گروه شهری: حذف سهم شهرداری‌ها از ناحیه هدفمند کردن یارانه‌ها، ضربه مهلکی به پیکر شهرداری‌های کشور وارد خواهد ساخت

31 فروردین مهدی چمران رئیس شورای عالی استان‌ها  پیش از اتمام جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران  از همه حاضرین در این جلسه به‌ویژه خبرنگاران خواست تا منعکس‌کننده اظهارات وی در باره خطراتی باشند که شهرداری‌های کشور را از ناحیه هدفمند کردن یارانه‌ها‌ تهدید می‌کند.

وی گفت: با درنظر گرفتن اینکه مجلس با رقم پیشنهادی دولت از ناحیه هدفمند‌کردن یارانه‌ها موافقت نکرده دولت تصمیم گرفته رقمی که قرار بود برای جبران هزینه‌های تحمیلی از ناحیه این قانون به شهرداری‌ها اختصاص دهد را حذف کند.

این درحالی است که به گفته چمران برخی شهرداری‌ها هم‌اکنون نیز توان پرداخت حقوق کارمندان و رفتگران خود را ندارند، چه برسد به اجرای این قانون!  بنابراین وی از تصمیم‌گیرندگان ومسئولان خواست با درنظر گرفتن اینکه کار شهرداری نیز مانند سازمان‌های دولتی آب و برق و گاز و تلفن خدماتی است، همانطور که به این نهادها از محل هدفمند شدن یارانه‌ها کمک می‌شود به شکلی عادلانه سهمی برای شهرداری‌ها نیز درنظر گرفته شود.

در ادامه جلسه دیروز،  مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیست شهری شورا با اشاره به نزدیکی زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب در مصلای تهران گفت: آخرین هماهنگی‌ها در این زمینه به پایان رسیده است که حاصل آن تشکیل‌ 4 کمیته حمل‌ونقل و ترافیک، خدمات‌رفاهی، اطلاع‌رسانی و تبلیغات و کمیته ایمنی و امنیت است.

به گفته طلایی امسال تبلیغات محیطی به‌خوبی در فضای عمومی شهر و کشور منعکس‌کننده این رویداد بزرگ فرهنگی خواهد بود و همه دستگاه‌های اجرایی نیز به‌خوبی برای اجرای هرچه بهتر نمایشگاه کتاب همکاری و هماهنگی دارند.

31 فروردین همچنین شورای شهر تهران لایحه پیشنهادی شهرداری تهران را درباره مجوز افتتاح حساب درآمدی در بانک‌های تجارت،  سپه،  ملت وبانک شهر به تصویب رساند.

مراسم روز زمین پاک در شورای شهر

31 فردین  همچنین معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورا با اشاره به فرا رسیدن روز زمین پاک با اهدای سیب به همه حاضران در جلسه شورای شهر از سیب به‌عنوان سمبلی از کره زمین نام برد. وی از همه حاضران خواست تا ابتدا سیب‌های خود را به 4قسمت تقسیم کنند. وی سهم خاک را یک چهارم و سهم آب اعم از اقیانوس، دریاها و... را به 3قسمت دیگرسیب تشبیه کرد.

ابتکار در ادامه تنها یک هشتم سهم یک چهارمی خاک را قابل‌سکونت دانست و تکه کوچک باقیمانده سیب را که نشانه سهم یک شانزدهمی خاک قابل سکونت بشر است،  در مقابل دیدگان حاضران قرارداد و با کندن پوست رویی این تکه کوچک سیب گفت: سهم خاک قابل کشاورزی بشر از کره زمین همین اندازه است!  به گفته ابتکار، بشر از این میزان خاک ارتزاق می‌کند اما متأسفانه رد پای انسان در تخریب شاخص‌های زیست‌محیطی و اکولوژیک زمین به حدی است که برای نسل‌های بعد و بهره‌مندی آنها از زمینی پاک، نیاز به 20‌کره‌زمین دیگر است.

نظارت بر عملکرد فنی، حقوقی و  مالی طرح‌های سال گذشته

31 فروردین همچنین در جریان بررسی مصوبه نظارت بر عملکرد فنی، حقوقی، مالی و مطالعاتی طرح‌های عمران سال 88 شهرداری تهران، اعضای شورای شهر از ساخت و ساز در فضای محدوده پارک‌ها انتقاد کردند.

رسول خادم پیشنهاد داد: شهرداری تهران ضمن ابلاغ مفاد این مصوبه به کلیه واحدهای اجرایی مربوطه و بررسی عملکرد متخلفان مرتبط با اجرای خارج از ضوابط پروژه‌های یادشده و ارائه گزارش در این باره حداکثر تا یک ماه آینده به شورای شهر تهران، نسبت به پیگیری و نظارت بر رعایت موارد پیشنهادی در اجرای بودجه مصوب سال 89 شهرداری تهران اقدام کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تاکید کرد: متأسفانه مجوز ساخت پارکینگ عمومی داده می‌شود اما در بسیاری از موارد پارکینگ‌ها کاربری تجاری پیدا می‌کنند و این موارد خلاف مصوبه شوراست.

وی خاطرنشان کرد: برای تشویق بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری‌ در امر ساخت پارکینگ توجه زیادی شده اما در این میان تنها به بخش تجاری توجه شده است. به گفته خادم، واحدهای اجرایی شهرداری خودشان ضوابط ساخت و ساز را رعایت نمی‌کنند و درفضای سبز پارک‌ها اقدام به ساخت وساز آن هم بدون پارکینگ می‌کنند.

محمد تقوی،  معاون حقوقی شهردار تهران نیز عملکرد نظارتی شورای شهر تهران بر پروژه‌های شهری را کاری پسندیده و در عین حال مشکل دانست و گفت: شهرداری در موارد بسیار نادری پروژه‌ مصوبش را به‌دلیل عدم‌توان تامین زمین در فضای سبز ساخته است.

در هرحال، دیروز مقرر شد اختصاص کاربری تجاری و اداری به پارکینگ‌های طبقاتی براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران و با اولویت تامین پارکینگ‌های عمومی باشد و پیش‌بینی پارکینگ کافی برای مراجعه‌کنندگان و صاحبان واحدهای تجاری در زمان اخذ پروانه ساخت مجموعه‌های تجاری رعایت شود و همچنین مکان‌یابی جهت واحدهای اداری -تجاری، ورزشی‌- فرهنگی و غیره با انجام مطالعات فازهای صفر و یک صورت گیرد.

بر این اساس، شهرداری تهران موظف شد نسبت به ممنوعیت استفاده از فضای سبز و پارک‌های محلی و ناحیه‌ای کمتر از 10 هزار متر مربع جهت احداث واحدهای تجاری، فرهنگی، ورزشی و خدماتی خارج از ضوابط استانداردهای شهرسازی و کاربری فضای سبز به‌طور جدی اقدام کند.

بنابر این گزارش علاوه برتاکید بر ممنوعیت تغییر نقشه و تعیین پروژه‌ها بدون اخذ تاییدیه مشاور و نیز اخذ مجوزهای مربوط به بار مالی احتمالی از مراجع مربوطه، مقرر شد ابلاغ پروژه جدید و یا اضافه کردن عملیات جدید خارج از موافقت‌نامه و مصوبات شورای شهر تهران ممنوع باشد.

کد خبر 105590

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز