همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به موضوع لغو سفر اردوغان به تهران گفت: قرار قطعی برای حضور نخست وزیر ترکیه در اجلاس گروه 15 وجود نداشت.

رامین مهمانپرست در حاشیه برگزاری وزرای خارجه گروه 15 در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سئوال مهر در خصوص لغو سفر اردوغان نخست وزیر ترکیه به ایران گفت: قرار قطعی و توافق رسمی برای سفر آقای اردوغان نداشته ایم و از ابتدا گفته شد اگر شرایط باشد و برنامه های سفر خارجی ایشان با برنامه ما همخوانی داشته باشد در تهران حاضر خواهد شد اما این برنامه ها با هم همخوانی نداشتند.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در عین حال گفت: ارتباط و رایزنی همچنان برقرار است و این ارتباطات فقط با حضور فیزیکی صورت نمی‌گیرد.

وی گفت: البته اگر ایشان می‌توانست در تهران حاضر شود خوب بود اما راه‌های جدیدی در عصر ارتباطات برای رایزنی وجود دارد.

وی درپاسخ به سئوال دیگری در خصوص لغو سفر بشار اسد برای حضور در اجلاس 15 گفت: مگر قرار بوده ایشان به تهران بیاید.

این در حالی است که پیش از این مهرداد پارسا رئیس کمیته اطلاع رسانی چهاردهمین اجلاس سران گروه 15، از حضور بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در تهران به عنوان مهمان ویژه این اجلاس خبر داده بود .

مهمانپرست درپاسخ به این سئوال که مهمانان ویژه اجلاس تهران چه کسانی خواهند بود گفت: یکی دو نفر قرار بود به عنوان مهمان ویژه در این اجلاس حاضر شوند که زمان برگزاری اجلاس با برنامه‌های آنان همخوانی نداشت بنابراین اجلاس با حضور اعضا دنبال خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص وزرای شرکت کننده در اجلاس تهران که امروز در سالن مرکز مطالعات وزارت خارجه برقرار است تصریح کرد: وزرای خارجه زیمبابوه، سنگال، سریلانکا، الجزایر، برزیل، هند، وزیر دارایی مالزی، مشاور وزیر خارجه سنگال، معاون وزیر خارجه مصر، معاون وزیر خارجه اندونزی، معاون وزیر خارجه مالزی و وزیر خارجه ونزوئلا شخصیت‌هایی هستند که در کنفرانس وزرای گروه 15 در تهران شرکت کرده‌اند.

وی در خصوص دستور کار اجلاس وزرای گروه 15 نیز گفت: این اجلاس با سخنان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افتتاح خواهد شد و در ادامه پیشنهادات مورد نظر اعضا مطرح می شود و در رابطه با بیانیه مشترک نیز اگر پیشنهاد جدیدی باشد تبادل نظر می‌شود.

وی تاکید کرد اساس کار اعضای گروه 15 راهکارهایی برای مبارزه با بحران اقتصادی جهانی است و ما معتقدیم کشورهایی که کمترین تاثیر را در بحران اقتصادی داشته‌اند بیشترین خسارت را دیده اند.

مهمانپرست تاکید کرد: نبودن روابط عادلانه در مناسبات اقتصادی و بین‌المللی علت اصلی بحران اقتصادی است.

وی ابراز امیدواری کرد که با برگزاری اجلاس‌هایی از جمله گروه 15 روابط عادلانه در جهان برقرار و انحصار چند کشور خاص در موضوعاتی از جمله علمی و اقتصادی شکسته شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سئوال که بزرگترین دستاورد ایران در دوره چهارساله ریاست بر این گروه چه بوده است گفت: بزرگترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران برگزاری اجلاسی در سطح بسیار بالا و بی‌سابقه در تاریخ این گروه بوده است.

وی افزود: البته نتایج مشروح دستاوردهای ریاست ایران بر گروه 15 از سوی رئیس جمهور اعلام خواهد شد.

وی در رابطه با پیام اجلاس گروه 15 در تهران گفت: این اجلاس به خاطر پیام به آمریکا تشکیل نشده است ولیکن حضور بی‌سابقه کشورها در برگزاری این اجلاس نشانگر مخالفت جامعه جهانی با یکجانبه گرایی برخی از قدرت ها است.

مهمانپرست درباره سفر رئیس جمهور برزیل به ایران گفت: داسیلوا در کنار شرکت در اجلاس گروه 15 برای رایزنی و در پاسخ به سفر آقای احمدی نژاد به برزیل به تهران می‌آید.

وی همچنین در مورد فرمول  پیشنهاد شده از سوی برزیل و ترکیه  برای موضوع سوخت هسته‌ای راکتور تهران گفت: مبادله سوخت با فرمول‌های مختلف ظرفیت تفاهم را دارد و رایزینی‌ها برای این منظور متوقف به اجلاس نخواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر بحث کاهش روابط دانشگاهی با کشور انگلیس نیز گفت: ما نقطه نظرات دستگاه دیپلماسی کشور را به مسئولان تصمیم‌گیر اعلام کرده‌ایم و چنانچه تصمیمی در رابطه با کاهش روابط دانشگاهی و علمی با انگلیس اتخاذ شود دستگاه دیپلماسی نیز در صدد اجرای آن خواهد برآمد.

کد خبر 107471

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز