همشهری آنلاین: لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل و هیات همراه وی یکشنبه با مقام معظم رهبری دیدار کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز در دیدار آقای لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل و هیأت همراه با اشاره به مواضع مستقل و مترقی دولت برزیل در مسائل جهانی تأکید کردند: تنها راه تغییر شرایط ناعادلانه کنونی در جهان همکاری و گسترش روابط دولتهای مستقل با یکدیگر است.

ایشان خاطرنشان کردند: بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران از همکاری با برزیل در مسائل دو جانبه و بین‌المللی استقبال می‌کند.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه برزیل سال‌های اخیر با برزیل گذشته بسیار تفاوت کرده است، افزودند: کشور برزیل، کشوری بزرگ و تأثیرگذار در مسائل امریکای لاتین و مسائل بین‌المللی است و مواضع دولت برزیل در سال‌های اخیر، مستقل و در جهت مقابل مواضع امریکا بوده است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به سخنان رئیس جمهور برزیل مبنی بر لزوم تغییر ساختار سازمان ملل متحد، تأکید کردند: تنها راه تغییر روابط بشدت ظالمانه کنونی در جهان، نزدیکی دولتهای مستقل به یکدیگر و ایفای نقش آنهاست.

ایشان خاطرنشان کردند: ابرقدرتها برای جهان روابط عمودی تعریف کرده‌اند که در رأس آن یک ابرقدرت قرار دارد. این روابط باید تغییر کند و تغییر آن نیز امکان پذیر است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه قدرتهای سلطه گر و در رأس آنها امریکا، از همکاری و گسترش روابط کشورهای مستقل و تأثیرگذاری آنها در مسائل جهانی بشدت ناخرسند هستند، خطاب به رئیس جمهوری برزیل افزودند: نمونه بارز این مسئله، جنجالی است که امریکاییها برای سفر جنابعالی به ایران به راه انداخته اند زیرا آنها با اینگونه روابط مخالفند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند: ما معتقدیم بسیاری از کشورهایی که در دویست سال اخیر و به دلیل سیاست‌های قدرت‌های استعمارگر در حاشیه قرار گرفته بودند، می‌توانند نقش ایفا کنند.

ایشان با اشاره به اینکه در صورت ایفای نقش این کشورها، امریکا با آنها به شدت برخورد خواهد کرد افزودند: نمونه این وضعیت، برخوردی است که امریکا در سی سال گذشته با جمهوری اسلامی ایران داشته است ولی ما معتقدیم در این مصاف پیروزی با آن طرفی است که حق با او است و در این مسیر استقامت می‌کند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: ملت ایران به دلیل آنکه در سی سال گذشته در مقابل امریکا ایستادگی کرد، نه تنها از بین نرفت بلکه قویتر و ریشه‌دارتر شد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه ابرقدرت‌ها هیچگاه به هیچ حدی راضی نخواهند شد افزودند: ابرقدرت‌ها فقط هنگامی دست از پیشروی برمی دارند که مجبور به توقف شوند.

ایشان خاطرنشان کردند: خداوند به ملت‌هایی که در راه اهداف بلند و متعالی گام بردارند و به پروردگار توکل کنند قطعاً کمک خواهد کرد و ما به این نصرت الهی باور داریم و آن را در سی سال گذشته به چشم خود دیده‌ایم.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: ما همانگونه که به کمک الهی معتقدیم، تأثیر و قدرت عزم ملی را نیز باور داریم.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به ظرفیت‌های فراوان جمهوری اسلامی ایران و برزیل برای گسترش روابط، افزودند: دو کشور می‌توانند در زمینه‌های مختلف از تجربیات یکدیگر استفاده کنند.

در این دیدار که آقای احمدی نژاد رئیس جمهور نیز حضور داشت، آقای لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل با ابراز خرسندی فراوان از حضور در ایران، تأکید کرد: اصلی‌ترین هدف از این سفر گسترش روابط برزیل و جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف اقتصادی، بازرگانی و سیاسی و همکاری دو جانبه در مسائل بین‌المللی است.

وی با تأکید بر اینکه شرایط جهان تغییر کرده و سازمان ملل متحد نیز براساس این تحولات، نیازمند تغییر است، افزود: در سال‌های اخیر کشورهای مهمی در صحنه جغرافیای سیاسی جهان ظهور کرده اند که ایران از جمله آنها است، و این کشورها می‌توانند با همکاری با یکدیگر یک قطب سیاسی و اقتصادی جدیدی را تشکیل دهند.

آقای لولا داسیلوا با اشاره به مواضع جمهوری اسلامی ایران در مسائل بین‌المللی تأکید کرد: برزیل معتقد است، ملت و دولت ایران حق دارند که از استقلال خود دفاع کنند و در جهت پیشرفت و توسعه گام بردارند.

کد خبر 107545

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز