چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: براساس تصمیم کار‌گروه قانون حذف کنکور، کنکور به جای سال‌90 شاید تا سال‌93 حذف شود

با این تصمیم جدید، باز‌هم اجرای قانون حذف کنکور با ابهام رو‌به‌رو است. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در باره آخرین تصمیمات کارگروه قانون حذف کنکور اعلام کرد: کمیته ماده 4 قانون حذف کنکور مصوب کرد تا کنکور با 2 تا 3 سال تأخیر حذف شود.

به گفته علی عباسپور تهرانی‌فرد، از زمان تصویب قانون حذف کنکور در آموزش و پرورش عزم جدی برای اجرای این قانون دیده نشد و وزیر سابق نیز اعتقادی به حذف کنکور نداشت و این یکی از دلایل اصلی حذف نشدن کنکور است.

وی به همشهری اظهار کرد: با توجه به اینکه درصورت حذف کنکور، پذیرش براساس نمرات امتحانات نهایی خواهدبود اعلام شد زمانی کنکور حذف شود که اکثریت داوطلبان سابقه تحصیلی داشته باشند.

تیر 91، 92 ‌یا...

رئیس سازمان سنجش درباره تاریخ دقیق حذف کامل کنکور و اعمال صد‌درصد سوابق تحصیلی برای پذیرش دانشجو به مهر گفت: کارگروه به این نتیجه رسید که سال‌93 قطعاً آزمون سراسری برگزار نشود و آخرین آزمون یا در تیر‌ماه‌92 و یا در تیر‌ماه‌91 برگزار خواهدشد.

اعمال سوابق تحصیلی

به گفته رئیس سازمان سنجش، سوابق تحصیلی از امسال اعمال می‌شود و به جای معدل، تک دروس داوطلبان ملاک است. محمد‌حسین سرورالدین بر این باور است که سال‌های گذشته به‌دلیل در دسترس نبودن سوابق تحصیلی، معدل داوطلبان تأثیر داده‌ می‌شد.

براساس مصوبه جدید کار‌‌گروه کنکور، سوابق تحصیلی به جای معدل اعمال خواهدشد. وی گفت: سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور به‌صورت نمرات تک درس تأثیر داده شود و از هم‌اکنون وزارت آموزش و پرورش برای داوطلبان دقت لازم را به خرج دهد تا این سوابق تحصیلی تکمیل شود.

ناهماهنگی آموزش و پرورش

به‌دلیل ناهماهنگی بین وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم، وزیر علوم آبان‌ماه88  پیشنهاد به تعویق افتادن 3‌ساله اجرای قانون حذف کنکور را داد و همچنین پیشنهاد کرد کنکور فصلی تا زمان اجرای کامل قانون حذف کنکور برگزار شود؛ هرچند مجلس با این پیشنهاد مخالفت کرد.

اسفند ماه گذشته رئیس سازمان سنجش اعلام کرد: قانون حذف کنکور توسط مجلس تصویب شده و هیچ مشکلی در اجرای آن وجود ندارد و تا سال‌91 کنکور حذف خواهدشد.

مخالفت مجلس با حذف پیش‌دانشگاهی

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره حذف پیش دانشگاهی و تغییر نام آن به سال چهارم دبیرستان گفت: «پیش دانشگاهی حذف نخواهد شد.»مسئولین آموزش و پرورش نیز طی جلسه‌ای در کمیسیون آموزش اعلام کردند که هیچ تغییری در این خصوص در سال‌های 89 و 90 اتفاق نمی‌افتد.

عباسپور گفت: آنچه از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام شد جابه‌جایی مراکز پیش‌دانشگاهی مستقل در دبیرستان‌هاست. دلیلی برای تغییر نام پیش دانشگاهی به سال چهارم دبیرستان وجود ندارد. اگر آموزش و پرورش بخواهد با این تغییر به جای پایان سال سوم، پایان سال چهارم به دانش‌آموزان دیپلم بدهد مجلس به‌شدت با آن مخالفت می‌کند.

قانون حذف کنکور

براساس قانون حذف کنکور- که خرداد‌86 به تصویب نهایی رسید- از سال‌90 نمرات امتحان نهایی سراسری داوطلبان به جای کنکور ورودی ملاک ورود به دانشگاه خواهدشد.

در ماده 5 این قانون آمده که برای حمایت از داوطلبان مناطق محروم و کمتر توسعه یافته که احتمالا در امتحانات هماهنگ نمره کمتری می‌گیرند و معدلشان پایین خواهدبود، سهمیه‌بندی مناطق حفظ می‌شود و این گروه از داوطلبان مانند کنکور تحت حمایت قرار می‌گیرند.

کد خبر 105679

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز