دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: روزنامه‌ بهار که چند مدتی از باز انتشار آن نمی‌گذرد، از سوی هئیت نظارت بر مطبوعات توقیف شد

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از  ایرنا، هیأت نظارت بر مطبوعات در جلسه امروز دوشنبه خود موضوع تخلفات روزنامه «بهار» را مطرح کرد و بدلیل درج مطالب خلاف واقع ، ایجاد شبهه در موضوعات اساسی چون انتخابات، زیر سئوال بردن ارکان نظام جمهوری اسلامی و همچنین افترا به نهادها و ارگانهای رسمی کشور، آن را توقیف کرد.

تخلفات روزنامه بهار مشمول بندهای 1 ، 8 و 11 ماده 6 قانون مطبوعات تشخیص داده شده و به سبب اصرار بر تداوم تخلفات مورد اشاره در شماره‌های دو ماهه اخیر، با عنایت به تبصره 2 ماده 6 و به استناد تبصره ماده 12 قانون مطبوعات ، توقیف و موضوع جهت پیگرد قانونی به مرجع قضایی ارسال شد.

از سوی دیگر و به گزارش همشهری آنلاین از ایلنا سعید پورعزیزی، مدیر مسئول روزنامه بهار با اشاره به توقیف این روزنامه از سوی هیات نظارت بر مطبوعات با بیان اینکه دلایل ذکر شده برای توقیف را قبول ندارد، گفت: امیدوارم پرونده در مهلت قانونی آن به مراجع قضایی ابلاغ شود و ما بتوانیم در آنجا از مواضع خود دفاع کنیم.

 پورعزیزی  گفت: امروز بر اساس آنچه که از طرف معاونت مطبوعاتی و هیات نظارت بر مطبوعات به روزنامه ارسال شده است روزنامه بهار به دلیل درج مطالب خلاف واقع و ایجاد شبهه حکم توقیف گرفته است.

وی ادامه داد: این برای سومین بار است که روزنامه توقیف می‌شود و در سال 79 بعد از 76 شماره و در سال 89 نیز روزنامه بهار بعد از 76 شماره توقیف شده است.

پورعزیزی با اشاره به تذکراتی که تاکنون به این روزنامه ارسال شده است، گفت: تاکنون نزدیک به 5 تذکر به این روزنامه داده شده که این تذکرات برای چاپ گزارشاتی درمورد تغییر رنگ پرچم و یا درج سخنان اشخاصی مانند حسن روحانی و درج جمله‌ای از آقای خاتمی بوده است.

وی ادامه داد: هفته گذشته نیز تذکری را بابت مطلبی گرفتیم که در 18 اسفند منتشر شده بود و هنوز مفاد آن تذکر به ما اعلام نشده است تا ما مستندات خود را ارائه کنیم و این در حالی است که حکم توقیف روزنامه صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه مواردی که در این حکم به عنوان موارد توقیف روزنامه اعلام شده است را قبول ندارد، گفت:‌ امیدوارم پرونده در مهلت قانونی یک هفته‌ای آن توسط هیات نظارت به مراجع قضایی ارسال شود و ما بتوانیم در آنجا از مواضع خودمان دفاع کنیم.

وی درباره امکان انتشار مجدد روزنامه گفت: ما پیگیر رسالت مطبوعاتی خود هستیم و به دنبال آن هستیم تا مشکل روزنامه را از طریق مراجع قضایی و حقوقی حل کنیم.

به گزارش همشهری‌آنلاین در ماده 6 قانون مطبوعات آمده است:« نشریات‌ جز در موارد اخلال‌ به‌ مبانی‌ و احکام‌ اسلام‌ و حقوق عمومی‌ و خصوصی‌ که‌ در این‌ فصل‌ مشخص‌ میشوند آزادند:

بر اساس همین ماده در بند‌های یکم و هشتم آن هم آمده است

1 ـ نشر مطالب‌ الحادی‌ و مخالف‌ موازین‌ اسلامی‌ و ترویج‌ مطالبی‌ که‌ به‌ اساس‌ جمهوری‌ اسلامی‌ لطمه‌ وارد کند.

8 ـ افترا به‌ مقامات‌، نهادها، ارگانها و هر یک‌ از افراد کشور و توهین‌ به‌ اشخاص‌ حقیقی‌ و حقوقی‌ که‌ حرمت‌ شرعی‌ دارند، اگرچه‌ از طریق‌ انتشار عکس‌ یا کاریکاتور باشد.

11 ـ پخش‌ شایعات‌ و مطالب‌ خلاف‌ واقع‌ و یا تحریف‌ مطالب‌ دیگران‌.

در تبصره دوم ماده 6 هم آمده است:

تبصره‌ 2 ـ متخلف‌ از موارد مندرج‌ در این‌ ماده‌ مستوجب‌ مجازاتهای‌ مقرر درماده‌ (698) قانون‌ مجازات‌ اسلامی‌ خواهد بود و در صورت‌ اصرار مستوجب‌ تشدید مجازات‌ و لغو پروانه‌ می‌باشد.

همچنین در تبصره ماده 12‌آمده است:

تبصره‌ ـ در مورد تخلفات‌ موضوع‌ ماده‌ (6) به‌ جز بند (3) و (4) و بند (ب‌)، (ج‌) و (د) ماده‌ 7 هیأت‌ نظارت‌ می‌تواند نشریه‌ را توقیف‌ نماید و در صورت‌ توقیف‌ موظف‌ است‌ ظرف‌ یک‌ هفته‌ پرونده‌ را جهت‌ رسیدگی‌ به‌ دادگاه‌ ارسال‌ نماید.

بهار در دوره گذشته بعد از انتشار 91 شماره توقیف شد و توقیف تازه‌ آن هم در انتشار شماره 76 رخ داد. این روزنامه در مجموع تا کنون 167 شماره منتشر شده است.

کد خبر 105478

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز