سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

گروه اجتماعی: بعثه مقام معظم رهبری طی بخشنامه‌ای از عمره‌‌گزاران درخواست کرد که با توجه به شرایط کنونی از روضه‌خوانی و مداحی در بین‌الحرمین و بقیع خودداری کنند

همچنین از انجام هرگونه عملی که موجب وهن شیعه می‌شود مانند دخیل بستن، عریضه نویسی، برداشتن خاک و توزیع خوراکی پرهیز کنند.در «دستورالعمل اجرایی زیارت در بین‌الحرمین و بقیع» معاونت امور روحانیون بعثه مقام معظم رهبری آمده‌است: زیارت گروهی زائران در محل اسکان آنان برگزار می‌شود و کاروان‌ها باید از تجمع در بین‌الحرمین و بقیع، به‌ویژه در وقت نمازهای پنج‌گانه خودداری کنند.

روحانیون و مدیران کاروان‌ها می‌توانند برای استفاده زائران از فضای معنوی بین‌الحرمین، به جز در اوقات ازدحام و برگزاری نمازها، به شرط اینکه مزاحمتی برای دیگر زائران ایجاد نکند، برنامه‌ریزی کرده و به شکل گروهی مشرف شوند.

براساس بند دیگری از این دستورالعمل، روحانیون کاروان‌ها موظف هستند زائران را نسبت به نحوه و آداب زیارت فردی و ارتباط معنوی در هنگام تشرف، دقیقا توجیه کنند. همچنین حتی‌الامکان زائران در گروه‌های کوچک و چند نفره به زیارت مشرف شوند.

در این دستورالعمل به روحانیون و مدیران کاروان‌ها توصیه شده تا زائران را نسبت به پرهیز از بحث و مجادله با ماموران نظامی و ارشادی عربستان توجیه کرده و آنان را به پیروی از توصیه‌های ماموران نظارتی ایران راهنمایی کنند.

در این بخشنامه همچنین از زائران خواسته شده تا در هنگام حضور و زیارت، رو به قبله ایستاده و با صدای آرام به قرائت قرآن و ادعیه بپردازند. همچنین آقایان اعم از روحانی، مدیر و زائر نباید در بین صف بانوان زائر حضور داشته باشند.

همچنین زائران به پرهیز از خواندن نماز در بقیع یا فضاهای اطراف دیوارهای آن اکیدا سفارش شده‌اند و   از بانوان زائر خواسته شده تا درصورت ازدحام جمعیت در هنگام زیارت بقیع برای رعایت آداب زیارت از رفتن به بالای ایوان بقیع خودداری کنند.

در ابتدای این دستورالعمل خطاب به روحانیون و مدیران کاروان‌ها چنین آمده‌است که نظر به ضرورت وحدت رویه در زیارت بارگاه نبوی ‌(ص) و ائمه اطهار‌ (ع) و با هدف حفظ شأن و کرامت زائران ایرانی و نیز پرهیز از هرگونه تصدیع و سد معبر برای زائران دیگر کشورها مفاد این بخشنامه را کامل و به‌طور دقیق به اجرا بگذارند.

کد خبر 107205

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز