جمعه ۱۶ تیر ۱۳۸۵ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

شماره جدید خردنامه همشهری (تیر85) که در چهار بخش جداگانه فراهم آمده‌است؛ منتشر شد.

در بخش گزارش این ماهنامه ازجمله به مطلب فیلسوف شیطانی برمی‌خوریم که گزارشی‌است از همایش ابن‌کمونه. در بخش بیست و چهار صفحه‌ای اسلام دوازده مقاله را می‌خوانیم.

از این میان، مقاله هم فرضیه، هم استدلال نقدی است برسخنان مصطفی ملکیان درباب روش شناسی فلسفه اسلامی. پژواک درفضای تهی (اهمیت خلأ درهنراسلامی) نیز مقاله ای است از دکتر سیدحسین نصر. درخت آینه خداست نیز از مقالات بخش اسلام و نوشته دکترسیدمصطفی محقق داماد است.

 بخش نظریه ها شامل پرونده چهل و یک صفحه ای برای فرویداست که عنوان شبح یک روانکاو را برخود دارد. این پرونده شاید نخستین تلاش ژورنالی برای معرفی و نقد میراث فروید در چنین حجمی  در ایران است.

 زندگی فروید، انسان شناسی ودین شناسی او، پیوند فروید با مارکس و مکتب فرانکفورت، فروید و نقد ادبی، فروید و مرگ، فروید و هایدگر، فروید و دریدا و فروید و میراث خوارانش، بخشی از مضامین این پرونده است.

 در این پرونده همچنین مقالاتی با محور فروید در ایران آمده است. محمد صنعتی، حسین پاینده، ناصرفکوهی، سیاوش جمادی، محمدضیمران، مهدیه معین واحمدشهدادی ازنویسندگان مقلات پرونده فرویدهستند.

دربخش کتاب نیزهجده کتاب، به اجمال وتفصیل، معرفی ونقدشده اند؛ آثاری مانند: مکتب تبریز، نوشته جوادطباطبایی وبرخی آثارمرحوم دکترمهدی حایری یزدی.

کد خبر 1056

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز