی محمدی مدیر سایت خبری تهران سماء

۱۱- زهرا میرج مدیر روابط عمومی خبرگزاری ایسکانیوز

 وبلاگ نویسان:

۱- شبیردایمی مدیر وبلاگ خانه روابط عمومی‌ها

۲- محسن مومنی مدیر وبلاگ چلیک نیوز

۳- ابراهیم نصیری مدیر وبلاگ گزیده ارتباطات آنلاین

۴- مجید رسولی مدیر وبلاگ پنجره هشتم

۵- رضا سلیمی بنی مدیر وبلاگ روابط عمومی الکترونیک شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران

۶- رحیم خاکی مدیر وبلاگ روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه

۷- محمد بصیریان مدیر وبلاگ انجمن روابط عمومی استان کرمان

۸- محمد خجسته نیا مدیر وب سایت کاوشگران روابط عمومی

 فعالان استانی :

۱- ابراهیم نصیری از استان آذربایجان شرقی

۲- علیرضا حسنی از استان گیلان

۳- احمد ضیایی از استان اصفهان

۴- نورالدین آریانپور از استان لرستان

۵- مهدی قنبری از استان همدان

۶- رضا طاهری از استان خوزستان

۷- سیدامیر رضا حسینی نژاد از استان سمنان

۸- شبیردایمی از استان گلستان

۹- عباس عسجدی از استان کرمان

۱۰- ابراهیم خادمی پوراز استان هرمزگان

۱۱- افشین شورچه از استان کرمانشاه

۱۲- مهدی میرزابابایی از استان مرکزی

۱۳- محمود قهرمانی از استان کهکیلویه و بویراحمد

۱۴- امید پارسایی‌فر از استان بوشهر

۱۵- حسن عالی پور از استان چهار محال بختیاری

۱۶- امان اله تمنده رو از استان سیستان و بلوچستان

۱۷- اسحاق دولتیاری از استان کردستان

۱۸- محمد قربانی از استان خراسان جنوبی

۱۹- علی هاشمی از استان خراسان رضوی

۲۰- احمد مظفری از استان مازندران

۲۱- معصومه شیشه گرها از استان قزوین

کد خبر 107550

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز