چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد: تلاش‌های عربی برای انجام آشتی ملی فلسطین به دلیل تلاش برای تحمیل شرط‌های کمیته چهارجانبه صلح با موفقیت همراه نشد

به گزارش ایسنا، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، در گفت وگو با روزنامه عربستانی الوطن درباره اینکه تلاش‌ها جهت تحقق آشتی ملی بین جنبش‌های فتح و حماس به کجا رسیده است؟ گفت: متاسفانه آشتی ملی قربانی دخالت‌های منفی خارجی و وتوی آمریکا شده که از طریق جورج میچل، فرستاده ویژه آمریکا به خاورمیانه به برادران مصری و برادرانمان در تشکیلات خودگردان فلسطین ابلاغ شده است.

وی افزود: ‌این اطلاعات صد درصد تایید شده است و براساس آن تاکید شده که آشتی ملی بدون پذیرش شروط کمیته چهارجانبه صلح از سوی حماس ممکن نیست.

مشعل ادامه داد: آشتی ملی یک ضرورت است و شکاف موجود نیز یک شرایط استثنایی است که باید آن را پشت سر گذاشت.

وی با اشاره به توافقنامه مکه که پیش از این بین جنبش‌های فتح و حماس به امضا رسید گفت: ما در اجرای این توافقنامه خالصانه عمل کردیم اما کودتا علیه این توافقنامه شکاف به وجود آورده که ما همچنان از پیامدهای آن رنج می‌بریم. اما در عین حال می‌دانیم آشتی ملی یک ضرورت است که می‌تواند تحت حمایت عربی و به دور از شرط های خارجی اجرا شود.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در باره مذاکراتی که در خصوص آشتی ملی در قاهره انجام شد، عنوان داشت:‌ ما در این مذاکرات که در سال گذشته صورت گرفت به نتایج مهمی رسیدیم و می‌توانستیم به آشتی ملی دست یابیم اما در لحظات آخر تغییراتی در مفاد توافقنامه‌ای که درباره آن به توافق رسیده‌ بودیم صورت گرفت. از همان زمان ما دریافتیم که دلیل این امر دخالت آمریکا است. زیرا از سرگیری مذاکرات فلسطینی - اسرائیلی جزو اولویت‌های آمریکایی‌ها محسوب می‌شود و آنها نمی‌خواهند رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مقید به آشتی ملی با حماس و یا دیگر گروه‌ها شود.

ادعای دخالت ایران بی‌اساس است

وی اخبار بی پایه و اساس مبنی بر دخالت ایران علیه تحقق آشتی ملی فلسطین را رد کرده و افزود:‌ اولا ایران علیه آشتی ملی مداخله نمی‌کند و ثانیا حماس دخالت هیچ یک از طرف‌های جهان را در آشتی ملی فلسطین نمی‌پذیرد. حماس با هیچ طرفی براساس منطق امر و نهی تعامل ندارد و در خصوص تصمیمات ملی فلسطینی تصمیم گیرنده است و دیگر اینکه همانطور که در رسانه‌های غربی منتشر شده است براساس اطلاعات موجود عملا ثابت شده است آنچه که موجب از بین رفتن توافقنامه مکه شده است دایتون بوده که با هماهنگی با طرف‌های شناخته شده فلسطینی انجام شد. زیرا دولت آمریکا از توافقنامه مکه رضایت نداشت زیرا بدون مشورت پادشاه عربستان با این دولت انجام شد و طرف‌هایی نیز در منطقه حضور داشتند که تمایلی نداشتند این توافقنامه تحت نظارت عربستان انجام شود.

خالد مشعل با اشاره به دیدار اخیرش با عمروموسی، دبیر کل اتحادیه عرب گفت: ما در این دیدار موضوع آشتی ملی را بررسی کرده و هم‌چنان از تلاش‌های عربی در همکاری با مصر استقبال می‌کنیم از نظر ما جایگزینی برای مصر وجود ندارد ولی در عین حال از تلاشی که به کاهش موانع بر سر راه آشتی ملی کمک کند استقبال می‌کنیم.

وی گفت:‌ عمروموسی در این دیدار پیشنهاد داد که در راستای از بین بردن موانع موجود و پشت سر گذاشتن برخی اشکالات که موجب مخالفت ما با امضای سند آشتی مصر شده است تلاش کنیم.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در خصوص سفرش به دوحه، پایتخت قطر هدف از این سفر را پیگیری رایزنی‌های کشورهای عربی پس از نشست اخیر در لیبی دانست و افزود: اولین موضوع که در این سفر بررسی شد موضوع آشتی ملی، دومین مساله لغو محاصره غزه، بازگشایی گذرگاه‌ها و آغاز بازسازی این منطقه، موضوع سوم قدس و خطرات ناشی از اقدامات اسرائیل در این شهر و مساله چهارم نیز موضع گیری سیاسی فلسطینی و عربی در سایه طفره روی‌های بنیامین نتانیاهو و دولت راست و افراطی‌اش بود که اعتقادی به صلح ندارد و به چیزی جز جنگ فکر نمی‌کند.

وی افزود:‌ این مساله تجدید نظر اعراب در گزینه‌های سیاسی‌شان را ضروری می‌سازد.

مشعل درباره حمایت‌های مالی قطر از غزه عنوان داشت: آنچه که ما به دنبال آن هستیم این است که یک و نیم میلیون انسان محاصره شده در غزه وجود دارد که نباید در این شرایط سخت انسانی باقی بمانند. امت‌های عرب و مسلمان باید برای لغو این محاصره تلاش کنند.

خالد مشعل حق مقاومت را یک حق مشروع دانست و افزود: تا زمانی که اشغالگری وجود داشته باشد مقاومت حق قانونی است اما برادران ما در غزه چه از گروه‌های فلسطینی و چه از دولت حق دارند که درباره روش اداره مقاومت با اشغالگران به ویژه در غزه که اوضاع آن با کرانه باختری تفاوت دارد توافق کنند.

وی گفت: اینکه اشغالگران در داخل غزه حضور ندارند و یا شهرک‌های یهودی نشین در آن وجود ندارد و اشغالگران اطراف آن را گرفته‌اند حق غزه را در مقاومت سلب نمی‌کند و همه می‌توانند براساس شرایط از حق خود استفاده کنند. اما عده‌ای هستند که خواهان ایجاد تنش هستند و سعی دارند تا از طریق پرداختن مقاومت به اسرائیل برای حمله به غزه بهانه بدهند زیرا خواهان از بین بردن دولت حماس هستند؛ طبیعتا در چنین شرایطی ما نیز حق داریم مقاومت را به روشی که هدفمان را محقق سازد به کار گیریم نه چیزی که نتیجه عکس دهد.

وی گفت:‌ چیزی به نام آتش بس اعلام شده و یا اعلام نشده وجود ندارد بلکه یک خط و مشی میدانی است که براساس شرایط پیگیری می‌شود چنانچه اقدامی صورت گیرد واکنش به آن نشان داده می‌شود.

خالد مشعل تاکید کرد: ‌ما با تمامی اشکال مقاومت موافق هستیم اما معتقدیم که باید در زمان صحیحش انجام شود.

شیلاط آخرین اسیر نخواهد بود

وی درباره امکان به اسارت گرفتن هرچه بیشتر سربازان صهیونیستی جهت آزادی اسیران فلسطینی گفت:‌ چرا کسانی که موفق به اسارت گلعاد شلیط شدند نتوانند تعداد بیشتری را اسیر کنند؟ شلیط اولین اسیر نبوده و آخرین هم نخواهد بود. اما چیزی که موجب می‌شود مقاومت به این مساله روی آورد خط و مشی اسرائیل است موضوع اسیران در راس برنامه‌های ملت فلسطین وجود دارد.

وی با اشاره به تعداد زیاد اسیران فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی و ضرورت آزادسازی آنها گفت:‌ فلسطینیان به همه‌ ابزارها برای آزادی اسیرانشان اعم از مذاکرات‌،‌ اعتراضات و تظاهرات‌های مسالمت آمیز، ‌رسانه‌ها، ‌یادآوری کنوانسیون ژنو و دیگر راهکارها روی می‌آورند اما اسرائیل تمام راه‌ها را بسته است و راهی جز به اسارت گرفتن بیشتر سربازان اسرائیلی برای ما باقی نگذاشته است.

 قرار داد تبادل اسرا که اخیرا توسط دولت نتانیاهو تعطیل شد به این دلیل به این جا کشید که دولت آمریکا از نتانیاهو خواست آن را به اتمام نرساند تا تحقق آن موجب تقویت حماس یا تضعیف محمود عباس نشود این همان چیزی است که ناعوم شلیط، پدر گلعاد شلیط، اسیر اسرائیلی به آن اشاره کرد و رسانه‌های آلمانی نیز با توجه به اینکه میانجی‌گر آلمانی مرحله آخر طرح تبادل اسرا را اداره می‌کرد آن را منتشر کردند.

وی تاکید کرد که در حال حاضر و تا به این لحظه روند امور در طرح تبادل اسیران به بن بست رسیده و هیچ موضوع جدیدی مطرح نشده است.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در ادامه با اشاره به موضوع بیت المقدس، ‌یهودی سازی این شهر ویران کردن مناطق آن و تغییر ساختار جمعیتی‌اش و هم‌چنین کوچاندن ده‌ها هزار فلسطینی ساکن این شهر را امری بسیار خطرناک دانست و افزود: تمامی این اقدامات در چارچوب دیدگاه اسرائیل که خواهان خارج نمودن قدس از محور مذاکرات است صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه ضعف مذاکره کننده فلسطینی و تقدیم خدمات مجانی به طرف اسرائیلی از طریق هماهنگی امنیتی با آنها تحت عنوان طرح نقشه راه و هم‌چنین ضعف موضع گیری کشورهای عربی و عدم وجود اعمال فشارهای حقیقی بین‌المللی موجب این وضعیت شده گفت: اسرائیل به دنبال چیزی فراتر از این مسائل است و می‌خواهد وطن حقیقی فلسطینیان یک وطن جایگزین در اردن باشد که این یک امر بسیار خطرناک است و من به همین دلیل می‌گویم که اعراب باید در گزینه‌های خود تجدید نظر کنند زیرا ضعیفان نمی‌توانند صلح ایجاد کنند بلکه قدرتمندان توانایی ایجاد صلح را دارند.

خالد مشعل عنوان داشت:‌ در خصوص موضوع اخراج 70 هزار فلسطینی باید گفت دلیل اول برای این امر به موضع گیری دیرینه اسرائیل مبنی بر خالی ساختن خاک فلسطین از ساکنان اصلی آن باز می‌گردد اما موضوع دوم نیز این است که اسرائیل از این طریق می‌خواهد بگوید تشکیلات خودگردان در کرانه باختری به رغم تمامی خدماتی که به اسرائیلی‌ها ارائه می‌دهد وزنه‌ای نیست و این اسرائیل است که در خصوص مسائل امنیتی تصمیم گیری می‌کند.

وی ادامه داد: اما موضوع سوم تلاش برای تحکیم شکاف بین کرانه باختری و غزه است به طوری که گویا غزه بخشی از فلسطین نیست. در چنین شرایطی فلسطینی‌ها باید به وحدت روی آورده و براساس شرط‌های داخلی و نه شرط‌های دیگر آشتی ملی را محقق سازند و همکاری امنیتی با دشمن را متوقف کنند.

وی افزود: ما باید در گزینه‌های خود تجدید نظر کنیم و از تمامی نقاط قوت خود استفاده نماییم.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در خصوص رابطه این جنبش با ایران نیز اظهار داشت: ایران از ما حمایت می‌کند اما همانطور که در رسانه‌ها و به مسئولان عرب گفتم این حمایت مشروط نیست. ما حمایت مشروط را از هیچ کشور در جهان نمی پذیریم. ما به عنوان ملتی که تحت اشغال به سر می‌بریم حق داریم که از تمامی کشورهای عربی و اسلامی بخواهیم از ما حمایت کنند و از آنها به دلیل این حمایت‌ها تشکر می‌کنیم.

مشعل ادامه داد: ‌ما طرفی در هیچ محوری محسوب نمی‌شویم و مقاومت در برابر اشغالگران را برگزیده‌ایم در برابر شرط‌های خارجی تسلیم نمی‌شویم و در خصوص حقوقمان سازش نمی‌کنیم این مسائل جز اصول ما محسوب می‌شود و هر که با ما است به او خوش آمد می‌گویم.

خالد مشعل در ادامه عنوان داشت:‌ امروز چنانچه حماس از حمایت کشوری برخوردار شود می‌گویند که به آن کشور وابسته است سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا زمانی‌که ما توافقنامه قاهره را در سال 2005 و توافقنامه مکه را در سال 2007 امضا کردیم کسی به ما نگفت که تابع مصر و یا عربستان هستیم. به این ترتیب این اظهارات ارزش بررسی ندارد. ما با تمامی امت مسلمان همراه هستیم.

رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: در خصوص اختلافات بین برخی کشورهای عربی و ایران بدون شک حساسیت‌ها و اختلافاتی وجود دارد و ما معتقدیم که باید از طریق مذاکره و پیگیری اصول و دیدگاه‌های مشترک حل و فصل شود. علاوه بر آن باید به اصل احترام به منافع یکدیگر اعتقاد داشت ما نمی‌خواهیم ایران بر منطقه چیره شود همانطور که نمی‌خواهیم منطقه به فکر اقدامی منفی علیه ایران باشد. ما کشورهای مسلمان و همسایه هستیم و باید مشکلات را به دور از دخالت‌های خارجی حل و فصل کنیم.

وی افزود:‌ ما خواهان توازن در رابطه بین ایران و کشورهای همجوار هستیم و می‌خواهیم که قدرتمندانی در منطقه حضور داشته باشند که به سود منافع ملت‌هایشان عمل کنند و به این ترتیب دشمن حقیقی ما اسرائیل باقی می‌ماند که ایران، ‌سوریه، ‌عربستان، ‌مصر و کل کشورهای عربی را هدف قرار می‌دهد.

کد خبر 106178

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز