یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۴:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: حدود یک سوم افراد بالای 60 سال دارای میزانی از کم‌شنوایی هستند، که از ناتوانی برای شنیدن برخی از صداها تا ناشنوایی کامل متفاوت است.

پیرگوشی نوعی از کم‌شنوایی است که با افزایش سن رخ می‌دهد و ناشی از تغییرات در گوش داخلی، عصب شنوایی، یا گوش خارجی است. عللی که در پیرگوشی دخیلند شامل افزایش سن، سروصدای بلند، وراثت، ضربه به سر، عفونت، برخی بیماری‌ها، برخی داروها، و مشکلات گردش خون مانند فشار خون بالا می‌شوند‌. به نظر می‌رسد پیرگوشی زمینه وراثتی هم داشته باشد.

برای جبران کم‌شنوایی در دوران سالمندی می‌توانید از انواع ابزارهای کمک‌شنوایی استفاه کنید. برای مثال می‌توانید از سمعک‌هایی استفاه کنید که به شما امکان شنیدن تلویزیون یا رادیو را بدون مزاحمت صداهای اطراف را می‌دهند. برخی از ابزارهای کمک شنوایی به طور مستقیم به تلویزیون، دستگاه پخش صدا، میکروفون‌ها، سیستم‌های شخصی اف‌ام متصل می‌شنوند و به شما کمک می‌کنند، بهتر بشنوید.

 برخی از تلفن‌ها با قابلیت کار کردن با برخی از ابزارهای کمک‌شنوایی یا سمعک‌ها را دارند، صداها را بلندتر می‌کنند، و سروصدای زمینه‌‌ای را حذف می‌کنند. و برخی از سالن‌های کنسرت، سینماها و سایر مکان‌‌های عمومی به دستگاه پخش صدای مخحصوصی مجهزند که مستقیما صدا را به گوش شما می‌رسانند.

برای زنگ در، شناساگر دود و ساعت‌های شماطه می‌توان از انواعی استفاده کرد که علاوه بر آژیر کشیدن، یک نشانه نورانی قابل دیدن یا ارتعاش قابل حس کردن داشته باشند. مثلا نور چشمک‌زنی که به فرد نشان می‌دهد کسی تلفن کرده است یا زنگ در را زده است.

Mayoclinic.com

کد خبر 107478

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز